kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
در دیدار با ‌اشرف غنی عنوان شد

هشدار شمخانی درباره تلاش برای انتقال عناصر شکست‌خورده داعش به افغانستان

شمخانی در دیدار با ‌اشرف غنی گفت: دشمنان امنیت و آرامش منطقه در اقدامی سازمان یافته به دنبال نا‌امن‌سازی مرزهای مشترک به منظور انتقال عناصر شکست‌خورده داعش به افغانستان و حمایت از توسعه تروریسم تکفیری در این کشور هستند.

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح چهارشنبه در صدر هیئتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی برای دیدار رسمی یک روزه وارد کابل پایتخت افغانستان شد.
شمخانی با «حمدالله محب» همتای افغانستانی خود دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار لزوم فعال‌تر شدن سازوکارهای مشورتی بین نهادهای امنیت ملی دو کشور برای تحقق اهداف و توافقات فیمابین را مورد تاکید قرار داد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با‌ اشاره به گفت‌وگوهای جاری بین جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان به منظور کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان خاطرنشان کرد: مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهای انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان نیز در این دیدار با ‌اشاره به عزم راسخ دولت و مردم افغانستان برای مقابله با ‌اشکال مختلف تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت پایدار در سراسر این کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اصلی‌ترین پایه‌های برقراری امنیت در منطقه بوده است و بدون شک همکاری‌های مشترک دو کشور در رفع مشکلات امنیتی امروز افغانستان بسیار کارگشا خواهد بود.
حمایت ایران از روند صلح در افغانستان
شمخانی در ادامه برنامه‌های خود در سفر به افغانستان با «عبدالله عبدالله» رئیس ‌هیئت اجرایی افغانستان دیدار و پیرامون مسائل مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو کرد.
دبیر شورای عالی امنیت کشورمان با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح در افغانستان با رویکرد درون افغانی، هرگونه اقدام بر خلاف این روند را آسیب زدن به امنیت و ثبات افغانستان خواند.
وی با‌اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورهای مستقل، راهبرد آمریکا در منطقه را سلطه دائمی با غارت حداکثری و هزینه حداقلی ذکر کرد و افزود: راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی و ایجاد گروه‌های تروریستی - تکفیری و حمایت مستمر از آنان در همین راستا برنامه‌ریزی شده است.
عبدالله عبدالله رئیس ‌هیئت اجرایی افغانستان نیز در این ملاقات با استقبال از تعاملات سازنده نهادهای امنیتی دو کشور اظهار داشت: مهم‌ترین چالش امروز افغانستان وجود چالش‌های امنیتی نگران‌کننده است و غلبه بر این وضعیت نیازمند همکاری مشترک و مساعی سازنده مجموعه همسایگان برای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان است.
دیدار با‌ اشرف غنی
شمخانی که در صدر هیئتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی به کابل سفر کرده است، بعداز ظهر چهارشنبه با ‌اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت تلاش مستمر دو کشور در برقراری کامل امنیت در مرزهای مشترک برای مقابله با تحرکات ‌اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های تروریستی گفت: دشمنان امنیت و آرامش منطقه در اقدامی سازمان یافته به دنبال نا‌امن سازی مرزهای مشترک به منظور انتقال عناصر شکست خورده داعش به افغانستان و حمایت از توسعه تروریسم تکفیری در این کشور هستند تا بار دیگر آتش جنگ و خون‌ریزی و ناامنی را در منطقه شعله‌ور کنند.
شمخانی هوشیاری و آمادگی کشورهای منطقه برای مقابله با تهدیدات جدید تروریسم تکفیری را اجتناب‌ناپذیر و حیاتی دانست و تصریح کرد: هرگونه غفلت و بی‌توجهی به این تهدیدات می‌تواند حوداث تلخ و دهشت باری، مشابه آنچه که در عراق و سوریه رخ داد را تکرار کند.
به گزارش فارس، محمد ‌اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم خود به رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری، ضرورت ایجاد سازوکارهای مشترک و فعال بین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور برای افزایش تحرک در حوزه مقابله با تروریسم، جرائم سازمان یافته و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را مورد تاکید قرار داد و افزود: امنیت پایدار در مرزهای مشترک، اصلی‌ترین اولویت دولت افغانستان است.