kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
کاخ الیزه تصریح کرد

جلیقه زردها به دنبال سرنگونی دولت ماکرون

جلیقه زردهای فرانسوی دیروز در هشتمین هفته اعتراضات خود به خیابان ها ریختند و بار دیگر خواستار استعفای ماکرون شدند. و این در حالی است که دولت، معترضان را به کودتا متهم کرده و تهدید کرده برخوردها را شدیدتر هم خواهد کرد.

جلیقه زردها دیروز در هشتمین فراخوانی که داده بودند در پاریس و شهرهای مختلف فرانسه به خیابان‌ها ریختند. در پاریس مثل هفته‌های گذشته شعار اغلب جلیقه زردها «ماکرون استعفا بده» بود  درخواستی که بسیار بعید است رئیس‌جمهور فرانسه به این زودی‌ها به آن تن بدهد. شعار «ماکرون دیکتاتور» از دیگر شعارهای معترضین در پاریس بود. در پی درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس در شهر «والنسین» در شمال فرانسه نیز  دو نفر زخمی شدند. در درگیری‌های شهر «روان» نیز پلیس برای مقابله با معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد در «سن نزر» واقع در غرب فرانسه نیروهای پلیس و معترضان با هم درگیر شدند. در پاریس نیروهای پلیس با تجمع در خیابان‌های اصلی شهر مانع از ادامه حرکت معترضان شده‌اند. در تظاهرات دیروز معترضان علاوه بر حمل دست‌نوشته‌های ضد دولتی و پرچم فرانسه، از مواد دود‌زا هم  استفاده کردند و در برخی موارد، اقدام به انتشار «دود زرد» کردند.
دولت فرانسه برای مقابله با  تظاهرات روز شنبه از اعلام دقیق تعداد نیروها برای مقابله با ناآرامی‌ها و سرکوب معترضان خودداری کرده و به صورت کلی اعلام کرده بود 52 واحد نیروی نظامی امنیتی امروز بکار گرفته‌ شده‌اند. به گفته منابع رسانه‌ای؛ دولت فرانسه روز جمعه در اولین جلسه شورای وزیران در سال جدید به ریاست امانوئل ماکرون تصمیم گرفت با جنبش ضد سرمایه‌داری از این پس برخورد شدیدتری داشته باشد، به همین علت، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد 10 گردان پلیس ضد شورش و سه گردان نیروی ژاندارمری با تجهیزات کامل از جمله خودروهای زرهی برای روز شنبه بکارگیری شده است. سخنگوی دولت فرانسه پس از اولین نشست کابینه این کشور در سال جدید میلادی با   متهم کردن جلیقه زردها به انجام کودتا علیه دولت گفت: «کسانی که همچنان به اعتراضات ادامه می‌دهند، مخالفانی هستند که خواهان قیام و سرنگونی حکومت هستند.» گریووکس از مردم فرانسه خواست تا به جای آمدن به خیابان‎‌ها در مناظره‌های ملی که در هفته‌های آینده در تمامی مناطق این کشور برگزار خواهد شد، شرکت کنند. این اعتراضات تاکنون 10 کشته و حدود 7500 زخمی یا بازداشتی داشته است.بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها؛ بیش از دو سوم فرانسویان نیز اعلام کرده‌اند از عملکرد رئیس‌جمهور ناراضی‌اند.
نامه سرگشاده جلیقه زردها
در مقابل، جلیقه زردها نیز در آستانه گام هشتم اعتراضات  با ارسال نامه‌ای سرگشاده برای «امانوئل ماکرون» به وی درباره شیوه رفتار با مردم هشدار دادند. بنابر گزارش شبکه خبری راشاتودی، معترضان ضمن انتقاد از اینکه «با معترضان مثل گدا رفتار می‌شود»، پیشنهاد گفت‌وگوی ملی را رد کردند و خواستار کاهش قابل توجه مالیات‌ها شدند. این نامه در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به نمایندگی از گروهی که حدود 300 هزار نفر از هواداران جلیقه‌زرد از آن حمایت می‌کنند، منتشر و برای رسانه‌ها هم فرستاده شده است. معترضان خطاب به ماکرون نوشتند: «در صورتی که شما و همکارانتان به مردم مانند گدا نگاه کنید، خشم به نفرت تبدیل خواهد شد.» در این بیانیه سه صفحه‌ای، با درخواست رئیس‌جمهور مبنی بر گفت‌وگو ملی هم مخالفت شده و آمده است: «گفت‌وگو یک تله سیاسی بود تا مسئله‌ای که رئیس دولت را به شدت می‌‌ترساند، از بین ببرد.» کاهش قابل توجه مالیات‌ها در کالاهای اساسی برای افرادی که درآمد کمی دارند، از دیگر خواسته‌های معترضان در نامه
 یاد شده، بود.