kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷

برگزاری چهل و دومین راهپیمایی بازگشت در غزه با 2 شهید و 185 زخمی

در جریان سرکوب چهل و دومین تظاهرات بازگشت در غزه، که با عنوان «با پایداری ما محاصره خواهد شکست» برگزار شد، نظامیان صهیونیست، دو فلسطینی دیگر را به شهادت رسانده و185 نفر دیگر را با گلوله جنگی مجروح کردند، بدین ترتیب تعداد شهدا از آغاز تظاهرات بازگشت از 270 نفر گذشت و تعداد مجروحان نیز به 27 هزار نفر نزدیک شد.



 شمار زیادی از مردم فلسطین با حضور در امتداد مرزهای شرقی غزه با اراضی‌اشغالی و در چهل و دومین تظاهرات بازگشت که روزهای جمعه بر گزار می‌شود، شرکت کردند. فلسطینی‌ها با برافراشتن پرچم فلسطین، جنایات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان این کشور ‌اشغال شده را محکوم کردند. این در شرایطی است که نظامیان رژیم صهیونیستی برای سرکوب این تظاهرات مسالمت‌آمیز از گلوله جنگی و گاز‌اشک‌آور استفاده کردند.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از وزارت بهداشت یک خانم که از ناحیه سر به شدت مجروح شده بود به شهادت رسید و یک جوان فلسطینی دیگر نیز به دلیل اصابت گلوله به شهادت رسید. 185 نفر دیگر نیز بر اثر اصابت گلوله مجروح و ده‌ها نفر نیز به دلیل استنشاق گاز سمی، دچار حالت خفگی شدند.
گفتنی است از زمان شروع تظاهرات بازگشت در 30 مارس(10 فروردین) 2018 بیش از 270 شهروند به شهادت رسیده و نزدیک به 27هزار نفر مجروح شده‌اند. راهپیمایی‌های بزرگ «حق بازگشت به سرزمین‌های‌اشغالی و شکست محاصره غزه» در اعتراض به اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در شناسایی شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تصمیم واشنگتن برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر آغاز شد.از سرزمین های‌اشغالی نیز خبر می‌رسد که ترس شدید شهرک نشینان از پاسخ موشکی مقاومت موجب شده شماری از شهرک نشینان به پناهگاه‌ها فرار کنند.این مسئله به علت ترس آنها از پرتاب موشک‌های مقاومت از سوی غزه در واکنش به اقدامات روز جمعه ارتش اسرائیل علیه فلسطینیان در راهپیمایی‌های بازگشت صورت گرفت. شهرک نشینان صهیونیست جمعه شب را در پناهگاه‌ها به صبح رساندند.
سیلی دردناک به اعراب مرتجع
 اقدام «ماهاتیر محمد»، نخست‌وزیر مالزی از عدم صدور روادید برای ورزشکاران رژیم صهیونیستی در رقابت‌های جهانی پارا شنا ۲۰۱۹ در کشورش با واکنش‌های زیادی مواجه شد و «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب اعلام کرد که نخست‌وزیر مالزی با این کار سیلی محکم و دردناکی به عادی‌سازان عرب روابط با رژیم‌اشغالگر اسرائیل زد.به گزارش خبرگزاری دانشجو، عطوان در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: «ماهاتیر محمد» در موضع خود جدی بود و هرگز تسلیم فشار‌های اسرائیل و جامعه جهانی نشده است. او دقیقا گفت: «ما ورود اسرائیلی‌ها به کشورمان را قبول نمی‌کنیم. اگر کمیته بین‌المللی می‌خواهد حق میزبانی را از ما بگیرد پس این کار را بکند. این موضع شرافتمندانه و اصولی مردی که مالزی را در صف قدرت‌های اقتصادی جهان قرار داده است، در زمانی اعلام شد که کشور‌های عربی هر دو لنگه در‌ها و پنجره‌های خود را روی مسئولان و تیم‌های ورزشی اسرائیلی برای ورود به کشورهایشان باز می‌کنند و سرود اسرائیل را پخش و پرچم این رژیم‌اشغالگر را نصب می‌کنند.
عطوان افزود، ماهاتیر محمد، به عنوان یک فرهیخته بزرگ جهانی درس‌های شفافیت، وطن‌پرستی، دموکراسی و تمدن اسلامی را آموزش می‌دهد در حالی‌که متاسفانه بسیاری از حکام عرب، در این کلاس درس از همان دقیقه نخست رد می‌شوند.