kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
از سوی فعالان جناح‌های مختلف صورت گرفت

افزایش انتقادها از مدیریت لیبرالی عباس آخوندی

فعالان جریان‌های مختلف سیاسی، نسبت به عملکرد ضعیف وزیر سابق راه و شهرسازی انتقاد کردند.


 
 گروه اقتصادی-

عباس آخوندی، پس از سال‌ها مدیریت در دولت‌های گذشته، با روی کار آمدن حسن روحانی دوباره به صندلی وزارت بازگشت و وزیر راه و شهرسازی شد.حاصل پنج سال وزارت او در این پست کلیدی که با زندگی و رفاه عمومی مردم ارتباط نزدیک داشت، در کنار برخی خدمات، کوهی از سوءمدیریت‌ها و کم‌کاری‌ها بود. این ضعف عملکرد ریشه در اندیشه‌های آخوندی دارد لذا مشکلات کشور در حوزه راه و شهرسازی را نمی‌توان غیر‌منتظره دانست، چرا که خود آخوندی بر اندیشه‌های لیبرالی خود تصریح کرده و مثلا اعلام نمود که افتخار می‌کند مسکن نساخته است چون در دیدگاه لیبرالی او، دولت نباید خانه بسازد.
در ادامه، آخوندی در اوج ناکارآمدی خود و پس از سه بار استیضاح، با برخوردی طلبکارانه در نامه به رئیس‌جمهور، استعفا کرد.
هر چند او این انتقادات کارشناسی نسبت به عملکردش را قبول ندارد و روز گذشته یک گزارش 68 صفحه‌ای در دفاع از 62 ماه فعالیتش منتشر نمود. با این حال افراد مختلف از جریان‌های سیاسی و متفاوت کشور در کنار جمع کثیری از کارشناسان و مردم به انتقاد از عملکرد او پرداخته‌اند.
افزایش انتقادات
در همین رابطه، ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از حضور آخوندی در بین گزینه‌های نهایی شهرداری تهران گفت: در شش سال وزارت «آخوندی» حتی یک فرغون آسفالت در جاده‌های روستایی ریخته نشد.به گزارش تسنیم، وی با‌ اشاره به فرایند نادرست انتخاب افشانی، شهردار فعلی پایتخت، درباره حضور آخوندی در بین گزینه‌های نهایی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه همان رویه غلط گذشته برای انتخاب شهردار در حال طی شدن است و آقای آخوندی که کارنامه‌اش در وزارت راه و شهرسازی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست به عنوان اصلی‌ترین گزینه شهرداری تهران مطرح شده است.
رئیس ‌کمیسیون عمران مجلس نهم نیز درخصوص عملکرد عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی در ۶۲ ماه حضور در دولت اظهار کرد: آقای آخوندی، روحیات، تفکر و مدل مدیریتی دارد که برای همه روشن است. مدل مدیریت وی «بچه پولدار»ی است. به معنای دیگر، الگوی مدیریت آخوندی، مدیریت «هزینه» است نه مدل مدیریتی «درآمد ـ هزینه»؛ از نظر آخوندی هر کسی باید خرج زندگی خود را به طور کامل پرداخت کند.سید مهدی هاشمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ادامه داد: آخوندی فردی سیاسی است و بیش از آنکه یک مدیر اجرایی باشد، نگاه سیاسی دارد. اگر آخوندی بخواهد وارد شهرداری تهران بشود، نمی‌تواند با اعضای شورای شهر تعامل کند فردی که با رئیس‌جمهور نمی‌تواند سازگار باشد چه گونه می‌تواند با ۲۱ نفر تعامل داشته باشد؟ ضمن اینکه در دولت به او پول می‌دادند تا خرج کند چه رسد به اینکه بخواهد در شهرداری تهران به دنبال تولید درآمد هم باشد.
اما بر خلاف ادعای عباس آخوندی از عملکرد خود، بسیاری از آمارها و اظهارات کارشناسان از بی‌عملی او حکایت دارد.
حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در یک برنامه تلویزیونی از تعلل ۵ ساله وزارت راه و شهرسازی در دوران وزارت عباس آخوندی برای راه‌اندازی سامانه یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل کالا خبر داد.
مشرق هم گزارش داد که وزیر سابق در حالی که حضور 5 ساله‌اش در دولت هیچ دستاوردی برای کشور نداشت در مراسم تودیع خود عملکردش را افتخارآمیز دانست تا به این حربه از پاسخگویی درخصوص ‌اشتباهاتش فرار کند.
در حوزه ساخت مسکن، طبق قانون برنامه ششم توسعه وزارت راه و شهرسازی موظف بود در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶۸۰ هزار مسکن شهری جدید در کشور تولید می‌شد که کمتر از نصف آن تحقق پیدا کرد و فقط ۳۳۳ هزار واحد مسکن شهری جدید وارد بازار شد.
موضوع قیمت مسکن هم در پنج سال گذشته تأسفبار است. تا قبل از روی کار آمدن عباس آخوندی در اواسط سال 1392، قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران حدود 3/7 میلیون تومان بود. بر اساس گزارش جدید وزارت راه، در مهرماه امسال قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به حدود 8/6 میلیون تومان رسیده است.
همچنین براساس آخرین اطلاعات موجود در بازه زمانی ۵ ساله مدیریت آخوندی در وزارت مسکن متوسط هزینه پرداختی برای اجاره‌بها بیش از 110 درصد رشده داشته و با افزایش قریب به 7/5 میلیون تومانی به ۱۴ میلیون تومان در سال افزایش یافته است.
پشت‌پرده انتخاب شهردار تهران
مشرق درباره پشت‌پرده انتخاب شهردار پایتخت گزارش داد: رئیس ‌دولت اصلاحات‌  از روزهای اول پیروزی روحانی و بعدا با پیروزی لیست امید در انتخابات شورای شهر تهران معتقد بود که اصلاح‌طلبان باید بیش از نیمی از دولت روحانی و همچنین تماما شهرداری تهران را در اختیار داشته باشند.بر اساس این گزارش، طی چند سال اخیر اصلی‌ترین تصمیمات برای شهرداری تهران را رئیس ‌دولت اصلاحات‌ شخصا گرفته است. همه کسانی که وارد شورای جدید شهر شده‌اند با تایید مستقیم او آمده‌اند.
اما سؤال اساسی این است که خاتمی اینبار در فینال آخوندی و حناچی دست چه کسی را بالا می‌برد؟! این سؤال در ظاهر یک جواب ساده دارد و آن اینکه هرکدام که بیشتر منافع و خواسته‌های رئیس ‌دولت اصلاحات را در شهرداری تهران رعایت و تضمین کند. اما این همه محاسبه خاتمی نیست.
 شهرداری تهران باید مسیر جدا شدن کارنامه اصلاحات از دولت تدبیر و امید را بتواند رهبری و سرمایه اجتماعی رو به نابودی اصلاح‌طلبان – به خاطر ناکارآمدی کم‌سابقه دولت فعلی- را احیا و یکدست کند.