kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
بلومبرگ:

قطر بعد از اوپک احتمالا از شورای همکاری خلیج فارس هم خارج می‌شود

به دنبال تصمیم قطر برای خروج از اوپک، خبرگزاری بلومبرگ آمریکا تاکید کرد بعید نمی‌داند قطر از شورای همکاری خلیج‌فارس هم خارج شود. برخی معتقدند، ترامپ به دنبال فروپاشی اوپک است.

اعلام خروج قطر از اوپک بسیار غیر منتظره بود و همین مسئله باعث افزایش قیمت نفت شد. خبرگزاری بلومبرگ معتقد است این اقدام دوحه تنها یک شروع برای خروج قطر از شورای همکاری خلیج‌فارس خواهد بود، موضوعی که برای عربستان حیثیتی می‌شود و آن را به چالش می‌کشاند. به گزارش ایسنا، در گزارش بلومبرگ آمده: «توجیهات قطر برای خروج از سازمان اوپک بعد از عضویت ۵۷ ساله در آن زمینه‌ساز توجیه خروج احتمالی این کشور از شورای همکاری خلیج‌فارس است.»
به گفته وزیر انرژی قطر این کشور تا ژانویه سال ۲۰۱۹ از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج می‌شود. نویسنده بلومبرگ معتقد است، این وضعیت نیز در شورای همکاری خلیج‌فارس اتفاق می‌افتد چراکه سعودی‌ها و امارات عاملان اصلی محاصره قطر هستند.
طبق این گزارش، در سایه عدم توانایی شورای همکاری خلیج‌فارس در حل اختلافات، قطر احتمالا این تصور را دارد که ادامه عضویتش در شورا هیچ فایده‌ای ندارد...خروج از اوپک که یک بلوک قدرتمند با تاثیرگذاری قوی بر امور جهانی است قطر را کمتر به زحمت می‌اندازد زیرا تولیدکننده ثانویه نفت (برعکس گاز) است و تاثیر اندکی در تصمیم‌گیری‌های آن دارد در حالی که خروج از شورای همکاری خلیج‌فارس یک بلوک غیرفعال با تاثیر اندک در امور منطقه‌ است دوحه را بیشتر به دردسر می‌اندازد.
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: ممکن است دائما سعودی‌ها و اماراتی‌ها تلاش کنند قطر را از شورای همکاری بیرون بیندازند اما این امر نیاز به متقاعد کردن کویت، بحرین، عمان به عنوان سه عضو این بلوک دارد در حالی که بحرین از رویکرد عربستان در اکثر موارد تبعیت می‌کند اما کویت و عمان از باج‌خواهی سعودی عصبانی هستند و در قبال محاصره قطر همچنان بی‌طرف مانده‌اند. طبق این گزارش، کویتی‌ها تاکید کرده‌اند، آنها تمایل به تلاش برای حل اختلافات شورای همکاری خلیج‌فارس در اجلاس آتی سران شورا در ریاض دارند. بلومبرگ تاکید کرد، البته هر تلاشی برای اخراج قطر هرگز به مذاق واشنگتن خوش نخواهد آمد، به طوریکه آمریکا وحدت عربی را برای مقابله با ایران مهم می‌داند.