kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۷۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱
رئیس ‌اتحادیه کفش دست‌دوز:

قیمت برخی مواد اولیه کفش دست دوز 200 درصد افزایش یافته است

رئیس ‌اتحادیه کفش دست دوز تهران گفت: طی ماه‌های اخیر قیمت برخی مواد اولیه کفش دست دوز تا 200 درصد افزایش یافته و تا بیش از 50 درصد بر روی قیمت تمام شده تاثیر گذاشته است.

رسول شجری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه صنعت کفش دست‌دوز از وضعیت خوبی برخوردار نیست، افزود: به شدت در تامین مواد اولیه در مضیقه هستیم و رکود بر بازار حاکم است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا قول‌های وزارت صنعت در مورد تامین مواد اولیه تولید‌کنندگان محقق شده است، یا خیر، گفت: به صورت مقطعی وزارت خانه اقداماتی را انجام داد، اما این اقدامات برای تامین مواد اولیه استمرار نیافت.رئیس ‌اتحادیه کفش دست دوز تهران با بیان اینکه ثبت سفارش‌ها به سختی انجام می‌شود، ادامه داد: بعد از اینکه ثبت سفارش‌ها پس از طی مراحل طولانی در وزارت خانه مورد تایید قرار می‌گیرد، مدت‌ها برای تخصیص ارز در بانک می‌ماند و پس از طی این مراحل و واردات کالا، ترخیص کالای وارداتی هم از گمرک هفت خوان و مصائب خاص خود
را دارد. شجری افزود: در مجموع فرآیند تامین مواد اولیه وارداتی کار بسیار سختی است، به طوری که مواد اولیه به ندرت در بازار یافت می‌شود و به محض اینکه کالایی از گمرکات ترخیص شد، در بازار محو می‌شود، به عبارتی وقتی کالایی به سختی از گمرکات ترخیص می‌شود، به راحتی هم در اختیار مصرف‌کننده واقعی قرار نمی‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: طی ماه‌های اخیر قیمت برخی مواد اولیه تا 200 درصد افزایش یافته است و افزایش قیمت مواد اولیه تا بیش از 50 درصد بر روی قیمت تمام شده کفش تاثیر گذاشته است.
گفتنی است، در چند سال گذشته بسیاری از کارخانه‌های کوچک بسته شد و کارخانه‌های بزرگ تا حد ورشکستگی پیش رفتند. این در حالی است که واردات انواع کفش از کشورهایی مثل چین، ترکیه و حتی پاکستان صورت می‌گرفت. ضمن اینکه کمبود مواد اولیه و مشکلات گمرکی و امور مالیاتی مواردی است که تولیدکنندگان از آن ناراضی هستند و این صنعت به دلیل ضعف مدیریت مسئولان رو به نابودی است.