kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

همتی: حذف صفر از پول ملی تاثیری برتورم و رشد اقتصادی ندارد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه قبول دارم حذف صفر از پول ملی، تاثیری در تورم و رشد اقتصادی ندارد گفت: این اقدام کاری ظاهری و اسمی است.

چند روز پیش عبدالناصر همتی از ارسال لایحه حذف چهار صفر از پول ملی به دولت خبر داد و گفت که بر اساس این لایحه که لازمه اجرای آن، تایید در دولت و سپس تصویب در مجلس است، قرار است بر اساس عرف چند ده ساله بین مردم هر ۱۰ هزار ریال معادل یک تومان لحاظ شود.
پس از آن برخی کارشناسان موضع منفی نسبت به این اقدام اتخاذ کردند و رئیس بانک مرکزی هم اعلام کرد این کار یک فرآیند زمان‌بر است که اجرای آن حدود دو سال طول می‌کشد، با این حال، همتی در جدیدترین سخنان خود در حاشیه جلسه هیئت دولت مجددا به موضوع حذف صفر از پول ملی پرداخت.
وی درباره حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: حذف چهار صفر پیشنهادی است که ارائه شده و موجب تسهیل امور در مبادلات، کاهش هزینه چاپ اسکناس و متناسب‌تر شدن ارتباط پول ملی با ارزهای بین‌المللی می‌شود. این یک پیشنهاد است و دولت باید بررسی کرده و مجلس تبدیل به قانون کند که باید اجازه دهیم در آرامش بررسی شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: برخی مطرح می‌کنند که این اقدام تاثیری در تورم و رشد اقتصادی ندارد و ما هم قبول داریم و چنین ادعایی نکرده‌ایم، این اقدام کاری ظاهری و اسمی است.
همتی با بیان اینکه نقدهای انجام شده را بررسی و از آنها استقبال می‌کنیم گفت: نقدهای انجام شده نشان می‌دهد که این اقدام موضوع مهمی است و باید نظر کارشناسان مدنظر قرار گیرد و اگر جمع‌بندی مثبت نبود این اقدام را انجام نمی‌دهیم اما به نظر من این اقدام مثبت و اثرگذار است.
در همین زمینه عبدا... مشکانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط فعلی کاری از پیش نمی‌برد، اظهار داشت: حذف صفر از پول ملی باید با سیاست‌های اقتصادی همراه باشد. در شرایط فعلی که ثبات اقتصادی نداریم حذف صفر از پول ملی نه تنها کمکی به حل مسائل اقتصادی نمی‌کند بلکه می‌تواند حتی نوعی نااطمینانی هم به اقتصاد منتقل کند.
وی اضافه شدن صفرها به پول ملی در طول زمان را ناشی از تورم دانست و ادامه داد: بدهی دولت به بخش خصوصی، این بخش را در سال‌های گذشته بسیار ضعیف کرده که این مسئله باعث کاهش عرضه و رکود اقتصادی خواهد شد. بخش خصوصی برای حل مشکلات خود به بازار گران و ناامن سرمایه مراجعه می‌کند که این مسئله در نهایت باعث ناامنی تولید و صرفه قاچاق می‌شود.
این کارشناس اقتصادی مجموع این شرایط را مسائل اصلی اقتصاد کشور ارزیابی کرد و گفت: مطرح شدن حذف چهار صفر از پول ملی در این شرایط فقط باعث انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی اقتصاد و بودجه می‌شود.
پیش از این نیز حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق وزارت اقتصاد گفته بود این طرح در شرایط فعلی به بهبود اوضاع اقتصادی نمی‌تواند کمک کند و فقط مردم را سرگرم خواهد کرد.