kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
در نشست بین‌المللی دوحه

ظریف: نتایج برجام روی هواست موشک‌های ایران قابل مذاکره نیست

وزیر امور خارجه در نشست بین‌المللی دوحه گفت: هیچ دلیلی برای مذاکره بیشتر وجود ندارد آن هم در شرایطی که نتایج یک دوره نسبتا طولانی و مذاکرات سخت که در گذشته انجام گرفته(برجام)، روی هواست.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح شنبه به منظور شرکت و سخنرانی در نشست بین‌المللی دوحه (2018 Doha Forum‌) عازم قطر شد.
نشست مزبور تحت عنوان «شکل گیری سیاست در جهان به هم پیوسته» با تمرکز بر «امنیت»، «صلح و میانجیگری»، «توسعه اقتصادی» و «روندها و گزار‌ها» از روز شنبه (24 آذر ماه ) به مدت دو روز در دوحه برگزار می‌شود.
علاوه‌بر ظریف، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، «ماریا فرناندا اسپینوزا گارسز» رئیس‌مجمع عمومی سازمان ملل، «شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، «حسن خیر» نخست‌وزیر سومالی، «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن، «آلیستر برت» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و «نادیا مراد» برنده صلح نوبل نیز از جمله دیگر شرکت کنندگان و سخنرانان این نشست دو روزه هستند.
«تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر در سخنان خود در مراسم افتتاحیه این نشست عنوان کرد که سرکوبگری، استبداد و نقض حقوق بشر به تهدیدی برای بشریت تبدیل شده است. امیر قطر همچنین گفت که در منطقه غرب آسیا چالش‌های زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آن قضیه فلسطین است.
وزیر امور خارجه ایران در نشست بین‌المللی دوحه درباره اقدامات یک سال اخیر دولت آمریکا علیه ایران گفت، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به هر دلیلی تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای ایران (برجام) گرفته و اگر حالا می‌خواهد با ایران مذاکره داشته باشد، این گفت‌وگوها باید هدف مشخصی را دنبال کند و در ادامه با کنایه به مذاکرات رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی گفت: «ما صرفا برای فرصت عکس گرفتن (با یکدیگر) و امضای یک سند دو برگی گفت‌وگو نمی‌کنیم». وی در پاسخ به سؤال مجری این نشست که در حال مطرح کردن سؤالی با مضمون «مداخله ایران در اوضاع کشورهای منطقه» بود، بلافاصله گفت: «مداخله چه کسی؟ این آمریکاست که در امور منطقه مداخله می‌کند. کشور ما در منطقه واقع شده است».
ظریف در ادامه گفت: این منطقه ما است و هر کجا که ما نیرویی مستقر داریم و یا مستشار نظامی‌ای اعزام کرده‌ایم،‌ این اقدام کاملا با درخواست مستقیم دولت آن کشور صورت گرفته است. آیا آمریکا می‌تواند ادعای مشابهی داشته باشد»؟!
وزیر خارجه ایران در ادامه درباره هرگونه احتمال گفت‌وگو با آمریکا در آینده تأکید کرد:ما هرگز با کشوری که برای ما 12 شرط تعیین کرده، آن هم پس از نقض قطعنامه شورای امنیت که خودش هم آن را تأیید کرده بود، وارد مذاکره نخواهیم شد. اگر قرار بر عمل به یک سری شروط باشد، این ما نیستیم که باید شروطی را رعایت کنیم بلکه خود آنها (آمریکایی‌ها) هستند که باید به یک سری شروط پایبند باشند، آن هم با کمتر بی‌قانون بودن.
وی تصریح کرد: هیچ دلیلی برای مذاکره بیشتر وجود ندارد آن هم در شرایطی که نتایج یک دوره نسبتا طولانی و مذاکرات سخت که در گذشته انجام گرفته، روی هواست. و آمریکا بطور فعال در تلاش است تا این نتایج را تضعیف کند، اقدامی که تمام جامعه بین‌المللی به جز اندک انگشت‌شماری که به خاطر گرفتن منافع بیشتر از آمریکا، با آن مخالفت کرده‌اند».
مجری در ادامه درخصوص دیدگاه قریب به اتفاق مردم ایران درخصوص برجام و گفت‌وگو با آمریکا پرسید که وزیر خارجه ایران پاسخ داد: «اکثریت مردم ایران بر این باورند که برجام توافق خوبی بود اما اعتماد به آمریکا برای گفت‌وگوی بیشتر،‌اشتباه محض است».
باید از آقای ظریف پرسید که اگر برجام یک توافق خوب بود، پس چرا مردم استمرار آن را یک‌اشتباه محض می‌دانند؟!
متاسفانه دولتمردان یک توافق تاکتیکی و مشروط را به مسئله‌ای حیثیتی و بلاشرط برای خود تبدیل کرده و لجوجانه می‌خواهند پای حرف خود بایستند و نپذیرند که مرتکب خطایی استراتژیک شده‌اند!
ظریف در نشست بین‌المللی دوحه افزود: عربستان و امارات با تسلیحات وارداتی از آمریکا و انگلیس، یمن را به جهنم تبدیل کرده‌اند. ده هزار نفر  به طور مستقیم در حملات‌هوایی ائتلاف سعودی به یمن کشته شدند و یک میلیون نفر هم در این کشور به وبا مبتلا شده‌اند.
موشک قابل مذاکره نیست
به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست «مجمع دوحه» در قطر به سؤال شبکه قطری درباره برنامه موشکی ایران و ادعاهای آمریکایی‌ها پاسخ داد.
خبرنگار شبکه «الجزیره انگلیسی» در حاشیه نشست «مجمع دوحه» از «محمد جواد ظریف» سؤال کرد که نظر شما درباره اینکه دولت «دونالد ترامپ» ایران را به دلیل آزمایش‌های موشک بالستیک به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متهم کرده است، چیست؟
وزیر خارجه ایران گفت: «اول از همه اینکه، موشک‌های ایران، برای دفاع هستند و ما به آنها برای بازدارندگی نیاز داریم. ما در منطقه‌‌مان بسیار کمتر از  هر کشوری صرف هزینه‌های نظامی می‌کنیم و به همین دلیل است که ما از همان اول هم گفته‌ایم که موشک‌های ما قابل مذاکره نیستند».
ظریف در ادامه تاکید کرد: «موضوع دوم آن است که آمریکا با خروج از برجام، به صراحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است و در نتیجه آنها در موقعیتی نیستند که درباره آن قطعنامه حرف بزنند چرا که آنها تلاش کردند که این قطعنامه را از بین ببرند اما به رغم تلاش‌های آنها این قطعنامه همچنان پابرجا است».
وی افزود: «نکته سوم، قطعنامه ۲۲۳۱ ایران را از آزمایش کردن موشک‌ها منع نمی‌کند بلکه به موشک‌هایی که برای حمل کلاهک‌ اتمی‌های طراحی شده باشند،‌اشاره دارد و برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ هم درباره این موضوع که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، راستی‌آزمایی کرده‌اند و درنتیجه ما اصلا هیچ کلاهک اتمی نداریم. این یعنی که موشک‌هایی که ما آزمایش می‌کنیم چارچوب درخواستی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض نمی‌کند، البته این قطعنامه درخواست کرده و نه اینکه ما را ملزم کرده باشد. آمریکایی‌ها فکرشان معطوف به گذشته است و درباره قطعنامه‌هایی حرف می‌زنند که دیگر وجود خارجی ندارند و قطعنامه ۲۲۳۱ جایگزین آن شده‌ است و تلاش آنها برای نقض این قطعنامه به منظور احیای قطعنامه‌های پیشین هرگز موفق نخواهد شد».
دیدار با نخست‌وزیر قطر
ظریف پیش از ظهر شنبه با شیخ عبدالله بن ناصر آل‌ثانی نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.
توسعه و تعمیق روابط دوجانبه، امنیت و ثبات منطقه‌ای و نیز ابراز حمایت از پیشرفت مذاکرات صلح در یمن از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی مقام ایرانی و مقامات قطری در این دیدارها بود.