kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴
شورای آتلانتیک:

ایران تک تک تحریم‌ها را دور می‌زند

یک اندیشکده آمریکایی با برشمردن راه‌های پیش روی ایران برای دور زدن تمام تحریم‌های آمریکا، اذعان کرد که جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته نشان داده راه غلبه بر تحریم‌ها را بلد است.




اندیشکده «شورای آتلانتیک» طی گزارشی با عنوان «ایران چگونه بر تحریم‌های آمریکا غلبه خواهد کرد» به راه‌های متعدد ایران (در گذشته و آینده) برای دور زدن تحریم‌ها‌ اشاره کرده است.
نویسندگان این گزارش، «باربارا اسلاوین» مدیر «برنامه آینده ایران» در شورای آتلانتیک و از شناخته‌شده‌ترین کارشناسان امور ایران در آمریکا، و «هالی داگرس» دبیر وب‌سایت «ایران‌سورس» در «مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت» این اندیشکده است که هر دو تا‌کنون به ایران سفر کرده‌اند.
نویسندگان این گزارش پس از ‌اشاره مختصری به تأثیرات تحریم‌ها بر اقتصاد و ارزش ریال ایران می‌نویسند که تهران با به‌خاطر آوردن این‌که چگونه از موج شدیدتر تحریم‌ها در دوران ریاست‌جمهوری اوباما جان سالم به‌در برد، این‌بار هم خواهد توانست بر تحریم‌ها غلبه کند.
این گزارش با تأکید بر این‌که هدف دولت ترامپ مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران، دست‌نیافتنی است، به انگیزه‌هایی ‌اشاره می‌کند که ایران به خریداران نفت خود می‌دهد تا هم‌چنان نفت مورد نیاز خود را از تهران بخرند. این انگیزه‌ها شامل تخفیف در قیمت نفت، حمل رایگان، ارائه بیمه‌نامه ایرانی برای نفت‌کش‌ها و استفاده از نفت‌کش‌های ایرانی برای صادرات به کشورهایی مانند چین و هند می‌شود.
در ادامه این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه‌ای که از عمرش می‌گذرد، توانایی خود در جان سالم به در بردن از خفقان اقتصادی را نشان داده است؛ اکنون هم دارد خاک‌های نشسته روی کتاب «دور زدن تحریم‌ها»یش را می‌تکاند.
به گزارش مشرق، اندیشکده شورای آتلانتیک در این گزارش تاکید کرد: مردم ایران با توجه به شرایط دشوار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کنونی، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد، اما تأکید می‌کنند از آن‌جایی که ترامپ مرتباً تهدید به خروج از توافق هسته‌ای و وضع دوباره تحریم‌ها می‌کرد، ایرانی‌ها دست‌کم یک سال برای طراحی واکنش خود به این اتفاق وقت داشته‌اند. به علاوه، دولت ایران این‌بار راحت‌تر می‌تواند آمریکا را مقصر دشمنی‌ها و تحریم‌ها معرفی کند، چراکه این واشنگتن بود که توافق هسته‌ای را نقض کرد.
مجبور بودیم
«برایان هوک» رئیس‌گروه موسوم به «اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای اعتراف کرده دولت این کشور مجبور شده به برخی کشورها معافیت از تحریم‌های نفت علیه ایران اعطا کند.
هوک که با رسانه صهیونیستی i24 مصاحبه می‌کرد در پاسخ به سؤالی درخصوص اعطای معافیت‌های نفتی به ۸ کشور گفت:مجبور بودیم به حدود ۸ کشور معافیت اعطا کنیم چون نمی‌خواستیم قیمت نفت به ۹۰ تا ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه برسد.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.  ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.
دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.
دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد.
 هوک در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر ادعاها درباره اینکه هدف تحریم‌ها لطمه زدن به مردم ایران نیست را تکرار کرد. او ادعا کرد این تحریم‌ها دارو، غذا و محصولات کشاورزی را شامل نمی‌شوند.
این مقام آمریکایی در ادامه بار دیگر ادعای مکرراً مطرح ‌شده همکارانش درباره اینکه هدف دولت ترامپ تغییر رفتار ایران است نه براندازی را تکرار کرد.
ضربه سخت
«کوین دود» اقتصاددان انگلیسی گفت: آمریکا با مجبور کردن سوئیفت به قطع دسترسی موسسات مالی ایران از شبکه سوئیفت، خود را به دردسر انداخته است؛ این اقدام دیگر کشورها را به کاهش وابستگی به دلار آمریکا و ایجاد ابزارهای پرداخت خود، ترغیب خواهد کرد.
«دود» افزود: توقف همکاری میان سوئیفت و بانک مرکزی ایران به علت فشار آمریکا ممکن است در نتیجه به تسلط دلار آمریکا در پرداخت‌های بین‌المللی یک ضربه
چشمگیر بزند.
وی تصریح کرد: چنین اقداماتی در حال حاضر کشورهای دیگر را تشویق می‌کند تا  از وابستگی به سیستم‌های پرداخت بانکی با تسلط دلار آمریکا به ایجاد سیستم‌های جدید غیردلاریِ خود، که آمریکا نتواند آن را کنترل یا از آن بر علیه‌شان استفاده کند، تغییر وضعیت بدهند. نتیجه بلندمدت این اقدامات، از بین رفتن و تضعیف بیشتر هژمونی (تسلط) دلار آمریکا در نظام پرداخت‌های بین‌المللی است و ضرر بلندمدت آن برای آمریکا، در از دست دادن حق چاپ دلار، بی‌نهایت خواهد بود.
آمریکا در امان نیست
نشریه «نشنال‌اینترست» در گزارشی به پیامدهای منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر واشنگتن پرداخت.
واشنگتن تلاش می‌کند تا به وسیله تحریم‌ها، ایران را وادار کند که در برابر خواسته‌هایش کوتاه بیاید. این انتظاری است که احتمالا ناامیدی به دنبال خواهد داشت.
این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: شواهد مبنی بر این است که تحریم‌ها در بهترین حالت ناپایدار هستند و نتایج مثبت و قابل اعتمادی به دنبال ندارند.
تحقیقی از 85 تحریم برای امنیت بین‌المللی نشان می‌دهد که این اقدام در طول چند دهه فقط چهار مورد موفقیت داشته است. کارشناسان معتقدند که به وسیله تحریم‌ها نمی‌توان اهداف اصلی را به دست آورد.
نشنال اینترست در ادامه نوشت: واشنگتن هم از پیامدهای تحریم‌های آمریکا علیه ایران در امان نیست.