kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۱۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

آمریکا به آلمان دستور داد از روسیه گاز نخرد!

سفیر آمریکا در آلمان، با ارسال نامه به شرکت‌های آلمانی، به آنها دستور داد با روسیه قرارداد گازی منعقد نکنند، در غیر این صورت تحریم می‌شوند. آلمان قدرتمندترین اقتصاد اروپاست!



رابطه ارباب رعیتی آمریکا با متحدان خود، محدود به عربستان و بحرین و امارات نیست و کشورهای اروپایی را هم در بر می‌گیرد. با آمدن ترامپ اما، این نوع رابطه علنی‌تر شده است.
حالا خبر رسیده سفیر آمریکا در آلمان به شماری از شرکت‌های آلمانی نامه فرستاده و آنها را برای مشارکت در پروژه ساخت خط لوله گاز «نورد استریم» مورد تهدید قرار داده و گفته حق ندارند از روسیه گاز بخرند، در غیر این صورت تحریم می‌شوند.
در بخشی از نامه «ریچارد گرنل»، سفیر آمریکا که توسط روزنامه بیلد منتشر شد، آمده: «آمریکا به شدت مخالف پروژه نورد استریم 2 است. خطوط لوله‌ای که عواقب جدی ژئوپلیتیک را متوجه شرکا و متحدان اروپایی ما خواهد کرد.
بسیاری از دولت‎‌های غرب اتحادیه اروپا و کانادا همگی مخالف این پروژه هستند.
 متحدان ما در نگرانی عمیق ما درباره رفتارهای متجاوزکارانه و رو به رشد روسیه به ویژه استفاده مسکو از منابع انرژی به عنوان اهرم سیاسی و اقتصادی، شریک هستند.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سفیر آمریکا ضمن دستور به شرکت‌های آلمانی برای نخریدن گاز از روسیه از آنها خواست تا آنچه «خطرات ناشی از پروژه خط لوله برای امنیت انرژی اروپا و نیز هزینه‌های اعتباری و خطر تحریم مربوط به این پروژه» نامیده را مدنظر قرار دهند.
به رغم تهدید و هشدارهای جدی سفیر آمریکا در آلمان، سخنگوی سفیر آمریکا به روزنامه بیلد گفته این نامه‌ها را نباید به عنوان تهدید تلقی کرد بلکه بیان شفاف سیاست آمریکا است!
گفتنی است پروژه «نورد استریم 2» یک پروژه سرمایه‌گذاری مشترک میان مسکو و 5 شرکت اروپایی است. هدف این پروژه تحویل سالانه 55 میلیارد متر مکعب از گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا از طریق دریای بالتیک و آلمان است.
پروژه خطوط لوله نورد استریم 2 از سوی برخی کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار گرفته درحالی که با مخالفت برخی کشورها به دلیل افزایش وابستگی به گاز روسیه روبه‌رو
 شده است.