kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
با رمز یا خاتم‌الانبیاء (ص) آغاز شد

رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت در وسعت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع

رزمایش مشترک ارتش و سپاه با عنوان «مدافعان آسمان ولایت 97» روز گذشته با اعلام




رمز «یا خاتم‌الانبیاء(ص)» توسط امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های وسیعی از شمال، مرکز و غرب کشور و در مساحتی به وسعت تقریبی نیم میلیون کیلومتر مربع آغاز شد.
این رزمایش با محوریت قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور و با حضور نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یگان‌های پروازی نیروی هوایی ارتش و شبکه دیده بانی بصری و اپتیکی برگزار می‌شود.
به گزارش فارس، سامانه موشکی «تلاش» که یکی از جدیدترین سامانه‌های پدافندی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) است، در اولین روز این رزمایش با شلیک سه فروند موشک صیاد، سه هدف هوایی را مورد اصابت قرار داد. در اولین روز رزمایش همچنین سامانه توپخانه‌ای پدافند هوایی «سراج» نیز با انهدام پهپادهای متخاصم رونمایی شد. سامانه «سراج» یک توپ ۳۵میلیمتری است که توپ و گلوله آن بهینه شده و این سامانه علاوه‌بر استفاده از رادار، از یک سامانه جدید اپتیکی نیز بهره می‌برد.
از دیگر موارد قابل توجه در این بخش از رزمایش، سرعت عمل بالای کاربران جوان سامانه‌های مختلف ازجمله سراج بود که وظیفه کشف و انهدام اهداف را برعهده داشتند. سامانه توپخانه‌ای سراج می‌تواند انواع اهداف ازجمله ریزپرنده‌ها را کشف و مورد اصابت قرار دهد.
سامانه موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با شلیک موشک توانست پرنده متخاصم در آسمان محل رزمایش را مورد اصابت قرار دهد.
این سامانه موشکی برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۹۳ در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه هوافضای سپاه رونمایی شد و همان زمان اعلام شد که این سامانه می‌تواند اهداف را در فواصل حدود 50 کیلومتری منهدم کند.
«سوم خرداد» با تجهیز به موشک طائر امکان رهگیری 4 هدف و شلیک همزمان 8 موشک را دارد. در سال‌های اخیر این سامانه به موشک صیاد نیز مجهز شده که در این رزمایش نیز به نمایش درآمد. موشک صیاد می‌تواند اهداف را با دقت بالاتر و در فواصل بیشتر مورد اصابت قرار دهد. موشک صیاد در سامانه پدافندی «تلاش» نیز بکار رفته است.
تمرین تاکتیک‌های مقابله با حملات موشکی کروز
در رزمایش پدافند هوایی
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی ۹۷ در منطقه پدافندی عاشورای سپاه به تشریح اقدامات صورت گرفته در این رزمایش پرداخت. وی برگزاری رزمایش پدافندی در وسعت بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتری از خاک ایران اسلامی را نشان از گستردگی این رزمایش دانست و گفت: در این رزمایش سامانه‌های دفاع هوایی بومی و ایرانی سپاه و ارتش به صورت تلفیقی و ترکیبی به اجرای مأموریت پرداختند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بکارگیری تجهیزات و سامانه‌های پدافندی روز با نشان ایرانی را از وجوه برجسته رزمایش پدافند هوایی ۹۷ عنوان و تصریح کرد: در این رزمایش نیروهای جوان آموزش دیده و حرفه‌ای که در فرآیند انتقال تجربه نسل‌های گذشته ورزیده شده‌اند، به خوبی توانستند به اجرای ماموریت‌های محوله بپردازند.
سردار حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: کلیه مراحل این رزمایش شامل استقرار و گسترش فرا معمول، برق آسا و سریع سامانه‌ها که در مرحله مقدماتی رزمایش به انجام رسید، همچنین عملیات کشف، شناسایی، رهگیری، انهدام و جنگ الکترونیک و درگیری و رزم پدافند هوایی در بخش‌های مختلف هواپایه و زمین پایه به نحو مطلوب و اطمینان بخشی به انجام رسید.
وی سپاه بکارگیری تجهیزات و سامانه‌های بومی از جمله سامانه موشکی «سوم خرداد» با قابلیت تحرک‌پذیری و توان تاکتیکی بالا و نیز درگیری با چند هدف به طور همزمان را از وجوه برجسته این رزمایش توصیف و تصریح کرد: مقابله با هواپیماهای دور ایستا که هدف خود را از فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتری با رها کردن بمب مورد اصابت قرار می‌دهند و نیز مقابله با موشک‌های کروز با به کارگیری سامانه‌های ضدکروز در این رزمایش به خوبی تمرین شد.
وی افزود: همچنین حین برگزاری رزمایش، جنگ الکترونیک در حجم بالا و در طیف‌های مختلف فرکانسی انجام پذیرفت.
سردار حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه این رزمایش نماد باشکوهی از وحدت، یکپارچگی، همدلی و هم‌افزایی توان پدافندی ارتش و سپاه برای مقابله با هر گونه تهدید دشمن را به نمایش گذاشت، گفت: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از تجارب چهار دهه تحریم تسلیحاتی کشور و تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی و بومی، تجهیزات و سامانه‌های پدافندی روز با نشان ایرانی از ایده تا محصول تولید و توانمندی‌ها و آمادگی‌های دفاعی میهن اسلامی برابر تهدیدات احتمالی و متصور در حد اطمینان‌بخشی ارتقا یافته است.