kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۶۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
با وجود تحریم‌ها حاصل شد

خودکفایی 90 درصدی ایران در ساخت قطعات نیروگاهی

معاون راهبری تولید شرکت نیروی برق حرارتی از خودکفایی ۹۰ درصدی ایران در ساخت قطعات و تجهیزات نیروگاهی خبر داد و گفت: این توانمندی در زمانی حاصل شده که کشورهای غربی تلاش بر تحریم ایران داشتند.


 

به گزارش مشرق، عبدالرسول پیشاهنگ در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر 91 نیروگاه حرارتی در کشور داریم که از این تعداد 39 نیروگاه با 189 واحد دولتی است. 41 نیروگاه واگذار شده به بخش خصوصی با 215 واحد و 11 نیروگاه احداث شده توسط بخش خصوصی با 44 واحد هستند. با وجود 448 واحد نیروگاهی، سهم تولید برق در بخش حرارتی از ظرفیت اسمی نصب شده تولید برق کشور 80 درصد و از ظرفیت عملی 95 درصد است.
وی با بیان اینکه از نظر ظرفیت نصب شده تولید برق، ایران رتبه اول در خاورمیانه و رتبه 14 در دنیا را دارد، افزود: در حال حاضر خودکفایی 90درصدی در ساخت قطعات و تجهیزات نیروگاهی داریم که این توانمندی در زمانی کسب شده که کشورهای غربی تلاش در تحریم ایران داشتند و در واقع در صنعت نیروگاهی، تحریم‌ها را به فرصت برای کشور تبدیل کرده‌ایم.این مقام مسئول درباره آمادگی نیروگاه‌های کشور برای بهره‌برداری در زمان پیک مصرف تابستان گفت: در طول سال 270 روز برای انجام تعمیرات فرصت داریم و برای آمادگی تابستان 98، تعمیراتی بالغ بر 96 هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده که باید تا پیش از پایان خرداد این میزان انجام شود که از این مقدار 22هزار و 500 مگاوات انجام شده است.
پیشاهنگ در زمینه مصرف سوخت نیروگاه‌های کشور اظهارداشت: در سال 92 بالغ بر 55 درصد سوخت تحویلی به نیروگاه‌های کشور گاز طبیعی بود که این رقم در شش ماهه نخست امسال به 95/5 درصد رسیده است. در شش ماه ابتدایی سال جاری 2/18 درصد از سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها گازوئیل و 2/33 درصد مازت بوده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه با تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی شاهد افزایش یک تا دو درصدی راندمان نیروگاه‌های کشور خواهیم بود، گفت: در حال حاضر در مجموع نیروگاه‌هایی که در مدار بهره‌برداری هستند، نیروگاه‌هایی داریم که تنها یک ماه از عمر آنها می‌گذرد. همچنین نیروگاه‌هایی با سن کارکرد 58 سال در مدار هستند. از نظر راندمانی نیز نیروگاه‌هایی داریم که راندمان آنها 20 درصد است و نیروگاهی در کشور اخیرا به بهره‌برداری رسیده که راندمان آن در حالت سیکل ترکیبی به 60 درصد می‌رسد.