kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴

روایت روحانی از نقش هاشمی در قدرت دفاعی‌کشور

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از سال ۶۲ هاشمی فرمانده جنگ شد و پیشنهاد مقام معظم رهبری هم آقای هاشمی بود، گفت: فرمان عملیات کربلای۴ را هاشمی صادر کرد و من کنار ایشان بودم.



حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز پنجشنبه، (20 دی) در دومین مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله اکبر هاشمی ‌رفسنجانی با بیان اینکه آن مرحوم بر گردن همه ملت ایران حق بزرگی داشت، گفت: وی در طول زندگی‌اش برتر و بالاتر از جایگاهی بود که در آن قرار داشت.
وی افزود: هاشمی در دوران طلبگی، به‌دنبال این بود که از قلم بزرگان حوزه استفاده‌ کند و مجله مکتب تشیع را پایه‌گذاری کند، در آن دوران، اگر کسی مقاله‌ای می‌نوشت، به وی روزنامه‌نویس می‌گفتند و اگر کسی سخنرانی می‌کرد، می‌گفتند منبری و روضه‌خوان است و این نواندیشی یک طلبه جوان را در نظر بگیرید.
رئیس‌جمهور با ابراز این‌که هاشمی در نهضت اسلامی از یاران نزدیک امام(ره) بود و همواره بالاتر از فضلای حوزه تلاش می‌کرد، اظهار داشت: در دوران انقلاب و نهضت اسلامی که هرکس کتابی درباره مسائل دینی می‌نوشت، او راجع ‌به سردار سازندگی دوره قاجار یعنی امیرکبیر و مسئله فلسطین کتاب نوشت، او اموالش را در راه خدا داد و بسیاری از طلاب فقیر را صاحب خانه و منزل کرد و هیچ شلاقی نتوانست او را به‌زانو در آورد؛ نه شلاق ساواک، بلکه شلاق بر آبروی هاشمی هم او را به ‌زانو درنیاورد.
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه «امروز اینجا هستیم تا بگوییم هاشمی زنده است و می‌ماند و استقامت و صبر و تحمل هاشمی زنده است»، گفت: آنچه آرزوی هاشمی بود، یعنی نظام سربلند اسلامی را، ملت ما دنبال می‌کند و تا ایران و نظام اسلامی هست، هاشمی می‌ماند، ملت ما هاشمی را در خیابان انقلاب بدرقه کرد و هاشمی نمُرده و نمی‌میرد و جایگاه رفیع میان مردم قدرشناس این سرزمین داشت، هوشیاری ملت ما در دو نقطه آشکار شد، آخرین انتخاباتی که هاشمی شرکت کرد و رأی مردم استان تهران و بدرقه باشکوه وی نشان داد با تهمت و با دروغ نمی‌توان فرهیخته ملت را از صحنه دور کرد.
هاشمی در دفاع مقدس
 نقش کم‌نظیری داشت
روحانی با بیان اینکه از سال 62 هاشمی فرمانده جنگ شد و پیشنهاد مقام معظم رهبری هم آقای‌هاشمی بود، گفت: در عملیات کربلای4 که جزو عملیات‌های سرنوشت‌ساز بود و با شکست مواجه شد، فرمان عملیات کربلای4 را هاشمی صادر کرد و من کنار ایشان بودم، بعد کربلای4 ناموفق، تصمیم گرفت عملیات دیگری انجام دهد و با صبر و حوصله و خستگی‌ناپذیری این کار را انجام داد.
روحانی تصریح کرد: وقتی 13 خرداد 68 ساعت 22:20 امام از دنیا رفت و وقتی سید احمد آقا این خبر را اعلام کرد، مسئولین بی‌اختیار گریه می‌کردند؛ چند دقیقه بعد آقای هاشمی گفت «کسی بلند گریه نکند.»، به من که با آقای خاتمی در حال تدوین اعلامیه برای اعلام در تلویزیون بودیم گفت «به تمام نیروهای مسلح آماده‌باش بده». او به خانواده امام هم گفت که «حق ندارید بلند گریه کنید». هاشمی احساس کرد که همه بار کشور بر دوش او آمده است.
وی تصریح کرد: بازاری و تاجر و کارگر که پیش او می‌رفت؛ با توشه‌ای از خدمت او برمی‌گشت. هاشمی صبور و مظلوم بود؛ هاشمی تنها مسئولی است که از آغاز انقلاب تا روز آخر مسئولیت داشت و کار کرد. کمتر کسی را می‌بینید که تا ساعات آخر برای کشور و اسلام تلاش کند و هاشمی این‌طور بود.
روحانی تصریح کرد: وقتی برجام به‌ثمر رسید، هاشمی به من گفت «حالا به‌راحتی می‌میرم».
وی با بیان اینکه هاشمی بنیانگذار فناوری هسته‌ای بود، اظهار کرد: در هفته‌های آینده با موشک‌های ساخت خودمان دو ماهواره را به فضا خواهیم فرستاد. اگر امروز قدرت دفاعی داریم، از یادگاران هاشمی است.
رئیس‌جمهور در حالی قدرت دفاعی کشور را از یادگاران هاشمی عنوان کرد که آن مرحوم در سالهای آخر عمر خود در این زمینه نظر دیگری داشت.
به عنوان نمونه مرحوم هاشمی در اواخر عمر خود معتقد بود «روزگار امروز، روزگار گفتمان و مذاکره  است نه موشک».