kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
یک کارشناس:

خرده‌فروشی گاز وابستگی‌مشتریان به ایران را بیشتر خواهد کرد

کارشناس بازار گاز گفت: صادرات گاز به مشتریان در شکل خرده‌فروشی، موجب وابستگی بیشتر مشتریان به ایران خواهد شد.

 محمد ایمانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره صادرات گاز به شکل خرده‌فروشی اظهار داشت: خرده‌فروشی گاز یکی از کارهایی است که کشورهای بزرگ صادرکننده این نوع انرژی در کنار صادرات عمده آن انجام می‌دهند تا کشورهای دیگر را هر چه بیشتر به گاز خود وابسته کنند.
وی ادامه داد: در قراردادی که ایران برای صادرات گاز به عمان امضا کرده، موضوع خرده‌فروشی ذکر شده تا کار شبکه‌گذاری و صادرات به مشتریان خرد نیز انجام شود. این کار می‌تواند درباره عراق هم صورت بگیرد و ظاهرا با افزایش صادرات گاز به این کشور می‌توان از این فرصت استفاده کرد.بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین قراردادهای صادرات گاز ایران در طول سالیان گذشته قرارداد مربوط به عراق است که شامل دو بخش بغداد و بصره می‌شود. در دو قرارداد میان ایران و عراق مقرر شده تا صادرات گاز در سال نخست، روزانه حدود شش میلیون مترمکعب، در سال دوم حدود ۱۴ میلیون مترمکعب و در سال سوم تا پایان قرارداد به سقف ۳۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعب برسد.
میانگین صادرات گاز به بغداد روزانه 8/5 تا ۹ میلیون مترمکعب گاز بوده و حتی تا ۱۸ میلیون متر مکعب در روز نیز رسیده است. آغاز صادرات گاز ایران به بصره، پس از طی مراحل ساخت خطوط انتقال در عراق در مرحله حل و فصل مسائلی میان پیمانکار بخش داخل عراق و کارفرما (وزارت برق عراق) است، در بخش داخل ایران آمادگی کامل، چه از لحاظ تأسیسات و ایستگاه‌ها و خطوط و چه از لحاظ گاز مورد نیاز اعلام شده است. البته حمیدرضا عراقی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز، برقراری صادرات گاز به بصره را در گرو پرداخت هزینه از سوی عراق اعلام کرده بود.
صادرات گاز به بصره نیز در قالب فاز دوم صادرات گاز به عراق تعریف شده که از پایانه شلمچه و با بهره‌مندی از ظرفیت خط ششم سراسری ایران، انجام خواهد شد. قرار است با اضافه شدن بصره به مقاصد صادراتی گاز ایران، میزان صادرات روزانه گاز ایران به حدود ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.آمریکا ماه گذشته اعلام کرد تازمانی که عراق پول واردات انرژی از ایران را به دلار پرداخت نمی‌کند، می‌تواند به واردات گاز طبیعی از ایران و تامین انرژی از این کشور در بازه 45 روزه ادامه دهد.
گفتنی است از روز شنبه، شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد صادرات گاز ایران به عراق از مسیر نفت‌ شهر به بغداد که به دلیل زلزله اخیر استان کرمانشاه و آسیب‌دیدگی در خط ششم سراسری متوقف شده بود، از سر گرفته شده است.