یک کارشناس اقتصادی:
نقدینگی سرگردان در چرخه اقتصاد گردش نمیکند
یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد نقدینگی سرگردان در جامعه در چرخه اقتصاد هیچگاه به گردش در نیامده است.
ناصر ذاکری در گفتوگو با خبرگزاری فارس تقویت ارزش پول ملی را منوط به حل مسائل مختلف پیرامون ارز و نقدینگی سرگردان جامعه عنوان کرد و گفت: نقدینگی سرگردان در اقتصاد ایران به حدی رسیده که منجر به ایجاد داراییهای انبوه برای عدهای ازاشخاص حقیقی و حقوقی شده اما در چرخه اقتصاد هیچ گاه به گردش در نیامده است. بطور مثال با پیش فروش خودرو و یا سکه این پولها باعث پدید آمدن سلاطین مختلف به دلیل برخورداری از پول پر قدرت شدهاند.
وی افزود: این پولهای قدرتمند همواره در حاشیه بازار آزاد و بورس پارک شدهاند تا به محض بدست آوردن فرصت مناسب همه جا را تخریب کنند. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به طور مثال میتوان با ایجاد فرصتهای سپردهگذاری و راهکار بلوکه کردن این سپردهها مانع هجوم نقدینگی به بازارهای غیرمولد و یا رفتارهای سفته بازی در جامعه شد. ذاکری ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری متنوع از جمله در بازار سهام را یکی از راهکارهای مهار نقدینگی دانست و گفت: هماکنون چنین فرصتهایی بطور کامل در اقتصاد ایران وجود ندارد؛ از این رو، دودی که به چشم همه خواهد رفت با هجوم نقدینگی به بازارهایی مثل سکه و ارز افزایش خواهد یافت. وی در برابر این پرسش که وجود شرکتهای تخصیص وام به بنگاههای کوچک و متوسط برای به گردش درآمدن نقدینگی تا چه حد میتواند به اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: شرکتهای کوچک و متوسط از جمله مشاغل خانگی میتوانند با نقدینگی پایینتری در اقتصاد فعال شوند اما مسائل اقتصاد ایران فراتر از این موارد بوده و باید حل شوند.
به گفته این کارشناس اقتصادی، میتوان با تقویت گردشگری ایران و به تبع آن ایجاد مشاغل مختلف در این زمینه زمینه تقویت ارزش پول ملی را فراهم کرد. با این همه هجمه نقدینگی سرگردان و عدم مهار آن میتواند به درآمد حاصل از گردشگری نیز ضربه بزند.
ذاکری ادامه داد: بااشاره به حجم درآمد ناشی از صنعت گردشگری جهان پس از سال 1991 میلادی تا کنون گفت: منابع حاصل از این صنعت تاکنون در حالی به 25 هزار میلیارد دلار در دنیا بالغ شده که پس از تزریق این منابع به اقتصاد توانسته ثروتی 50 هزارمیلیارد دلاری را برای جهان ایجاد کند. وی بیان کرد: با نگاهی منصفانه میتوان حداقل سهم دو درصدی را از این ظرفیت برای ایران قائل شد که خود را از آن محروم کردهایم.