kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
در واکنش به شورش جلیقه‌زردها

نخست‌وزیر فرانسه: ‌اشتباه کردیم باید به حرف مردم گوش می‌کردیم

«ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه در پی ادامه شورش‌های «جلیقه زردها» اعتراف کرد دولت مرتکب ‌اشتباه شد و به اندازه کافی به سخن مردم گوش نکرد. 5 هفته است که روزهای شنبه، شهرهای مختلف فرانسه صحنه شورش‌های مردمی به شرایط بد اقتصادی و نظام سرمایه‌داری است و 8 نفر نیز در این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.



سرویس خارجی -

رسانه‌های فرانسوی دیروز اعلام کردند بعد از اعتراضات جلیقه زردها در روز شنبه این هفته دو نفر دیگر از معترضان کشته شدند و بدین ترتیب این اعتراضات در پنجمین هفته خود 8 کشته بر جای گذاشته و حدود 7000 تن نیز بازداشت یا زخمی شده‌اند.فعالان این جنبش در شبکه‌های اجتماعی با دعوت از مردم برای ادامه تظاهرات و اعتراض‌ها علیه سیاست‌های دولت فرانسه از مجلس این کشور خواسته‌اند با برگزاری رفراندوم زمینه برکناری امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور را فراهم کنند. از سوی دیگر در تظاهرات روز شنبه شماری از معترضان خواستار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا شدند. به نظر می‌رسد هر چه زمان می‌گذرد اوضاع برای دولت نئولیبرال ماکرون سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود چرا که خواسته‌های معترضان جدی و جدی‌تر می‌شود.
رئیس ‌مجلس ملی فرانسه هم گفته: «احتمالا کسری بودجه فرانسه از محدوده‌ اتحادیه اروپا که 3 درصد تولید ناخالص داخلی است فراتر می‌رود و به 3/4 درصد می‌رسد. پس از اینکه رئیس‌جمهور امتیازاتی به معترضان داد، انتظار می‌رود کسری بودجه فرانسه به 10 میلیارد یورو (11 میلیارد دلار) برسد و سقف کسری بودجه را بشکند.»
ما ‌اشتباه کردیم
با ادامه اعتراضات و حضور مردم در خیابان‌ها علی‌رغم عقب‌نشینی ماکرون و درخواست‌های دولت برای توقف اعتراضات، «ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه اذعان کرد دولت فرانسه در مدیریت اعتراضات فعالان جنبش ضدسرمایه‌داری در این کشور دچار ‌اشتباه شده است. وی در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی لزاکو، اذعان کرد: «دولت به اندازه کافی به سخنان فرانسویان گوش نکرده است» و در مدیریت بحران «فعالان جنبش ضد سرمایه‌داری» دچار ‌اشتباه شده است. ادوارد فیلیپ خاطرنشان کرد: «من متقاعد شدم که آنها می‌خواهند این کشور تغییر کند. من به آنها می‌گویم ناشکیبایی آنها ناشکیبایی من هم هست. ما با مشارکت بیشتر به ترمیم کشور ادامه خواهیم داد». «برونو لومیر» وزیر دارایی فرانسه نیز پیش‌تر با هشدار درباره پیامدهای اعتراض‌های اخیر در این کشور بر اقتصاد فرانسه گفته بود: «خشونت‌های ناشی از اعتراض‌های جلیقه‌زردها در سراسر فرانسه برای اقتصاد ملی پیامدی فاجعه‌بار به دنبال دارد.»
تظاهرات در بلژیک و مجارستان
تظاهرات کمابیش در سایر کشورهای اروپایی نیز ادامه دارد. روز یکشنبه در بروکسل تجمع موافقان و مخالفان پیمان تازه ‌تصویب شده سازمان ملل متحد در مورد مهاجران، با دخالت پلیس ضدشورش بلژیک به درگیری و خشونت منجر شد. براساس این گزارش ده‌ها نفر از نیروهای ضدشورش پیاده و سوار بر اسب، با باتوم، خودروهای آب‌پاش و گاز ‌اشک‌آور به شرکت‌کنندگان در این تجمع حمله کردند. «سوتیری دیمپینودیس» از خبرنگاران حاضر در محل این تجمع نوشته پلیس دست‌کم ۱۵ نفر از معترضین را بازداشت کرده است. تجمع روز یکشنبه در برابر مقر کمیسیون اروپا از سوی دو گروه مخالف سازماندهی شده بود.
یکی از گروه‌های راستگرای مخالف مهاجران که مصوبه اخیر ملل متحد را ناقض حاکمیت ملی و موجب گسترش امواج پناهجویان به کشورهای غربی می‌دانند و در طرف دیگر، گروه‌های حامی حقوق بشر که تأکید دارند پناهجویان باید بتوانند در کشورهای غربی پناهندگی دریافت کنند. در مجارستان نیز مثل روزهای گذشته هزاران نفر از مردم این کشور برای نشان دادن مخالفت خود با سیاست‌های دولت در مقابل مقر تلویزیون دولتی این کشور در بوداپست تجمع کردند. این چهارمین روزاعتراضات ضددولتی مردم مجارستان در بوداپست در مخالفت با تصویب قانون موسوم به برده‌داری است که به گفته معترضان حق و حقوق کارگران را به شدت محدود خواهد کرد. معترضان صبح روز یکشنبه نیز در مقابل پارلمان این کشور تجمع کرده و شعارهای ضددولتی سر دادند.