kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
با رو شدن دروغ‌‌های رئیس‌جمهور آمریکا

بحث «استیضاح» یا «برکناری» ترامپ دوباره در آمریکا داغ شد

پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و افشای دروغگویی ترامپ در این زمینه بار دیگر موضوع استیضاح و برکناری وی را به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل کرد.

پرونده دخالت روسیه در انتخابات  2016ریاست جمهوری آمریکا هنوز در این کشور مفتوح است و بار دیگر موضوع استیضاح و برکناری ترامپ در آمریکا بر سر زبان‌ها افتاده است. هفته پیش  رودی جولیانی وکیل ترامپ گفت: وکلای دونالد ترامپ به روبرت مولر دادستان ویژه پرونده روسیه گفته‌اند که رئیس‌جمهور دیگر حاضر نیست به سوالات بیشتری درباره تحقیقات پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 پاسخ دهد. دیروز نیز بار دیگر موضوع استیضاح و برکناری ترامپ در رسانه‌ها مطرح شد روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در این باره نوشت گزارشهایی وجود دارد در زمینه اینکه ترامپ به «مایکل کوهن» وکیل سابق خود دستور داده درباره تلاش‌هایش برای ساخت یک برج در مسکو به نمایندگان کنگره دروغ بگوید. ایندیپندنت می‌گوید، اگر این گزارش‌ها تایید شود، ترامپ با درخواست «استعفا» یا «استیضاح» مواجه خواهد شد.
براساس این گزارش، ترامپ در حال حاضر تحت فشار دو تن از مقامات حقوقی ناظر، که در پرونده تحقیقات «رابرت مولر» دخیل هستند، قرار دارد. این دو مقام ادعا می‌کنند که شواهدی در این زمینه به دست آورده‌اند. چندین نماینده دموکرات نیز  از کنگره خواسته‌اند که درخصوص شواهدی که به دست آمده است شفاف‌سازی کامل صورت بگیرد و یک نفر از این نمایندگان نیز خواسته است که اگر این ادعاها اثبات شود ترامپ از کار برکنار
 شود.
«آدام شیف» نماینده ایالت کالیفرنیا می‌گوید، اگر گزارش‌های اخیر درست باشند، کنگره هر چه که لازم است را باید انجام دهد. «جاکوئین کاسترو» نماینده ایالت «تگزاس» در کنگره آمریکا روز جمعه در حساب توئیتری خود نوشت: «اگر گزارش‌ها صحت داشته باشد، رئیس‌جمهور ترامپ باید استعفا دهد یا استیضاح شود». ترامپ از زمان اعلام حضور برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، ارتباطات تجاری خود با روسیه را انکار کرده است. با این حال کوهن پس از اعتراف به نقض قوانین مالی کمپین‌های انتخاباتی در خلال انتخابات ۲۰۱۶، با بازرس مولر در پیش‌برد تحقیقاتش همکاری داشته است و به وی گفته است آقای ترامپ به او گوشزد کرده است در حین شهادت دادن در کنگره، در خصوص ارتباطش با روسیه دروغ بگوید.
انتقام ترامپ از پلوسی
روز پنج‌شنبه نیز کشمکش بر سر تعطیلی دولت آمریکا باعث شد ترامپ از نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتقام بگیرد و  سفرهای خارجی رئیس مجلس نمایندگان را لغو کند.
 بنا بر اعلام کاخ سفید، ترامپ در نامه‌ای به پلوسی، گفته است: «خانم رئیس گرامی، به دلیل تعطیلی [دولت] متأسفانه باید به اطلاعتان برسانم که سفر شما به بروکسل، مصر و افغانستان به تعویق افتاده است. هر زمان که تعطیلی به پایان رسید، مجدد برای این گشت و گذار شما برنامه‌ریزی می‌کنیم.» وی در این نامه می‌افزاید: «با توجه به اینکه ۸۰۰ هزار کارگر فوق‌العاده آمریکایی حقوق دریافت نمی‌کنند، اطمینان دارم که شما هم موافق هستید که به تعویق انداختن این برنامه، کاملا مناسب است.
 علاوه بر این، احساس می‌کنم که بهتر است در این برهه شما در واشنگتن بمانید و با من مذاکره کنید، به جنبش امنیت قدرتمند مرزی بپیوندید تا این تعطیلی را تمام کنیم».
ترامپ سپس به پلوسی پیشنهاد کرده که اگر می‌خواهد می‌تواند با هواپیمای عادی و با هزینه شخصی این سفرها را انجام
دهد.