kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
در آستانه نشست امروز رخ داد

تلاش آمریکا و عربستان برای عدم توافق اوپک بر سر کاهش تولید نفت

در حالی که ایران و تعدادی از اعضای اوپک بر کاهش تولید نفت تأکید دارند، کشورهایی مانند عربستان تحت تأثیر فشارهای بیرون از اوپک، مواضع متفاوتی دارند.

یکصد و هفتاد و پنجمین نشست عادی اوپک امروز و فردا در شهر وین اتریش برگزار می‌شود. مهم‌ترین موضوع نشست، کاهش سقف تولید اعضا برای کنترل قیمتهای جهانی است که هم در بین اعضا موافقان و مخالفانی دارد و هم فشارهای بیرونی از سوی آمریکا و روسیه بر آن سایه افکنده است.
این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که قیمت جهانی نفت کاهش یافته و بر اساس برآوردها، ظاهرا اوپک تضعیف شده، قطر زمزمه رفتن از اوپک سر داده و خبرهایی از تشکیل مجموعه‌ای به موازات اوپک شنیده می‌شود.
در همین رابطه خبرگزاری رویترز گزارش داد که «اوپک و متحدانش این هفته در حال کار بر روی توافقی هستند که به موجب آن میزان تولید نفت 1/3 میلیون بشکه‌ در روز کاهش می‌یابد، اما مخالفت‌های روسیه و فشار ترامپ بر ریاض دو مانع مهم برای رسیدن به این توافق است».
همچنین خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: واشنگتن از خریداران نفت ایران خواسته بود که تا چهارم نوامبر 2018 (13 آبان 97) واردات نفت از ایران را به صفر برسانند و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بارها ایران را به صفر شدن صادرات نفت تهدید کرده بود.
با وجود مخالفت‌های معدود از سوی برخی اعضای اوپک نسبت به تحریم نفتی ایران، اما برخی دیگر از اعضای اوپک به‌ویژه عربستان و امارات در همراهی با آمریکا، از پشت به اوپک خنجر زدند و در همراهی با سیاست‌های نفتی روسیه که بزرگترین تولیدکننده نفت غیراوپک محسوب می‌شود، در صدد جبران کاهش نفت صادراتی ایران در سایه تحریم‌های آمریکا برآمدند.
اگرچه حذف نفت ایران از بازار جهانی، همان‌طور که مسئولان ارشد کشور ما بارها اعلام کرده‌اند، فقط یک رؤیای تعبیرنشده آمریکایی و سعودی است، اما افزایش عرضه نفت در بازار که برای عربستان به‌قیمت تخلیه بخشی از ذخایر نفتی‌اش تمام شد، موجب شده تا قیمت نفت در بازار جهانی به‌دلیل مازاد عرضه افت کند.
حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک در این خصوص گفت: «نیاز است تولید حداقل 1/4 میلیون بشکه در روز کم شود تا جلوی عرضه بیش از حد نفت گرفته شود». این مقام مسئول ایرانی همچنین هشدار داد که «اوپک تولید را کاهش ندهد قیمت نفت به 40 دلار سقوط می‌کند».
مازاد عرضه در بازار جهانی نفت که در پی خوش‌خدمتی عربستان و برخی دیگر از اعضای اوپک به آمریکا رخ داده، باعث ایجاد امید واهی در این کشورها به حذف کامل نفت ایران از بازار جهانی شده است که البته این تحرکات مذموم صدای تمامی تولیدکنندگان نفت را درآورده و به ایجاد التهاب در اوپک در آستانه نشست 175 منجر شده است.
از سوی دیگر عربستان نیز با فراری رو‌به‌جلو به وجود مازاد عرضه در بازار‌اشاره کرده‌اما عنوان نکرده که خود متهم اصلی به‌هم‌ریختگی بازار نفت است. خالد الفالح وزیر انرژی عربستان با تأکید بر این‌که «بازار نفت هم‌اکنون با مازاد عرضه روبه‌روست»، گفت: «هنوز برای اظهارنظر درباره این‌که آیا اوپک و هم‌پیمانانش کاهش تولید می‌دهند یا نه، زود است».
بی‌نظمی و اختلال خودساخته عربستان و همپیمانانش به‌همراه سیاست‌های نفتی متناقض روسیه موجب شده تا امروز برخی اعضای اوپک به‌طور کلی از این سازمان ناامید شوند. قطر اعلام کرده که در سال آتی میلادی، اوپک را ترک خواهد کرد و این اعلام قطر، می‌تواند در صورت ادامه بی‌نظمی در اوپک با تک‌روی برخی اعضای آن، به‌صورت دومینووار موجب خروج برخی دیگر از اعضا به‌ویژه تولیدکنندگان کوچک‌تر عضو این سازمان شود.
التهاب در اوپک 58 ساله در آستانه نشست 175 این سازمان، در کنار تک‌روی عربستان و همچنین بی‌تفاوت بودن برخی دیگر از اعضا نسبت به اجرا نشدن وظایف بنیادین اوپک برای ایجاد تعادل در بازار نفت و حمایت از اعضای خود، این سؤال را مطرح می‌کند که آیا اوپک به پایان خط رسیده است؟ یا در نشست 175 اعضا بر ادامه تأثیرگذاری اوپک با اصلاح اختلالات ایجادشده علیرغم تک‌روی عربستان برخواهند آمد؟