kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۲۶۴
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

وزارت راه و شهرسازی همچنان در حوزه مسکن سردرگم است

وزارت راه و شهرسازی همچنان در حوزه مسکن سردرگم است، لجن پراکنی علیه منتقدان برجام، با رانت و پول لیست می‌بندند، به نظارت استصوابی هم می‌تازند! و برخی نمایندگان به طور مرتب حاشیه‌سازی می‌کنند، از جمله مطالب دیروز مطبوعات زنجیره‌ای بود.
سرویس سیاسی ـ

روزنامه همشهری دیروز در مطلبی نوشت: «تحرک در تولید مسکن، اتفاقی است که وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید به دنبال آن است اما بررسی برنامه‌های قدیم و جدید حوزه مسکن نشان می‌دهد همچنان حوزه مسکن با تحولات جدید و انبساطی مواجه نخواهد شد و حرف‌هایی که زده می‌شود چیزی جز تغییر چهره و عنوان برنامه‌های جاری و گذشته نیست. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که وزارت راه و شهرسازی 2 ماه پس از تغییر سکاندار همچنان در حوزه مسکن سردرگم به نظر می‌رسد.»
گفتنی است عباس آخوندی، وزیر مستعفی و ناکارآمد راه و شهرسازی پس از آنکه بر مسند ریاست وزارتخانه مسکن تکیه زد گفت که اعتقادی به ساخت خانه توسط دولت ندارد! اسف‌انگیزتر آنجاست که به روایت احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر، وقتی آخوندی برای پاسخگویی به نمایندگان به کمیسیون می‌آید، در مقابل پرسش نمایندگان می‌گوید که در قبال افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن نیز وزارتخانه او مسئولیتی ندارد!
آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در مهرماه سال 92 یعنی تقریبا در دو ماهگی حضور عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران، سه میلیون و 764هزار تومان بوده‌اما در آخرین ماه حضور وی در این وزارتخانه (یعنی مهر97) متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به هشت‌میلیون و 633هزار تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر در بازه زمانی مهرماه 92 تا مهرماه 97 قیمت متوسط یک مترمربع آپارتمان در تهران حدود 130 درصد افزایش یافته است.
از سوی دیگر مهم‌ترین نقطه ضعف کارنامه آخوندی، مربوط به عدم تکمیل مسکن مهر است. آخوندی همچنین وعده ساخت مسکن اجتماعی داد اما حتی یک ماکت هم نساخت چه برسد به ساخت و تحویل واحدها! متاسفانه دولت روحانی هیچ برنامه‌ای برای حوزه مسکن ندارد.
اتهام‌زنی علیه منتقدان برجام به جای عذرخواهی
اتهام‌زنی و لجن‌پراکنی به هر شکل و صورت علیه منتقدان برجام از زمان مذاکرات شروع شد و تا خروج آمریکا از برجام ادامه داشت و پس از آن نیز به شکل‌های تازه‌تری در دستور کار زنجیره‌ای‌ها قرار دارد.
روزنامه شرق در ادامه مسیر ترور شخصیت منتقدان برجام (با ابزارهای گوناگون از قبیل توهین، تمسخر، اتهام زنی و لجن پراکنی) در یادداشتی در شماره دیروز خود مدعی شده است: «ناکامی برجام برای ایرانیانی که با هدف‌گذاری در زمینه عادی سازی روابط خارجی به حسن روحانی رای داده بودند به همان اندازه تلخ است که به کام کسانی که از آغاز با آن مخالف بودند شیرین»!
همین اواخر بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس در نشست خبری به خبرنگار روزنامه اصلاح‌طلب که با هدف برافروختن آتش میان نمایندگان مجلس به طرح موضوعی پرداخت گفت که لطفا ضمیرخوانی و نیت‌خوانی نکنید.
آقایان مدعی اصلاحات در این فقره به این موضوع بی‌توجه هستند (که خدا کند از سر غفلت باشد) که حرف منتقدان در مخالفت با برجام چه بود؟ آنها همین روزها را پیش‌بینی کرده بودند و برخلاف سهل‌انگاری و ساده‌لوحی همیشگی طیف اصلاح‌طلب در برابر غرب، منتقدان با مرور کارنامه اروپا و آمریکا و با مدنظر قرار دادن این اصل دینی (حدیث معصوم) که در فرهنگ ایرانی به ضرب‌المثل تبدیل شده است با برجام به مخالفت پرداختند که: «آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.»
منتقدان حرفشان از اول در مخالفت این بود که اروپا و آمریکا قابل اعتماد نیستند. منتقدان می‌گفتند آنها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند. منتقدان بر این باور بودند که آنها همچنان با همان روحیه استعمارگرانه خود به جوامع نگاه می‌کنند اگرچه نقاب اوبامایی با لبخند زیبایی که بر آن نقاشی شده بر لب داشته باشند.
حالا چرا منتقدان باید از وقوع آنچه دیگران را از آن برحذر می‌داشتند و برای این برحذر داشتن همه توان و آبروی خود را گذاشتند خوشحال شوند؟ حتی برخی شغل خویش را پای این برحذر داشتن و مخالفت با برجام از دست دادند. تصور کنید برادری دائم برادر دیگرش را از رانندگی با سرعت بالا و خطرآفرین برحذر می‌دارد و به او خطرات آن را و نتیجه این نوع راندن را گوشزد می‌کند و احتمالا گاهی با تندی برادرش هم روبه‌رو می‌شود. حالا چنانکه روزنامه زنجیره‌ای شرق مدعی شده اگر روزی آن برادر تصادف کند، حتما آن برادر مخالف این‌گونه راندن باید خوشحال و شاد باشد از وقوع این تصادف و به‌وقوع پیوستن آنچه پیش‌بینی می‌کرد؟!! بارها در کیهان در مرور دلایل مخالفت با برجام نوشتیم که امیدواریم این‌گونه نشود اما چه می‌شود کرد که با این امیدواری ما ذات استکباری آمریکا تغییر نمی‌کند و همین طور ساده‌لوحی و نگاه سهل‌انگارانه به روابط بین‌الملل در برخی طیف‌ها.
با رانت و پول لیست می‌بندند، به نظارت استصوابی هم می‌تازند!
روزنامه اعتماد دیروز نوشت: «آن زمان که نظارت شورای نگهبان نظارت استصوابی تفسیر شد و سلیقه‌ها و تنگ نظری‌ها رای ملت را محدود کرد و مردم نتوانستند از میان همه کاندیداها بزرگ‌ترها، مستقل‌ترها، و آزاده‌ترها و متعهدترها را انتخاب کنند بسیاری از آینده‌اندیشان گفتند که اینچنین رکن رکین نظارت و نفوذ اراده واقعی ملت در ارکان قدرت تضعیف می‌شود، کسی به فریاد دلسوزان گوش نداد و امروز همان‌ها که فیلترهای عبور منتخبان را تنگ کردند یا از آن حمایت نمودند بر مجلس خرده می‌گیرند که فلان نماینده قانون اساسی را نمی‌داند!»
شما لازم است، افتضاح لیست امیدی را جمع کنید که با رانت و پول ـ به اعتراف الهه کولایی، فعال اصلاح‌طلب ـ برای مجلس بستید و در میانه معضلات معیشتی مردم و بیکاری کارگران، دغدغه‌اش شد رفع حصر و کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه. این مدعیان فریبکار که برای انحراف اذهان عمومی اینچنین درام‌گونه و تراژیک، آه و فغان از نظارت استصوابی سر می‌دهند و مدعی‌اند که «رکن رکین نظارت مردم تضعیف شده» همان‌ها‌ ‌اند که هرگاه ملت برخلاف میل آنها انتخاب می‌کند می‌گویند در انتخابات تقلب شده، رأی مردم را باطل کنید! جالب است بدانید که در اردوگاه خودشان نظارت استصوابی هم دارند! روزنامه ایران چندی پیش در گفت‌وگو با محسن میردامادی از مدعیان اصلاح‌طلبی نوشته بود: «من بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم ما در مجموعه اصلاحات، خودمان برای خودمان نظارت استصوابی درست کرده‌ایم... باید در اصلاحات به سمت تشکیل جبهه فراگیر حرکت کنیم که البته کار ساده و راحتی نیست و زحمت دارد. سازوکاری که برای اداره کشور برنامه داشته باشد، در گزینش نامزدها واقعاً کارآمدترین نامزدها را انتخاب کند نه اینکه «رابطه بازی» شود و هر کسی سعی کند نفرات و ارادتمندان خود را هل بدهد در لیست. با چنین سازوکاری می‌توان از کسانی که وارد مجلس و شورا شدند، حساب‌کشی کرد تا مردم متوجه شوند چه اقداماتی کرده‌اند.»
برخی نمایندگان به‌طور مرتب حاشیه‌سازی می‌کنند
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در گزارشی به عملکرد مجلس پرداخت و نوشت: «اولویت‌ها برای مجلس دهم تغییر کرده و نمایندگان مجلس به‌جای انجام وظیفه و رسالت اصلی خود که همانا خدمت به مردم و حل مشکلات آنهاست به‌صورت مکرر در حال حاشیه‌سازی و گروکشی سیاسی هستند. کار مجلس به جایی رسیده که با کوچک‌ترین اتفاقی که برای یک نماینده رخ می‌دهد موضوع استیضاح وزیر در مجلس مطرح می‌شود و وقت و انرژی مجلس صرف موضوعاتی می‌شود که در حل کردن مشکلات مردم هیچ تأثیری ندارد. به نظر می‌رسد انتخاب بدون شناخت و برخی مشکلات نظارتی نتایج خود را در مجلس دهم نشان داده است.»
این گزارش می‌افزاید: «برخی نمایندگان مجلس برای پوشش ضعف‌ها و ناتوانی‌های خود، با فرار به جلو به دنبال تحت فشار قرار دادن وزرا و استیضاح آنها هستند. رویکردی که در درازمدت غیرعلمی و غیرمنطقی و تنها از سر رفع مسئولیت است.»
روزنامه آرمان پنجشنبه گذشته نیز در گزارشی نوشته بود: «این روزها حاشیه‌های مجلس دهم بیشتر شده است. مجلسی که می‌توانست خاص باشد، اما آنقدر حاشیه حول آن پدید آمد که کارهای مثبت و لوایح خوب آن، در میان هیاهو و حاشیه‌ها گم شده است. یک روز جلسه استیضاح فلان وزیر به رویارویی نمایندگان بدل می‌شود و روزی برای تصویب یک لایحه چنان غوغایی به پا می‌شود که عجیب می‌نماید. روزی هم که از بیرون به مجلس حاشیه وارد نمی‌شود، خود نمایندگان دست به‌کار می‌شوند و با فیلمی، صوتی، عکسی، سخنی و... خوراک حاشیه برای رسانه‌ها تهیه می‌کنند.»
روزنامه آرمان در حالی از انتخاب غیردقیق سخن گفته و از «تکرارهای» غیرعاقلانه سران اصلاحات سخنی به‌میان نیاورده است که این روزنامه در شماره یکشنبه 9 اسفند سال 1394 از پیروزی لیست امید در تهران و در شماره‌های بعدی کل کشور خبر داده و خوشحالی کرده بود!
امروز مدعیان اصلاحات بایستی پاسخگوی تکرارهای خود باشند بی‌آنکه دست به فرار به جلو بزنند و منتقدین خود را متهم سازند.