kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

جشن بزرگ «یوم‌النصر» در عراق / شکست داعش یک ساله شد

مردم عراق نخستین سالروز پیروزی نیروهای مسلح این کشور بر تروریست‌های داعش را جشن گرفتند.

مردم عراق دیروز را که مصادف با نخستین سالروز پیروزی این کشور بر گروه تروریستی داعش بود، جشن گرفتند. اهمیت این اتفاق که یک سال از آن می‌گذرد، به قدری برای عراقی‌ها زیاد است که آنها با وجود نگرانی درمورد فساد سیاسی رایج و بازسازی مناطق جنگ‌زده کشورشان، دیروز را جشن ‌گرفتند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر سابق عراق، روز نهم دسامبر سال گذشته، آزادسازی سراسر این کشور از دست داعش را رسما اعلام کرده بود. فردای آن روز نیز از سوی هیئت دولت، «یوم‌النصر» (روز پیروزی) نام‌گذاری و تعطیل رسمی اعلام شده است.
عراقی‌ها پیروزی بر داعش را علاوه ‌بر اینکه پایان رنج‌های خود می‌دانند، این اتفاق را یک دستاورد بزرگ و انحصاری برای ملت خود نیز می‌دانند. بهار سال 1393 که تکفیری‌های داعش از مرزهای استان الانبار وارد خاک عراق شده و خیلی سریع این استان و استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و دیاله را به ‌اشغال درآورده بودند، مقامات آمریکایی رسما اعلام کرده بودند که بیرون راندن داعش از عراق، حداقل 10 سال طول خواهد کشید. این نوع اظهارنظر آمریکایی‌ها، مردم و مقامات عراقی را شدیدا نگران کرده بود، چون برای همه مشخص و آشکار شده بود که آمریکا به بهانه داعش، قصد بازگرداندن نظامیانش به عراق را دارد.
اما در چنین اوضاع و احوالی بود که «عبدالمهدی الکربلایی» نماینده مرجع عالی شیعیان عراق در کربلا اعلام کرد، کسانی که می‌توانند سلاح به دست بگیرند، داوطلبانه به نیروهای ارتش بپیوندند و به جنگ با تروریست‌ها بروند. این اظهارات از جانب مردم عراق، فتوای «جهاد کفایی» از جانب مرجعیت تعبیر شد و شمار زیادی از مردم داوطلب شدند و به این ترتیب بود که «حشد‌الشعبی»(بسیج مردمی) شکل گرفت. این نیروها به همراه ارتش عراق، طی بیش از سه سال نبرد، طومار داعش را در هم پیچیدند. هرچند که پاکسازی هسته‌های خاموش گروه تروریستی داعش که در مناطق مختلف عراق پنهان شده‌اند، هنوز ادامه دارد.
البته، در حال حاضر هنوز این نگرانی وجود دارد که برخی کشورهای عربی و غربی با حمایت از باقیمانده‌های داعش، از این گروه تروریستی در راستای منافع خود بهره‌برداری کنند. در تایید این امر، «طالب الموسوی» فرمانده محور دیاله در حشد، اعلام کرد که تیپ‌های حشد‌الشعبی در این استان، طرح‌ داعش برای حمله به جشن روز پیروزی را خنثی کرد و مانع نفوذ شماری از تروریست‌ها به این استان شد.وی در ادامه، از تدوین یک طرح امنیتی ویژه برای حفاظت از مرزهای دیاله و جلوگیری از نفوذ تروریست‌های داعش به این استان خبر داد. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، هم به مناسبت یوم النصر، از طریق تلویزیون با مردم سخن گفت و تاکید کرد که اجازه نخواهد داد عراق مقر یا گذرگاه تروریسم یا منبع تجاوز به سایر کشورها باشد. وی دو روز پیش نیز از مردم عراق خواسته بود که روز دوشنبه به مناسبت سالگرد پیروزی بر داعش، در هر مکانی که امکانش است، پرچم عراق را برافرازند و در تمامی ادارات، خیابان‌ها، بازارها و اماکن عمومی نیز رأس ساعت 13، همه به مدت یک دقیقه به احترام این روز بایستند و سوره فاتحه و صلوات برای روح شهدای مبارزه با داعش و کلیه قربانیان این گروه تروریستی قرائت کنند. نیروهای مسلح عراقی نیز در مناطق مختلف این کشور به مناسبت یوم النصر، رژه نظامی برگزار کردند.
اظهارات رئیس‌ پارلمان
«محمد الحلبوسی» رئیس ‌پارلمان عراق نیزدیروز تاکید کرد که نبرد عراقی‌ها با داعش که به پیروزی انجامیده، یک عملیات غیرممکن نظامی با حداقل خسارت به شمار می‌آید.
وی افزود، سرمایه‌های عراق طی ده‌های پیش، بر اثر جنگ‌ها و منازعات از بین رفته و امروز نیز به دلیل فساد این سرمایه‌ها در حال هدر رفتن است. الحلبوسی گفت: اکنون دیگر زمان آن فرا رسیده که عراقی‌ها مراقب سرمایه‌های خود باشند. رئیس ‌پارلمان عراق افزود، سال پیش در چنین روزی، پیروزی درخشان آزادسازی موصل رقم خورده و طومار داعش و حکومت خودخوانده آن در هم پیچیده شد.
پیام‌های ارتش و حشد‌الشعبی
فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد، کلیه نیروهای عراقی پیروزی علیه داعش را رقم زده‌اند و سرزمین عراق آزاد شده است. در بیانیه فوق آمده است، مردم این کشور پستی و ذلت را رد کرده‌اند و خون‌های ریخته شده در این مسیر، چراغ راه نسل‌های آتی در کشور شده است.
ائتلاف «الفتح» عراق به ریاست «هادی عامری» هم پیروزی بر داعش را به ملت عراق و نیروهای مسلح این کشور تبریک گفت و بر ضرورت اهتمام ورزیدن به مسائل اعضای حشد‌الشعبی که در واقع، فرزندان مرجعیتند و این پیروزی را رقم زده‌اند، تاکید کرد. حشد‌الشعبی نیز طی بیانیه‌ای، از ایران و جنبش حزب‌الله لبنان، به خاطر حمایت از ملت عراق در مقابل داعش، قدردانی کرد.