kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
شورش‌های فرانسه، حاشیه‌ها و بازتاب‌ها

از شعار «زنده‌باد اسد» در خیابان‌های پاریس تا کشیده‌ شدن اعتراض‌ها به مونته‌نگرو

شورش جنبش ضد سرمایه‌داری «جلیقه زردها» در چهارمین هفته خود آنقدر مهم شده بود که حاشیه‌ها و بازتاب‌های زیادی به همراه داشته باشد، طوری که رسانه‌ها به جزئی‌ترین اقدامات طرفداران این جنبش از شعار «زنده باد بشار اسد» تا آتش زدن پرچم فرانسه در این اعتراضات پرداخته‌اند.

جلیقه زردها روز شنبه در چهارمین هفته حضور خود در خیابان‌های پاریس و سایر شهرهای این کشور هر کاری توانستند کردند. خودروها، فروشگاه‌ها، سطل‌های زباله و... را به آتش کشیدند و به اموال و اماکن عموی خسارت زدند. دولت ماکرون نیز بیکار نبود و با 90 هزار نیروی پلیس و ارتش از خجالت معترضان درآمد و با نیروهای مجهز به انواع تجهیزات از خودروهای زرهی تا اسب و سگ به معترضان یورش بردند و وحشیانه سرکوبشان کردند. بر اساس گزارش‌ها در چهار هفته گذشته این اعتراضات بیش از 5 کشته و 6 هزار زخمی و بازداشتی برجای گذاشته است. به گفته وزارت کشور فرانسه تنها در روز شنبه گذشته بیش از 2 هزار نفر در جریان درگیری پلیس با معترضان به نظام سرمایه‌داری بازداشت  شده‌اند. این اعتراضات به اقتصاد فرانسه نیز صدمه زده است. وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه گفته «جنبش جلیقه زردها تاثیری جدی بر اقتصاد کشور داشته است. این یک فاجعه برای تجارت است، این یک فاجعه برای کشور ما است. این وظیفه رئیس‌جمهور است که کشور را متحد کند.»
ماکرون، رئیس‌ جمهور ‌اشراف و ثروتمندان
در مورد اینکه جلیقه زردها چه می‌خواهند هنوز کسی به درستی نمی‌داند. آنها اعتراضات خود را با درخواست کاهش قیمت سوخت شروع کردند و حالا به درخواست استعفای ماکرون نیز رسیده‌اند. ماکرون قرار است در تلویزیون فرانسه مستقیما با مردم این کشور سخن بگوید. واشنگتن پست در این‌باره طی گزارشی نوشته: «تمرکز معترضان بیشتر بر ماکرون و تصویر نخبه‌گرایی وی بود که شکاف‌های عمیقی را در فرانسه ایجاد کرده است. شعار «ماکرون استعفا!» روز شنبه‌ توسط معترضان در شانزه‌لیزه شنیده می‌شد. معترضان ماکرون را به عنوان رئیس‌جمهوری‌اشراف توصیف می‌کنند که گروه‌های اقلیت و تحت فشار در سراسر کشور را نادیده می‌گیرد.»
بقیه گروه‌های اجتماعی نیز مثل دانش‌آموزان، دانشجویان، اتحادیه‌های پلیس، کامیونداران که دل‌خوشی از سیاست‌های لیبرالی ماکرون ندارند به این جنبش ملحق شده‌اند. در میان جلیقه زردها از هر طیف و گروه و دسته‌ای می‌توان یافت. کسانی که پرچم فرانسه را به دست می‌گیرند تا کسانی که پرچم فرانسه را در اعتراضات به آتش می‌کشند. فیلمی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن یک شهروند فرانسوی در جریان اعتراضات جلیقه زردها در پاریس شعار زنده باد بشار‌اسد را سر می‌دهد. در این فیلم تظاهرکننده فرانسوی در جریان اعتراضات علیه دولت فرانسه فریاد می‌زند: «زنده باد بشار اسد، زنده باد حافظ اسد، کل خانواده اسد در سلامت باشند. امیدوارم سوریه از چنگال تروریسم آزاد شود.» وی ادامه می‌دهد: «ما می‌خواهیم مردم سوریه در سلامت و امنیت کامل در کشورشان زندگی کنند و به کشورشان بازگردند. ما هیچ ارتباطی با ریختن بمب‌ها بر سر آنها نداریم».این جوان فرانسوی به روسیه هم درود فرستاد. گفتنی است فرانسه در بحبوحه حملات تکفیری‌ها به سوریه، مامن اصلی این تروریست‌ها بود و با برگزاری نشست‌های پی‌در‌پی با عنوان «دوستان سوریه» تا توانست علیه اسد فعالیت کرد.
روسیه مقصر است!
با ادامه اعترضات دولت فرانسه مقصر جدیدی نیز پیدا کرده است. وزیر امور خارجه فرانسه گفته سازمان دفاعی و امنیت ملی این کشور تحقیقاتی را درباره احتمال دخالت روسیه در ناآرامی‌های چند هفته اخیر فرانسه آغاز کرده است. ژان ایو لودریان در گفت‌وگو با شبکه آر‌تی‌ال تصریح کرده: «من این شایعه‌ها را شنیده‌ام. دبیرخانه سازمان دفاعی و امنیت ملی در حال تحقیق در این موضوع است. ما نتیجه این تحقیقات را خواهیم دید. تا زمانی که حقیقت مشخص شود، هیچ قضاوتی نمی‌کنم.»
سخنان وزیر خارجه فرانسه در پی گزارش روزنامه انگلیسی تایمز در این زمینه بیان شد. این رسانه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط آنچه «یک موسسه امنیت سایبری» نامیده اعلام کرده است که صدها حساب کاربری توییتری مرتبط با روسیه، با منتشر کردن عکس‌ها و مطالبی درباره تظاهرات جلیقه زردها این ناآرامی‌ها را «بزرگنمایی» کرده‌اند. طبق گزارش موسسه اتحاد برای حمایت از دموکراسی، حدود ۶۰۰ حساب توییتری که در‌اشاعه دیدگاه‌های و نظرات کرملین شناخته شده هستند، در هفته‌های اخیر تمرکز خود را روی ناآرامی‌های فرانسه بیشتر کرده‌اند. این حساب‌های کاربری از هشتگ‌ جلیقه زردها به زبان فرانسوی در توییت‌های خود استفاده می‌کنند.
مونته نگرو
اعتراضات در فرانسه به سایر کشورها نیز رسیده است. روز شنبه در هلند ، بلژیک و مجارستان نیز معترضان جلیقه زرد پوش به خیابان‌ها ریختند. در اعتراضات روز شنبه بلژیک بیش از 450 نفر دستگیر شدند.  بنابر اعلام رسانه‌های بلژیک، پلیس این کشور ده‌ها معترض جنبش ضد سرمایه‌داری را ساعت‌ها در اصطبل‌های اسب پلیس در شهرداری اتربیک در بازداشت نگه داشت. دیروز خبر رسید که صدها تن از مردم مونته‌نگرو نیز در پایتخت این کشور با پوشیدن جلیقه‌های زردرنگ به تقلید از معترضان فرانسوی، دست به راهپیمایی علیه دولت زدند.به گزارش ایسنا، این راهپیمایی در اعتراض به دستگیری «نبوجسا مدوجویچ»، یک قانونگذار اهل مونته‌نگرو برگزار شد. معترضان در مقابل پارلمان مونته‌نگرو تجمع کرده و به سمت دفتر رئیس ‌جمهوری و ساختمان‌های دولتی روان شدند. بسیاری از رهبران اپوزیسیون و قانونگذاران حزب جبهه دموکراتیک نیز به جمع معترضان پیوستند. گفته می‌شود در تونس نیز عده‌ای با شعارهای مشابه دست به کار شده و نام خود را «جلیقه قرمزها»
 گذاشته‌اند.