kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

برجام باعث فراموشی پیمان‌های پولی دوجانبه شده است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در عمل اتفاقی برای انعقاد پیمان‌های پولی دو جانبه نیفتاده، از فراموش شدن این پیمان‌های پولی در پسابرجام خبر داد.




رحیم زارع در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: مجلس در برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرد پیمان‌های پولی دو جانبه انعقاد کند و بانک مرکزی مدعی است، آیین نامه‌هایی در این زمینه نوشته و در حال اجرای آنهاست، اما در عمل اتفاقی نیفتاده است و منعقد نشدن پیمان‌های پولی دو جانبه، ضعف بانک مرکزی را نشان می‌دهد.
وی افزود: از زمانی که برجام آمد، همه چیز فراموش شد و بانک مرکزی به سمت انعقاد پیمان‌های دو جانبه پولی
 نرفت.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین اعلام کرد: اکنون با هیچ کشوری پیمان پولی دو جانبه نداریم.
وی درباره سوئیفت یا پیام رسان داخلی گفت: بانک مرکزی می‌تواند از ظرفیت حوزه ارزی سامانه پیام رسان مالی الکترونیکی (سپام) یا چارچوب ارزی دیگر کشورها از جمله؛ روسیه و چین یا سامانه‌های غیرمتمرکز استفاده کند زیرا آمریکایی‌ها با سوئیفت بر مبادلات تجاری کشورمان کامل نظارت
می‌کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه این برنامه ساسان شاه ویسی، کارشناس اقتصادی گفت: یورو 30 درصد از متغیرهای پولی جهان را در اختیار گرفته و چین، کره جنوبی، برزیل، هند و روسیه برای کاهش هزینه‌های استفاده از دلار به سمت جایگزینی دلار در مبادلات اقتصادی خود حرکت
می‌کنند.
وی افزود: اکنون 40 میلیارد دلار تراز تجاری چین با ماست، بنابراین باید با مشخص شدن نرخ برابری در سبد مشترک به سمت انعقاد پیمان‌های دو جانبه حرکت کنیم.
لازم به ذکر است در شرایطی نقش دلار از مبادلات جهانی کمرنگ شده که براساس گفته کارشناسان هنوز نتواسته‌ایم گام مهمی در راستای حذف دلار از مبادلات خود برداریم.
در همین جهت، محمدرضا فلاح رنجبر، استاد دانشگاه نیز در این برنامه بیان کرد: آمریکا سلطه اقتصادی خود بر جهان را مرهون سلطه پولی‌اش است.
وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها بدون پشتوانه مالی و فریب دیگر کشورها دلار چاپ می‌کنند و دارایی‌های دیگر کشورها را می‌خرند.
به گفته این استاد دانشگاه، آمریکا با جنگ تجاری، چارچوب مبادلات اقتصادی دنیا را به هم زده است و کشورها متوجه شده‌اند، باید نظام مالی مستقلی از نظام پولی آمریکایی‌ها داشته
باشند.
مشکلی در زمینه حواله‌های ارزی وجود ندارد
همچنین، حجت‌ا... صیدی، مدیرعامل بانک صادرات در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درخصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر توقف انجام‌ حواله‌های ارزی در بانک‌ها، اظهارداشت: تاکنون مشکل خاصی بابت انجام حواله‌های ارزی وجود نداشته است و تا زمانی که امکان استفاده از سامانه پیام‌رسانی مالی وجود داشته باشد، حواله ارزی هم انجام
 می‌شود.
وی اضافه کرد: بنابراین انجام حواله‌های ارزی متوقف نشده است و تا زمانی که امکان پیام‌رسانی مالی بین بانک‌های ایرانی و خارجی وجود داشته باشد، انجام حواله ارزی هم امکان‌پذیر است.
مدیرعامل بانک صادرات ادامه داد: بانک مرکزی در تلاش است تا سامانه پیام‌رسان جایگزین سوئیفت ایجاد کند اما هنوز سامانه‌ای جایگزین سوئیفت برای پیام‌رسانی‌های مالی کل سیستم بانکی اجرایی نشده است.