kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۵۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
گزارش خبری تحلیلی کیهان

مسئول واحد اطلاعات مالی FATF در ایران از آمریکا درخواست تابعیت کرد

یک منبع آگاه اعلام کرد رئیس‌ «واحد اطلاعات مالی» که مسئول و رابط تبادل اطلاعات بر اساس FATF با خارج از کشور است، ممنوع‌الخروج شده است.



سرویس سیاسی-

روز گذشته یک مقام آگاه اعلام کرد: مذاکره‌کننده ارشد ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی FATF و رئیس ‌مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی ممنوع‌الخروج شد.
به گزارش فارس، گویا دلیل ممنوع‌الخروج شدن میثم نصیری احمدآبادی این بوده که وی با حضور در کنسولگری آمریکا در کشور امارات درخواست تابعیت برای خود و خانواده‌اش کرده است. همچنین یکی از بستگان نزدیک نصیری احمدآبادی هم ساکن و تبعه کشور آمریکا است.
گفتنی است، فرد یاد شده مسئولیت پیگیری و پیاده‌سازی ضوابط، دستورالعمل‌ها و مذاکره با مسئولان ارشد کارگروه اقدام مالی FATF در داخل کشور را برعهده ‌دارد.
به گزارش فارس، FIU واحدی تحت نظر وزارت اقتصاد و امور دارایی است کـه مسئولیت دریافت (در صـورت کسـب مجـوز، درخواست)، تحلیل و بررسی و سپس ارجاع موارد افشایی اطلاعات مالی بـه دسـتگاه‌های مـرتبط را بـرعهده‌ دارد. بر این اساس، سرپل همکاری اطلاعاتی در حوزه‌های مالی با کشورهای خارجی همین نهاد است و در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی نهاد همکار همین واحد اطلاعات مالی است.
از وظایف مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی دریافت، تجزیه و تحلیل گزارش‌های تراکنش‌های مشکوک و سایر اطلاعات مربوط به پولشویی، جرایم منشأ مرتبط و تامین مالی تروریسم و ارسال نتایج به دست آمده به مراجع ذیصلاح است.
سرنخ‌های دهقان
خبر درخواست تابعیت رئیس ‌این واحد از آمریکا در حالی است که محمد دهقان نماینده چناران در مجلس نیز در جلسه علنی روز یکشنبه اطلاعاتی را در این خصوص افشا کرده بود.
دهقان در سخنان خود به ادعای اخیر ظریف درباره پولشویی گسترده در کشور پرداخت و گفت: آقای ظریف هفته گذشته در رفتاری عجیب عملاً جمهوری اسلامی ایران را متهم به چشم بستن بر پولشویی گسترده در کشور و نیز مخالفان کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را متهم به ارتباط با پولشویان کرد. اتفاقاً رئیس‌جمهور هم در هفته گذشته مطالبی را عنوان کرد که دقت در این مطالب برای آقای ظریف لازم است.
نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس‌جمهور عنوان کرد که ما علامت بسیار روشن و قاطعی به آمریکا دادیم که نفتمان را می‌فروشیم، و روابط مالی‌مان را با دنیا حفظ می‌کنیم آنها هرکاری بکنند آنقدر راه برای فروش نفت داریم که تحریم آنها بی‌اثر شود. معنی این صحبت آقای رئیس‌جمهور این است که جز راه‌های رسمی برای فروش نفت و واردات ارز ناشی از آن راه‌های غیر رسمی نیز وجود دارد که ما در صورت لزوم از آن راه‌ها نیز استفاده می‌کنیم.
وی افزود: متأسفانه گروه FATF که کاملاً با هدایت آمریکا و برخی لابی‌های صهیونیستی فعالیت می‌کند تلاش دارد با متهم کردن ایران به پولشویی مانع فروش نفت و وارد کردن ارز ناشی از آن به کشور شود. ما نه تنها این اقدامات را که برای دور زدن تحریم‌ها توسط افراد نزدیک به وزارت نفت و بانک مرکزی در دولت‌های مختلف در جنگ اقتصادی با آمریکا انجام می‌شود را پولشویی نمی‌دانیم بلکه این کار را اقتدار جمهوری اسلامی ایران در این جنگ تلقی می‌کنیم.
دهقان خاطرنشان کرد: اکنون آقای ظریف باید معلوم کند منظور وی از پولشویی گسترده در ایران چیست. اگر آنگونه که از صحبت‌های وی برداشت می‌شود پولشویی مورد نظر وی همان پولشویی مورد نظر FATF است که این ‌اشتباه فاحشی است که یک مقام رسمی در سطح وزارت امور خارجه اینگونه کشور خودش را متهم به پولشویی و فساد کند. آقای ظریف شما وزیر امور خارجه ایران هستید نه ترجمه‌کننده خواسته‌های گروه FATF در داخل کشور.
وی افزود: فرض دیگر این است که صحبت‌های آقای ظریف درست باشد. خب مسئول مبارزه با پولشویی در کشور کیست؟ آقای ظریف حتماً می‌داند این ما بودیم که در سال ۱۳۸۶ قانون مبارزه با پولشویی را برای اولین بار تصویب کردیم. این ما بودیم که لایحه ضعیف اخیر دولت را در کمیسیون قضایی و حقوقی تقویت و احکام جدیدی را برای مبارزه با پولشویی تصویب کردیم و اگر مطلب آقای ظریف درست باشد مطابق قانون ۱۲ ماده‌ای مبارزه با پولشویی و آیین‌نامه آن مسئول مبارزه با پولشویی خود دولت است.
تلاش برای مبارزه با پولشویی
یا اقامت در خارج؟!
دهقان خاطرنشان کرد: طبق ماده ۴ قانون مبارزه با پولشویی وزرای اقتصاد، اطلاعات، کشور و صنعت و رئیس‌بانک مرکزی عضو این شورا هستند و این شورا هم وظیفه پیشگیری و هم وظیفه مقابله با پولشویی را بر عهده‌دارد. مرکز واحد اطلاعات مالی و مرکز مبارزه با پولشویی با اختیارات وسیعی در خود دولت قرار دارد از آقای ظریف انتظار روشنی وجود دارد که اگر سندی وجود داشت آن را به همکاران خود در دولت بدهد و یا حداقل یک نامه به قوه قضائیه بفرستد.
نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در این چند سال که مذاکرات مربوط به FATF داغ بوده است کدام یک از مقامات ارشد همزمان مسئولیت مبارزه با پولشویی و هم مسئولیت مذاکرات FATF را بر عهده داشته‌اند؟ متأسفانه براساس اسناد به دست آمده برخی از این مقامات بیش از اینکه به فکر منافع کشور و ملت در مذاکره با FATF و مبارزه با پولشویی باشند به فکر اخذ ویزای اقامت در کانادا، آمریکا و استخدام در سازمان ملل بودند. این آقایان با سربرگ مرکز پولشویی به دنبال سفر‌های خانوادگی در تور‌های تفریحی بودند.
وی ادامه داد: شما مسئولیت مبارزه با پولشویی را به کسی سپرده‌اید که تعلق کمتری به کشور خود نشان داده است و به دنبال اقامت در خارج
بوده است.
لو رفتن اطلاعات 400 صرافی
ماجرای درخواست تابعیت نصیری احمدآبادی از آمریکا در حالی درز کرده است که برخی منابع اعلام کردند یکی از دلایل اصلی نوسانات ارزی لو رفتن اطلاعات 400 صرافی ایرانی و رسیدن این اطلاعات به FATF در سال 96 بوده است. پس از آن، نقل و انتقالات مالی از سوی این صرافی‌ها به مشکل برخورد و این پدیده موجب کاهش تامین ارز مورد نیاز کشور شد.
بانک مرکزی اعلام کرد ارتباطی با این نهاد نداشته و مسئول این قضیه نیست که درست هم بود چرا که مسئولیت این ارتباط در کشور با واحد اطلاعات مالی است. اما متاسفانه مسئولان وزارت اقتصاد و این واحد در این خصوص شفاف سازی نکرده و ماجرا را با سکوت گذراندند.
ریاست معاون خزانه‌داری آمریکا بر FATF و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران با فرماندهی و مرکزیت وزارت خزانه‌داری به عنوان اتاق جنگ و ریاست فردی بر واحد اطلاعات مالی که به دنبال تابعیت آمریکا بوده است، سؤالات جدی و بسیاری را ایجاد می‌کند که پاسخ دقیق و روشن به آنها برعهده نهادهای نظارتی و امنیتی کشور است. در پایان باید از آقای ظریف پرسید آیا ادعای ایشان درباره پولشویی گسترده در کشور مستند به گزارش‌های چنین واحدی است؟! دیگر آنکه آیا قرار است همچنان این فرد که به دنبال تابعیت آمریکا بوده، ریاست مهم‌ترین نهاد اطلاعات مالی کشور را برعهده داشته باشد؟!