kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۲۶۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

فرانس پرس: ارتش نیجریه با تحریک رژیم‌ سعودی شیعیان این کشور را می‌کشد

خبرگزاری «فرانس پرس» طی گزارشی راجع به وحشیگری نظامیان نیجریه علیه شیعیان این کشور نوشته: کارشناسان معتقدند روند سرکوب‌ها علیه شیعیان نیجریه که به تحریک سعودی انجام شده مظلومیت این اقلیت را بیشتر نمایان کرده است.

 
  سرویس خارجی-

وحشیگری نیروهای رژیم نظامی نیجریه تمامی ندارد. از سال 94  شمسی که نزدیک به 2000 نفر را در اربعین حسینی(ع) به خاک و خون کشیدند تا اربعین سال 97، بارها ارتش و دولت این رژیم که به شدت تحت نفوذ سعودی‌ها هستند، به شیعیان مظلوم این کشور هجوم برده‌اند که نتیجه آن صدها شهید و مجروح بوده است. اربعین امسال نیز راهپیمایی اربعین شیعیان در نیجریه با یورش ارتش و نیروهای امنیتی مواجه شد که براساس گزارش رسانه‌ها و جنبش اسلامی شیعیان نیجریه حدود 49 نفر شهید و بیش از 400 نفر دستگیر شدند.
حالا «فرانس پرس» طی گزارشی از این شیعه‌کشی ارتش نیجریه نوشته: «سرکوب‌ها علیه شیعیان نیجریه که به تحریک مقامات تحت حمایت عربستان سعودی انجام شده مظلومیت این اقلیت را بیشتر نمایان کرده است.» این خبرگزاری در ادامه به نقل از «ابراهیم موسی» سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه  نوشته: «شیعه بودن در دولت کنونی بوهاری به منزله تحت آزار و اذیت قرار گرفتن است. در مقایسه با دولت‌های گذشته نیجریه شیعیان در دولت بوهاری به شدت از تبعیض‌نژادی رنج می‌برند به‌گونه‌ای که این اقلیت اجازه ندارد براساس باورهای خود حتی خدا را بپرستند... نیروهای نظامی و پلیس نیجریه در سه مناسبت جداگانه در کمتر از یک هفته اخیر شیعیانی که سرگرم برگزاری مراسم مذهبی بوده و خواستار آزادی رهبرشان که در بازداشت پلیس به سر می‌برند شدند را مورد حمله و تیراندازی مستقیم قرار دادند. عفو بین‌الملل ضمن تایید آمار قربانیانی که از سوی جنبش اسلامی منتشر شده است اعلام کرد در پی تیراندازی نیروهای نظامی نیجریه به شیعیان دست کم 45 نفر از این اقلیت مذهبی مسلمانان جان خود را از دست داده‌اند.»در بخش دیگری از گزارش فرانس پرنس می‌خوانیم: «در مناطق مسلمان نشین شمال نیجریه، جنبش اسلامی مسلمانان در قبال جنبش سلفی‌ها موسوم به ازاله که همزمان با تاسیس جنبش اسلامی تشکیل شد دارای اعضای کمتری است. ازاله از نزدیکان ریاض و ابوجا است و شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای آنان اغلب به اتخاذ مواضع و سخنان تند علیه شیعیان می‌پردازد.ازاله از سوی عربستان سعودی راه‌اندازی شده و تاکنون مساجد و مدارس زیادی در سراسر نیجریه ساخته است.»
براساس این گزارش  شماری از اعضا و کارمندان دولت عضو جنبش ازاله هستند و روابط نزدیکی با عربستان دارند و گروهی دیگر نیز در دولت با استفاده از منابع دولتی به جنگ مذهبی علیه کسانی می‌روند که آنها را مرتد می‌شمارند.
از سوی دیگر، مقامات نظامی و ارتش نیجریه به‌منظور تلاش برای توجیه کشتار شیعیان ویدئویی از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا منتشر کردند که در آن ترامپ می گوید: نظامیان آمریکا به آن دسته از مهاجران آمریکای مرکزی که به سوی آنان سنگ پرتاب کنند تیراندازی می‌کنند. جان اگیم سخنگوی وزارت دفاع نیجریه مدعي شد: آنها نه تنها اینکه سنگ پرتاب می‌کردند بلکه بمب‌های دست‌ساز، قمه و چاقو در دست داشتند که داشتن چنین چیزهایی به منزله مسلح بودن آنان است. این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: «شواهدی قوی وجود دارند که پلیس و سربازان نیجریه‌ای با سلاح‌های خودکار به مصاف اعضای جنبش اسلامی رفته‌اند.» این سازمان به‌کارگیری سلاح‌های مرگبار توسط پلیس و ارتش نیجریه را «غیرقابل قبول»
 خوانده است.