kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

ارتش سوریه با کمک کردها علی رغم تهدیدهای ترکیه وارد منبج شد

نیروهای ارتش سوریه با درخواست شبه‌نظامیان کرد، منطقه «اریماح» در غرب شهر مرزی «منبج» را تحت کنترل خود درآوردند. این عملیات درحالی صورت گرفت که آنکارا تهدیدات لفظی علیه دمشق را افزایش داده و نیروهای ارتش ترکیه نیز با هدف ورود به خاک سوریه، در مرزهای این کشور تقویت شده‌اند.

در پی پشت کردن آمریکا به شبه نظامیان کرد سوریه و افزایش احتمال ورود نیروهای ترکیه به خاک سوریه، کردهای مسلح منطقه «اریماح» در غرب شهر مرزی منبج، از ارتش سوریه خواستند که این منطقه را تحت کنترل خود درآورد و به دنبال آن، نیروهای سوریه در این بخش از خاک کشور استقرار یافتند.
خبرگزاري صدا و سيما به نقل از رسانه های ترکیه گزارش داد: گروه «ی‌پ‌گ» کنترل منطقه آریماح در نزدیکی منبج را به نیروهای دولتی سوریه سپرده است.
 در شرایط کنونی، این اقدام ارتش سوریه با هدف جلوگیری از هرگونه تجاوز احتمالی ترکیه صورت گرفته است.
بر اساس اعلام رسانه‌های ترکیه، ارسال تسلیحات سنگین ارتش ترکیه نیز به منطقه «کیلیس» در نزدیکی مرز سوریه همچنان ادامه دارد. «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، هم اعلام کرد، همه چیز برای انجام عملیات ارتش ترکیه در سوریه آماده است.
تهدید آنکارا
«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه طی اظهارات تهدید‌آمیزی، مدعی شد: نیروهای وابسته به دولت سوریه هرگز جرات نخواهند کرد که به نیروهای ترکیه‌ مستقر در ایست‌های بازرسی استان ادلب حمله کنند، آنها می‌دانند که در صورتی که دست به چنین حمله‌ای بزنند، ما دنیا را بر سرشان خراب خواهیم کرد!
به گزارش ایسنا، کالین درباره حضور نیروهای ترکیه‌ در ادلب سوریه گفت: در واقع ما در این خصوص با روسیه و ایران توافق کرده‌ایم، یعنی هر سه کشور ضامن در این مورد به توافق رسیده‌اند، آنها اکنون اعلام می‌کنند مذاکراتی که با دولت سوریه داشته‌اند، به اتمام رسیده است. ۱۲ ایست بازرسی در آنجا وجود دارد و تمامی امکانات برای سربازان ما و انواع حمایت‌ها از آنها فراهم شده است.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه افزود: تاکنون هیچ‌گونه حمله یا تعرضی نشده است و ما می‌خواهیم که این امنیت و آرامش ادامه یابد، ما برای حفظ این وضعیت تمامی تدابیر لازم را در پیش گرفته‌ایم.
این تهدید بی‌سابقه به خاطر تحولات ادلب نیست، بلکه ترکیه بیشتر از این مسئله واهمه دارد که در صورت پیشروی ارتش این کشور در شرق فرات، نیروهای ارتش سوریه نیز به نظامیان ترکیه در ادلب
حمله کنند.
واکنش قاطع به حمله هوایی رژیم صهیونیستی
وزارت دفاع روسیه از انهدام 14 موشک از 16 موشک شلیک شده رژیم صهیونیستی توسط پدافند هوایی سوریه در حمله شب چهارشنبه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: اقدامات تحریک‌آمیز نیروی هوایی اسرائیل باعث شد که وضعیت دو هواپیمای مسافربری در حال فرود به فرودگاه‌های بیروت و دمشق به خطر بیفتد. بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه، 6 فروند جنگنده «اف-16» رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان، 16 موشک به خاک سوریه شلیک کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، ساعتی پیش (شامگاه سه‌شنبه) منابع محلی از فعال شدن سامانه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه و مقابله آن با موشک‌های متجاوز در آسمان دمشق خبر دادند.
در همین حال،  منابع محلی از فعال شدن سامانه پدافند موشکی رژیم صهیونیستی با نام «پیکان» در بلندی‌های جولان اشغالی خبر دادند. ارتش رژیم صهیونیستی سپس با صدور بیانیه‌ای، ضمن تایید فعال شدن این سامانه اعلام کرد که یک فروند موشک سوری هدف قرار گرفته شد.
این خبر ثابت می‌کند که ارتش سوریه پس از مشاهده حمله موشکی رژیم صهیونیستی، مواضع این رژیم را در فلسطین اشغالی هدف قرار داده است. حتی گفته شده یک فروند موشک سوریه در آسمان «حیفا» در فلسطین اشغالی هدف قرار گرفته است.
وزارت دفاع سوریه هم درباره حمله صهیونیست‌ها اعلام کرد، پدافند هوایی ارتش موفق شده بیشتر موشک‌های متجاوز را در آسمان نابود کند، اما تعدادی از آنها نیز به انبار مهمات برخورد کرده و در نتیجه، سه سرباز سوری مجروح شده‌اند.
این بزرگترین تجاوز موشکی صهیونیست‌ها به سوریه، بعد از اطلاعیه مسکو مبنی بر استقرار سامانه‌های «اس-300» در دمشق است.
وزیر دفاع روسیه ۱۰ مهر در جریان نشست شورای امنیت این کشور در مسکو گفته بود که محموله‌های سامانه دفاع موشکی «اس -۳۰۰» به سوریه تحویل داده شدند.