kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

دولت ترامپ در تعطیلی رکورد زد / 4 میلیارد دلار خسارت در 23 روز!

تعطیلی دولت دونالد ترامپ از بامداد امروز وارد بیست و سومین روز خود می‌شود تا این کشور طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا را تجربه کند. بیشترین رکورد با 21 روز تعطیلی متعلق به دولت بیل کلینتون بود. براساس گزارش‌ها این تعطیلی نزدیک به 4 میلیارد دلار هزینه روی دست دولت ترامپ گذاشته است.


سرویس خارجی

تعطیلی دولت فدرال آمریکا از امروز یکشنبه وارد بیست و سومین روز خود می‌شود. 800 هزار کارمند فدرال دولت طی این مدت حقوق نگرفته‌اند یا به مرخصی بدون حقوق اعزام شده‌اند. به گفته «برنی سندرز»، سناتور ارشد دموکرات با تعطیلی دولت 755 هزار نفر گرسنه بیکار هم امکان دریافت وعده غذایی را از دست داده‌اند. اصرار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تأمین بودجه 5/7 میلیارد دلاری برای احداث یک دیوار حائل در مرز مکزیک و امتناع نماینده‌های دموکرات کنگره از موافقت با آن واشنگتن را فلج کرده است. براساس گزارش اسپوتنیک سه هفته تعطیلی دولت آمریکا 3/6 میلیارد دلار خسارت به اقتصاد این کشور وارد کرده و این خسارت لحظه به لحظه در حال افزایش است.
 اقتصاددان ارشد موسسه آمریکایی «استاندارد و فقر» در این زمینه می‌گویند: «تخمین می‌زنیم که این تعطیلی در هر هفته باعث ضرر 1/2 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی شده باشد. این شاید برای بزرگترین اقتصاد دنیا کم باشد اما برای آنهایی که تلاش می‌کنند تا هزینه‌های زندگی خود را بدون درآمد و دستمزد پوشش دهند، بسیار است.این موسسه اقتصادی همچنین اعلام کرده که تداوم تعطیلی برای دو هفته دیگر هزینه‌ای بالغ بر شش میلیارد دلار در پی خواهد داشت که از درخواست 5/6 میلیارد دلاری ترامپ برای ساخت دیوار مرزی بیشتر می‌شود.»
رکورد تازه
 ترامپ که در دوران رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود پول ساخت دیوار را از مکزیکی‌ها خواهد گرفت اکنون خواستار تأمین بودجه آن از سوی کنگره شده است! او به تلافی عدم همراهی نهاد قانونگذار آمریکا از امضای بودجه وزارتخانه‌های دولتی خودداری کرده است. دیروز شنبه در بیست و دومین روز تعطیلی دولت رکورد تعطیلی 21 روزه دولت «بیل کلینتون» در سال 1995-1996 را شکست و به طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا تبدیل شد.
 ترامپ قبلاً تهدید کرده بود آماده است برای تأمین هزینه دیوار مرزی دولت را تا ماه‌ها و حتی سال‌ها تعطیل نگاه دارد. او همچنین تهدید کرده بود ممکن است از اختیاراتش برای اعلام وضعیت اضطراری استفاده کرده و بدون مجوز کنگره بودجه احداث این دیوار را تأمین کند.
 او روز جمعه، علیرغم این گفت که برای اعلام وضعیت اضطراری عجله‌ای ندارد. ترامپ گفت: «این کار را خیلی سریع‌ انجام نخواهم داد.»
ترامپ با بیان اینکه اعلام وضعیت اضطرار ملی ساده‌ترین راه برای خروج از بن‌بست ایجاد شده میان او و کنگره است از نهاد قانونگذار آمریکا خواسته بودجه 5/7 میلیارد دلاری برای انجام این کار را تأمین کند.  از طرف دیگر منتقدان ترامپ گفته‌اند اقدام یکجانبه او برای اعلام وضعیت اضطراری مصداق نقض قانون اساسی است و پایه‌گذار «رویه‌ای خطرناک» در مناقشات مشابه خواهد شد.
ترامپ مدعی شده مهاجران غیرقانونی که از نقاط مرزی وارد آمریکا می‌شوند عامل افزایش میزان جرم در این کشور هستند. این در حالی است که مطالعات علمی نشان می‌دهند مهاجران غیرقانونی عموماً نسبت به افرادی که در آمریکا زاده می‌شوند جرائم کمتری مرتکب می‌شوند.
شکایت کارمندان از دولت
بر اساس گزارش‌ها صدای کارمندان دولت نیز درآمده است. روز جمعه صدها کارمند مقابل کاخ سفید تظاهرات کردند و خواستار پایان تعطیلی دولت شدند. اتحادیه‌های کارمندان فدرال نیز از دولت آمریکا به اتهام نقض قوانین کار فدرال شکایت کردند.
به گزارش ایسنا، این شکایت که در دادگاه رسیدگی به شکایت‌های فدرال آمریکا به ثبت رسیده، از سوی فدراسیون ملی کارمندان فدرال، انجمن ملی کارمندان دولتی، سازمان کارمندان سرویس هواشناسی ملی و نهاد حقوقی «اسنایدر ‌اند اسوسیتس» که به نفع کارمندان فدرال فعالیت می‌کند، به ثبت رسیده است. این شکایت ۱۹ صفحه‌ای، دولت آمریکا را به نقض قانون معیارهای کار عادلانه با ملزوم کردن کارمندان برای کار، بدون پرداخت پایه حقوق و دستمزد اضافه‌کاری به آنان متهم می‌کند.این نهادهای کارمندان در بیانیه‌هایی از سیاست‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای تعطیل کردن بخش‌هایی از دولت انتقاد کردند.این اتحادیه‌ها در شکایت خود از دادگاه درخواست کرده‌اند که به دولت دستور دهد دستمزد کارمندانش را پرداخت کند.