kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲

کوتاه از شهرستان‌ها



برگزاری جشنواره آیات قرآن
اصفهان- خبرنگار کیهان:  رئیس مرکز آموزش عالی دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر شماره یک اصفهان گفت: جشنواره ملی صنایع دستی آیات قرآن به میزبانی اصفهان و با ارائه آثار هنرمندان صنایع دستی کشور در 25 بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.
سید محمد قلمکاریان اظهار کرد: این جشنواره با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیرخانه علمی و اجرایی جشنواره صنایع دستی آیات دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان برگزار می‌شود.  وی تصریح کرد: شرکت‌کنندگان حداکثر تا 11 بهمن ماه فرصت دارند تا اصل اثر خود را به نشانی دبیرخانه جشنواره خیابان رباط‌ سوم،  خیابان دانش دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان کدپستی 8196711111 ارسال کنند. قلمکاریان گفت: جشنواره ملی صنایع دستی آیات در چهار قالب در 25 بهمن ماه امسال به پایان خواهد رسید.
وی تاکید کرد: در اختتامیه جشنواره نمایشگاهی برگزار می‌شود.
مکانیزه کردن امور قضایی
یزد- خبرنگار کیهان: معاون فرهنگی دادگستری استان یزد از مکانیزه کردن دستگاه قضایی و از ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی خبر داد و گفت: ارسال ابلاغ الکترونیک در مقایسه با ابلاغ سنتی، توانست سرعت رسیدگی به پرونده‌های قضایی را افزایش و از سوء استفاده‌های احتمالی زیادی جلوگیری نماید.
محمدرضا عرشیان راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را نیز یکی دیگر از نوآوری‌های قوه‌قضاییه دانست و بیان داشت: با شکل‌گیری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بیش از 90 درصد مکاتبات اصحاب پرونده با مراجع قضایی از این طریق انجام می‌گیرد و در این راستا تردد مردم به دستگاه قضایی که موجب صرف وقت، هزینه و سایر مسائل دیگر بود نیز به حداقل ممکن رسیده است.
وی این رویکرد را بهترین کار فرهنگی و از مهم‌ترین مصادیق تکریم ارباب رجوع اعلام کرد.
اختصاص اعتبار به راه‌آهن
اردبیل- خبرنگار کیهان: مدیرعامل بانک ملی ایران از اختصاص 7 هزار و 500 میلیارد ریال از محل فایناس داخلی به پروژه راه‌آهن اردبیل خبر داد.
محمدرضا حسین‌زاده گفت: از مبلغ یاد شده تاکنون هزار و 800 میلیارد ریال پرداخت شده و قسط سوم نیز تا پایان اسفند ماه واریز می‌شود.
وی در ارتباط با حمایت بانک ملی از واحدهای صنعتی استان گفت: بانک ملی ایران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های خوب تولیدی آمادگی دارد و در صورت لزوم می‌توان از حمایت بانک‌های دولتی به صورت کنسرسیوم نیز بهره برد.
دیدار با خانواده شهیدان
تایباد- خبرنگار کیهان: جمعی از خادمان حرم مطهر حضرت امام‌ رضا(ع) با حضور در شهرستان مرزی و تلفیقی تایباد با خانواده شهیدان مرزبانی دیدار کردند. مجتبی بیهقی سرپرست معاونت اجتماعی مرزبانی خراسان رضوی گفت: تعدادی از خادمان بارگاه منور رضوی که حامل پرچم متبرک حضرت بودند برای دیدار با خانواده شهدای مظلوم مرزبانی به شهرستان تایباد عزیمت و با دو خانواده شهید مرزبانی (شهید ولی‌محمد محمدزاده و شهید یعقوب حسنی) دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار ضمن زیارت پرچم بارگاه منور رضوی توسط خانواده شهدا هدیه‌ای متبرک به خانواده این شهیدان توسط خدام اهدا شد.
تردد کامیون‌های ترانزیت
* شهردار تایباد از آمادگی برای مشارکت با سازمان همیاری در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی مختلف استفاده از ظرفیت‌های این منطقه خبر داد.
سیدالحسینی گفت: تردد کامیون‌های ترانزیت و شهروندان افغانستانی از تایباد فرصتی برای سرمایه‌گذاری است. وی گفت: تردد بیش از هزار و 500 شهروند افغانستانی و عبور و مرور حدود 600 کامیون ترانزیت از مرز دوغارون فرصت خوبی برای ایجاد مجتمع رفاهی و پذیرایی با امکانات مناسب برای خدمات‌دهی به مسافران عبوری ایجاده کرده است.
کمک به نوعروسان مددجو
کرج- خبرنگار کیهان: مدیرکل کمیته امداد البرز گفت: 750 مددجوی نوعروس تحت حمایت کمیته امداد البرز با حمایت این نهاد و مردم نیکوکار البرز به خانه بخت رفتند.
محمد محمدی‌فرد با اشاره به اینکه 12 درصد از مجموع صدقات پرداختی مردم البرز به این نهاد در قالب کمک هزینه جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت پرداخت می‌شود، افزود: طی هشت ماهه نخست سال جاری رقمی معادل دو میلیارد و 200 میلیون تومان صرف پرداخت کمک هزینه جهیزیه به نوعروسان مددجو و غیرمددجو شده است. وی با بیان اینکه به منظور رفع نیازهای متنوع خانوارهای تحت حمایت، صدقات دریافتی از مردم برای کمک به تامین هزینه‌های مسکن، درمان، جهیزیه، وام کارگشایی، معیشت، تحصیل دانشجویان و دانش‌آموزان سهم‌بندی می‌شود بیان کرد: 64 درصد از مجموع رقم کمک هزینه جهیزیه به نوعروسان مددجوی البرزی از صدقات مردم نیکوکار، کمک‌های خیران و مراکز نیکوکاری تامین شده است.
مطالعات آثار صخره‌ای
اهواز- خبرنگار کیهان: مرحله نخست طرح پژوهشی بررسی نقوش برجسته آثار صخره‌ای استان خوزستان زیر نظر پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی «آیاپیر» ایذه با بیان اینکه در این مرحله نقوش برجسته اشکفت سلمان، کول فرح، خنگ اژدر، خنگ یارعلی‌وند، خنگ کمالوند، شاهسوار و شهیون در حال بررسی هستند افزود: در این بررسی‌ها، تاثیرات فیزیکی و شیمیایی عوامل فرساینده محیطی بر روی نقوش برجسته، ویژگی‌های فنی بستر شکل‌گیری اثر و ارزش‌های پیدا و پنهان اثر ارزیابی می‌شوند.
ایوب سلطانی گفت: این طرح با همکاری پایگاه پژوهشی آیاپیر و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به منظور دستیابی به شناخت کمی و کیفی در حال انجام است. وی اطلاع از وضعیت آثار صخره‌ای را از اولویت‌های طرح حاضر دانست و افزود: با تهیه اطلاعات جامع تاریخی در این زمینه، پیشینه حفاظت و مرمت آثار و نیز آسیب‌شناسی این آثار ارزشمند فراهم خواهد آمد تا زمینه‌های لازم نیز برای ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی مهیا شود.
برگزاری یادمان شهدای هویزه
* کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی و هشتمین سالگرد شهدای حماسه هویزه ایستگاه فرهنگی با عنوان «ایثار» را در یادمان شهدای هویزه برپا کرد.
مربیان و کارشناس کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان همزمان با سالروز بزرگداشت شهدای هویزه با برپایی یک ایستگاه و اجرای فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در این مراسم به معرفی فرهنگ ایثار و شهادت پرداختند. در این ایستگاه با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان کتاب با موضوع دفاع مقدس، ایثار و شهادت به کودکان و نوجوانان اهدا شد.
بزرگداشت شهدای 16 دی
ساری- خبرنگار کیهان: نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قائم‌شهر در مراسم بزرگداشت 3 تن از شهدای 16 دی سال 57 و 49 تن از شهدای جنگ تحمیلی روستای شهیدآباد بهشهر گفت: اهالی این روستا 3 شهید در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و 49 شهید در دفاع از انقلاب و تمامیت ارضی هشت سال دفاع مقدس تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده‌اند.
آیت‌الله معلمی گفت: شهدا و امام شهدا به وظایفشان عمل کردند و موفق و سرافراز و پیروز رفتند و ما مسئولیت بزرگی برای صیانت از ارزش‌ها و پاسداری از دستاوردهای انقلاب و خون شهدا برعهده داریم.
گفتنی است در 16 دی ماه سال 57 تعدادی از انقلابیون بهشهر و روستای شهیدآباد(تروجن) به منظور شرکت در مراسم شهید دانشجو اسدی عرب به روستای گز بندر گز استان گلستان عزیمت کرده بودند مورد حمله پاسگاه آن منطقه قرار گرفته که 10 نفر در این حمله دژخیمان شهید شدند که 8 نفر از شهرستان بهشهر که 3 نفر به نام‌های شهید میرشریف مشکواتی، میرحمزه نجفی و سیدمصطفی موسوی شهید شدند.
رتبه نخست آببندان‌ها
* مازندران با 880 قطعه آببندان به وسعت 17 هزار هکتار رتبه نخست کشور را داراست.
معاون جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: 65 درصد آببندان‌های کشور در مازندران متمرکز شده است. حسین نگهدار بیان کرد: امسال 4/6 میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی آببندان‌ها تخصیص یافت که با این میزان اعتبار تنها می‌توان 20 آببندان‌ را بهسازی کرد. وی گفت: سال گذشته بسیاری از شالیزارهای مازندران از کشت خارج شد و اگر به بهسازی و نوسازی آببندان‌ها توجه جدی شود می‌توان از خارج شدن شالیزارها جلوگیری کرد.