kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳
در دهلی‌نو صورت گرفت

بررسی مناسبات نفتی تهران و دهلی‌نو در دیدار ظریف با همتای هندی

وزرای امور خارجه ایران و هند در دهلی‌نو ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه از جمله در حوزه‌های اقتصادی و بانکی، پتروشیمی، نفت، انرژی و حمل‌ونقل را بررسی کردند.
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دوشنبه شب در رأس هیئتی سیاسی و اقتصادی به منظور انجام سفری سه روزه وارد دهلی‌نو شد، ظهر دیروز چهارشنبه با «سوشما سواراج» همتای هندی خود دیدار و گفت‌‌وگو کرد.
بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه از جمله در حوزه‌های اقتصادی و بانکی، پتروشیمی، نفت و انرژی، حمل‌ونقل از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو بود.‌
مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله برجام و شرایط افغانستان از دیگر محورهای گفت‌وگوهای دو وزیر بود.
وزیر خارجه ایران پیش از این و در بدو ورود به دهلی‌نو در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا در این سفر درباره کاهش خرید نفت از ایران توسط هند گفت‌وگو خواهد کرد؟ گفت: بنده و وزیر خارجه هند روسای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هستیم، در ملاقات با وزیر خارجه هند این فرصت فراهم می‌شود که در این زمینه صحبت کنیم که ایران همواره تامین‌کننده مطمئن نفت برای هندوستان بوده و خواهد بود.
 ظریف همچنین روز سه شنبه ضمن شرکت در همایش تجاری مشترک ایران و هند و ایراد سخنرانی در این همایش، در اندیشکده شورای امور جهانی هند در جمع نخبگان و اندیشمندان هندی درخصوص آخرین تحولات جهانی و منطقه‌ای سخنرانی کرد و به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.
رئیس ‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین صبح سه‌شنبه با «نیتین گادکاری» وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار درخصوص روابط دوجانبه، راه‌های گسترش روابط اقتصادی دو کشور به ویژه در حوزه‌های حمل‌ونقل، کشتیرانی و نیز همکاری‌ها در بندر چابهار گفت‌وگو و تبادل نظر شد.
«جوزف بورل» وزیر امور خارجه اسپانیا نیز بعد از ظهر دیروز با حضور در محل اقامت ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دهلی‌نو با وی دیدار کرد.