kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
مقام سابق آمریکایی:

روزی مجبور می‌شویم از پشت بام سفارتمان در افغانستان با هلی‌کوپتر فرار کنیم

یک مقام سابق کاخ سفید هشدار داد که اگر نظامیان آمریکایی الان از افغانستان خارج نشوند، بعداً مجبور خواهند شد از پشت بام سفارت در کابل، با هلی‌کوپتر فرار کنند!

«بینگ ویست» معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اعلام کرد که آمریکا باید به دنبال راهی برای خروج آبرومندانه از افغانستان باشد. وی گفت: باید برای خروج از افغانستان، راهی را پیدا بکنیم، تا با آبروریزی مشابه جنگ ویتنام روبرو نشویم.
به گزارش اسپوتنیک، «بینگ ویست» در اظهارات هشدارآمیز خود، تصریح کرد: ما نباید نهایتاً مجبور شویم که با هلی‌‌کوپتر از بام سفارت آمریکا در کابل، فرار کنیم، بلکه قبل از اینکه دیر شود، باید راهی معقول برای خروج از این کشور پیدا کنیم.
وی در ادامه افزود: زمانی که آمریکا به افغانستان حمله کرد، برخی به دنبال تشدید جنگ در این کشور بودند، بنابراین، کشور ما بارها پیشنهاد صلح از سوی طالبان را رد کرده است. این سیاستمدار آمریکایی تصریح کرد که بارها طالبان درخواست مذاکره کرد، اما «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع وقت آمریکا، استفاده از زور را بر گفت‌وگو با «طالبان» ترجیح می‌داده است.
وی افزود: اما پس از 17 سال جنگ و هزینه هنگفت مالی و جانی، «اسکات میلر» ژنرال نیروهای آمریکایی در افغانستان، اعتراف کرد که بحران این کشور، راه حل نظامی ندارد.
«بینگ ویست» خاطرنشان کرد، در سال 2001 طالبان خواستار مذاکره با آمریکا شد، اما واشنگتن از گفت‌وگو با این گروه خودداری کرد. در حال حاضر وضعیت تغییر کرده و آمریکا خواستار مذاکره شده است. جنگ 17 ساله در افغانستان، طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا بوده و هزینه‌های مالی و جانی بسیاری برای آمریکایی‌ها داشته است.
آمریکا در سال 2001 به بهانه جنگ علیه تروریسم، به همراه متحدان خود، جنگ در افغانستان را آغاز کرده است. این جنگ در حالی همچنان ادامه دارد که هیچ امیدی برای بهتر شدن اوضاع، وجود ندارد و شرایط امنیتی نیز نسبت به قبل بدتر شده است.
تهدید قحطی و گرسنگی
مؤید شرایط وخیم افغانستان، وضعیتی است که دیروز به نقل از یک نهاد وابسته به سازمان ملل گزارش شده است؛ برنامه جهانی‌سازی غذای سازمان ملل اعلام کرد، قحطی، گرسنگی و خشکسالی، مردم افغانستان را در معرض خطر قرار داده است.
به گزارش ایسنا، این نهاد سازمان ملل افزود، شمار افرادی که در افغانستان در معرض خطر گرسنگی حاد قرار گرفته‌اند، دست کم به سه میلیون و 500 هزار نفر می‌رسد.
طبق این گزارش، طی ماه‌های گذشته در 20 ولایت از مجموع 34 ولایت افغانستان، باران نباریده است و ساکنان مناطق جنوب شرقی افغانستان بیش از ساکنان دیگر مناطق، از پیامدهای خشکسالی و جنگ در عذاب هستند. در حال حاضر حدود 200 هزار تن خانه‌های خود را رها کرده و آواره شده‌اند.
سازمان ملل چند ماه پیش اعلام کرده بود، شمار کسانی که در افغانستان امنیت غذایی ندارند، به 13 میلیون نفر رسیده است. این سازمان همچنین هشدار داده بود که اگر در این باره چاره‌اندیشی نشود، شمار آوارگان داخلی و افرادی که به خارج پناه می‌برند به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.