kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۲۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

ترور پدر معنوی طالبان در پاکستان با ضربات متعدد چاقو

پدر معنوی گروه تروریستی طالبان به دست افراد ناشناس در پاکستان و با ضربات متعدد چاقو، به قتل رسید.

دیروز «مولانا سمیع الحق» پدر معنوی طالبان و رهبر «جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع الحق» در منزلش واقع در منطقه «بحریه تاون» شهر «راولپندی»‌ به قتل رسید.
به گزارش فارس، سمیع ‌الحق زمانی که خدمتکارش را برای خرید شیر، به خارج از منزل فرستاد و در خانه تنها ماند، هدف حمله قرار گرفت. مهاجمان ناشناس با وارد آوردن ضربات متعدد چاقو، او را به قتل رساندند.
پلیس پاکستان در گزارش اولیه خود، اعلام کرد که این حادثه، تروریستی نبود و عاملان این جنایت، به علت خصومت شخصی وی را کشته‌اند. با توجه به گزارش پلیس، پرونده این قتل احتمالا پیگیری نخواهد شد.
در همین حال، «حامد الحق» فرزند «سمیع الحق»، مشارکت وی در مذاکرات صلح افغانستان را یکی از دلایل ترور او دانست.
حامد الحق اظهار داشت: پدرم سعی داشت افغانستان را از سلطه آمریکا خارج کند و مقدمات مذاکره طالبان با دولت افغانستان را فراهم سازد.وی افزود: برخی ارکان دولت افغانستان و برخی مقامات پاکستانی با میانجیگری مولانا سمیع الحق در مذاکرات صلح مخالف بودند و این امکان وجود داشت برای ترور وی توطئه‌چینی کنند. به همین خاطر، این موضوع را به سرویس امنیت پاکستان موسوم به «آی‌اس‌آی» اطلاع داده بودم.
مولانا حامد الحق تاکید کرد: به سازمان اطلاعات و سرویس امنیت پاکستان درباره در خطر بودن جان پدرم اطلاع‌رسانی کرده بودم، اما مولانا سمیع الحق علاقه‌ای به حضور محافظان در اطراف خود نداشت.
وی افزود: تدابیر امنیتی اطراف مدرسه جامعه حقانیه افزایش یافته بود، اما مولانا سمیع الحق برای سفر به راولپندی فقط یک خدمتکار شخصی را با خود به همراه می‌برد و از محافظ خبری نبود.
مولانا سمیع الحق مدیر مدرسه «جامعه حقانیه» و بسیاری از رهبران طالبان از جمله «ملا عمر» رهبر سابق طالبان افغانستان، در این مدرسه درس خوانده بودند. بنابراین، وی نفوذ زیادی بین طالبان افغانستان و پاکستان داشته و از او به عنوان پدر معنوی طالبان نام برده می‌شده است.
مولانا سمیع الحق در دیدار با هیئت علمای افغانستان و «عمر زاخیلوال» سفیر این کشور در پاکستان، خواستار مذاکره مستقیم با طالبان، بدون حضور آمریکا و حتی مقامات پاکستانی شده بود.
وی اعلام کرد حاضر است مقدمات مذاکره با طالبان را فراهم کند و این مذاکره باید در یک مکان مخفی، در کشوری ثالث انجام شود.
درگیری میان طالبان و داعش
عناصر دو گروه تروریستی طالبان و داعش در ولایت «ننگرهار» واقع در شرق افغانستان، با هم درگیر شدند. به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن، تیپ 201 ارتش افغانستان با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد، این درگیری امروز(12 آبان) در روستای «زاوا» واقع در منطقه «خوگیانی» به وقوع پیوست و طی آن، 18 تروریست وابسته به طالبان و سه عضو داعش کشته شدند.
چند روز قبل هم دو گروه مذکور در ولایت «کنر» با هم درگیر شده بودند.
به گفته منابع محلی، در این درگیری‌ها، نیروهای اشغالگر آمریکایی جانب داعش را می‌گیرند و مواضع طالبان را هدف قرار می‌دهند.