کد خبر: ۱۵۰۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶
معاون وزیر راه و شهرسازی:

تخلفات شهری نباید با دریافت جریمه قانونی شود

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه گفت: شهرداری‌ها باید از تخلفات شهری جلوگیری کنند و نباید با جریمه یک تخلف را قانونی جلوه دهیم.




محمد سعید ایزدی در اولین دوره آموزشی بازآفرینی شهری ایران با تأکید بر اینکه جریان بازآفرینی شهری باید تداوم داشته باشد تا این جریان و برنامه نهادینه شود، افزود: نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات یک محله با احداث یک درمانگاه حل شود؛ هر محله‌ علاوه‌بر مراکز درمانی، نیازمند مکان‌های آموزشی، تفریحی و ورزشی است.
وی افزود: اگر بخواهیم ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده را بازسازی و احیا کنیم نیازمند یک جریان‌سازی ۱۰ ساله است. برای این امر ۱۸ اصل در سند ملی راهبردی بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است پس تأکید ما این است که برچسب بازآفرینی را بر روی هرچیزی نصب نکنیم.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه با تأکید بر اینکه باید دیدبان شهر ایجاد شود که از جنس مردم باشد، گفت: دیدبان شهر که نهادی از جنس مردم است به زودی ایجاد می‌شود تا مردم بتوانند هر واقعه بدی که در شهر رخ می‌دهد را از مسئولان مطالبه کنند.
ایزدی تصریح کرد: امروز شهرهای ما در کشور راه‌حلی بجز بازآفرینی ندارند پس باید تلاش کنیم به بازآفرینی شهری توجه شود هرچند معتقدیم در کنار این سیاست باید به توسعه حمل‌ونقل عمومی، حفاظت و سایر سیاست‌ها نیز توجه ویژه‌ای شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه تخلفات شهری در برخی موارد با گرفتن جریمه‌ها مرتفع می‌شوند، ادامه داد: شهرداری‌ها باید از تخلفات شهری جلوگیری کنند و نباید با جریمه یک تخلف را قانونی جلوه دهیم. کمیسیون‌های ماده ۵ و ۱۰۰ شهرداری به درآمدزایی شهری تبدیل شده‌اند پس باید این جریان اصلاح شود و قانون‌مداری جزء اولویت‌ها قرار بگیرد.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه افزود: در دو دهه گذشته راه‌حل‌هایی که برای بازآفرینی شهری صورت گرفته عمدتاً کالبدی بوده و به صورت ریشه‌ای این معضلات برطرف نشده است.
ایزدی با اشاره به اینکه با تعریض خیابان‌ها چیزی از بافت‌های تاریخی باقی نمانده است، گفت: متأسفانه هیچ اثر ماندگاری در عرصه معماری در طول ۳۰ سال گذشته از خود به جای نگذاشته‌ایم در حالیکه با گذشت سال‌ها از احداث نقش جهان هنوز از این پروژه معماری ایرانی اسلامی به نیکی یاد می‌شود. برای نسل‌های بعدی خود آلودگی هوا و ترافیک به یادگار گذاشته‌ایم و نگاه ما از بالا به پایین است. وی با اشاره به اینکه سالها درگیر بحث‌های درمان سکونت‌گاه‌های غیر رسمی بوده‌ایم، افزود: هرچند تلاش‌های زیادی برای کند کردن روند رشد سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شده است اما اگر برای حل سایر مشکلات مثل بحران‌ خشکسالی به نتیجه مطلوبی نرسیم در سال‌های آینده با جابه‌جایی جمعیت روبرو خواهیم شد. پس باید برای پیگیری این رخداد مهم برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.