kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

خیابان‌های فرانسه در اولین «شنبه سیاه» 2019 به میدان جنگ تبدیل شد

اولین شنبه سال جدید میلادی پاریس و شهرهای مختلف فرانسه شاهد زدوخورد شدید بین پلیس و جلیقه‌زردها بود.

آتشی که دو ماه پیش حاشیه‌نشین‌ها و طبقات فرودست جامعه فرانسه در پاریس و سایر شهرهای این کشور برافروختند ظاهرا قرار نیست خاموش شود و هر هفته شعله‌ورتر می‌شود. جلیقه زردها نخستین شنبه سال 2019 میلادی را نیز طوفانی آغاز کردند و با فراخوانی که داده بودند هزاران نفر در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها ریختند و در بسیاری نقاط نیز پلیس با معترضان درگیر شد. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از اعتراضات روز شنبه در پاریس چیز کمی از جنگ داخلی و شورش‌های شهری نداشت و مردم و پلیس با هرآنچه که در دست داشتند به جان هم افتاده‌اند و دود و آتش نیز همه فضا را پر کرده بود.معترضان در شهر پاریس اقدام به آتش زدن موتورسیکلت‌ها و موانع در خیابان موسوم به بلوار «سن ژرمان» کرده و مجددا تظاهرات آنها به خشونت کشیده شد. به گزارش ایسنا،  با نزدیک شدن به عصر روز شنبه ناآرامی‌ها تشدید شد و معترضان اقدام به پرتاب ‌اشیای مختلف به سمت نیروهای پلیس ضدشورش کردند که ورودی پل‌های روی رودخانه «سن» را مسدود کرده بودند.
«بنژامن‌گریوو»، سخنگوی دولت فرانسه نیز در حالی که گروه کوچکی از معترضان به داخل مجتمع مربوط به دفتر وی وارد شده و دست به تخریب خودروها زدند، اقدام به‌گریختن از صحنه از طریق یک در پشتی کرد. سفیر سوئد نیز برای خاموش کردن آتشی که بیرون سفارت جلیقه زردها به پا کرده بودند، دست به دامن همسایه‌ها شد.
تاکید بر ادامه اعتراضات
اعتراضات جلیقه‌زردها در حالی ادامه دارد که دولت فرانسه بارها آن را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به اعتراضات شده است. روز جمعه نیز دولت ضمن متهم کردن جلیقه‌زردها به کودتا، آنها را به برخورد سخت تهدید کرده بود. جلیقه‌زردها در شعارهایشان خشم خود را از دستگیری بسیاری از چهره‌های برجستۀ این جنبش اعلام کردند؛ آنها از گروه‌های مدافع حقوق بشر خواستند، تحقیقاتی را دربارۀ اقدام دولت فرانسه در «حمله به آزادی‌های مردمی» آغاز کنند. معترضان تاکید کردند که به برگزاری این تجمعات طی سال ۲۰۱۹ میلادی ادامه خواهند داد. در پاریس همچنین مراسمی در بزرگداشت قربانیان این اعتراضات برگزار شد. بنا بر اعلام مقامات فرانسه در سال ۲۰۱۸ میلادی دست‌کم 10 نفر در جریان اعتراضات جلیقه‌زردها کشته شده‌اند.
واکنش ماکرون
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که هفته گذشته معترضان را دعوت به گفت‌و‌گوی ملی کرده بود، به دنبال دور جدید خشونت‌ها روز شنبه در توئیتی نوشت: بار دیگر افراطی‌های خشونت‌طلب به جمهوری حمله کردند. کسانی که این اقدامات را مرتکب شدند، جوهره پیمان مدنی را در کشور ما فراموش کرده‌اند. عدالت برقرار خواهد شد. همه باید دور یکدیگر جمع شوند تا به بحث و گفت‌وگو بپردازند.
تظاهرات در سوئیس، صربستان و مجارستان
در ادامه اعتراضات عمومی به سیاست‌های دولتی در اروپا، روز شنبه باز هم شماری از جلیقه زرد در شهر «برن» سوئیس تجمع کردند. این تجمع در پی فراخوان «جلیقه‌زرد‌های سوئیس» در شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. این افراد در قالب نوشته‌هایی، خواسته‌های مختلفی از جمله تحقق عدالت بیشتر در جهان  و اعتراض به جرایم دولتی را مطرح کردند. در مجارستان هم شنبه شب بار دیگر  هزاران نفر از مردم این کشور با تجمع در بوداپست، به طرح جدید قانون کار که از آن به «قانون برده‌داری» تعبیر می‌شود، اعتراض کردند. مردم در سرمای شدید هوا بیرون ساختمان پارلمان تجمع کرده و شعار می‌دادند: «ما تبدیل به برده نخواهیم شد.» در صربستان نیز هزاران نفر برای پنجمین هفته متوالی با حضور در خیابان‌های «بلگراد»  علیه «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور این کشور تظاهرات کردند. آزادی رسانه‌ها و پایان دادن به خشونت علیه روزنامه‌نگاران و مخالفان و اصلاحات انتخاباتی، از خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان در جریان چندین هفته اعتراض است.