kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۲۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱
یک استراتژیست آمریکایی:

دولت ترامپ با تحریم ایران مردم آمریکا را مجازات می‌کند

یک استراتژیست ارشد آمریکایی با‌اشاره به بازگشت تحریم‌های آمریکا گفت: دولت ترامپ خود را در وضعیت دشواری یافته است که چگونه ایرانی‌ها را بدون آسیب زدن به مصرف‌کنندگان آمریکایی تنبیه کند.

ناکامی آمریکا برای فشار آوردن به ایران روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، بر‌اساس آنچه طی روزهای گذشته اعلام شده آمریکا برای هشت کشور معافیت‌هایی در زمینه خرید نفت از ایران قرار داده و احتمال می‌رود این فهرست باز هم گسترده‌تر شود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، پایگاه خبری بلومبرگ گزارش داده بود که هشت کشور شامل ژاپن، هند و کره جنوبی معافیت خواهند گرفت، این معافیت‌ها به این کشورها اجازه خواهد داد با وجود تحریم‌ها همچنان به خرید نفت ایران ادامه دهند.
تحلیلگران متعددی روز جمعه گفتند کره‌جنوبی، هند و ژاپن احتمالی‌ترین دریافت‌کنندگان معافیت هستند در حالی که چین، امارات متحده عربی و ترکیه نیز احتمالا معافیت دریافت می‌کنند. تحلیلگران بیان کردند احتمالا تایوان نیز معافیت خواهد گرفت.
تحلیلگران روز جمعه همچنین از سنگاپور، عراق، یونان، هلند، انگلیس و ایتالیا به عنوان دریافت‌کنندگان احتمالی معافیت نام بردند.
طبق برآورد «اس‌اند‌پی گلوبال پلاتس»، هشت واردکننده بزرگ نفت و میعانات ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ شامل چین (۶۶۵ هزار بشکه در روز)، هند (۵۷۶ هزار بشکه در روز)، کره جنوبی (۱۶۰ هزار بشکه در روز)، ترکیه (۱۶۰ هزار بشکه در روز)، ایتالیا (۱۴۳ هزار بشکه در روز)، امارات متحده عربی (۱۲۶ هزار بشکه در روز)، ژاپن (۱۱۳ هزار بشکه در روز) و اسپانیا (۹۲ هزار بشکه در روز) بوده‌اند.
کوین بوک، مدیر اجرایی شرکت «کلیر ویو انرژی» در این باره گفت:‌ حتی کشورهایی که واردات نفت ایران را به صفر رسانده‌اند ممکن است در نهایت معافیت بگیرند.
قیمت نفت به‌دنبال افزایش قابل توجه تولید جهانی و همچنین نگرانی‌ها نسبت به ریزش اخیر بازار سهام جهانی که باعث کندی اقتصادی شده و به تقاضا برای نفت لطمه زده است، روز جمعه کاهش چشمگیری پیدا کرد؛ اما قیمت نفت در اوایل اکتبر به بالاترین حد در چهار سال گذشته صعود کرده بود و علت اصلی این افزایش، نگرانی‌ها نسبت به این بود که تولیدکنندگان بزرگ جهان نتوانند افت صادرات نفت ایران پس از آغاز اجرای تحریم‌ها را به طور کامل جبران کنند.
بر همین اساس، مارشال گیتلر، استراتژیست ارشد در «ACLS Global» گفت: دولت ترامپ خود را در وضعیت دشواری یافته است که چگونه ایرانی‌ها را بدون آسیب‌زدن به مصرف‌کنندگان آمریکایی تنبیه کند. مردمی که به دولت فعلی آمریکا رای داده‌اند خودروهای بزرگ یا کامیون دارند و قیمت بالاتر نفت و کاهش قیمت محصول، به محبوبیت ترامپ در میان این عده کمک نمی‌کند.
قیمت بنزین آمریکا که تا روز جمعه 2/764 دلار در هر گالن بود تنها ۱۴ سنت نسبت به میانگین ماه گذشته کاهش نشان داد اما بیش از ۲۴ سنت بیشتر از میانگین سال گذشته بود.
نظرسنجی جداگانه رویترز و بلومبرگ در هفته گذشته حاکی از آن بود که اعضای اوپک، تولید نفت خود را در اکتبر به بالای حد از اواخر سال ۲۰۱۶ رساندند اما فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه «پرایس فیوچرز» معتقد است آمریکا با صدور معافیت نشان می‌دهد که در حال حاضر نفت کافی در بازار برای جبران افت عرضه ایران وجود ندارد.
واردات هند از ایران به صفر نمی‌رسد
در همین جهت، سانجیو سینگ، رئیس ‌هیئت مدیره شرکت ایندین اویل (بزرگ‌ترین پالایشگر نفت هند) در مصاحبه با «اس‌اند‌پی گلوبال پلاتس» گفت چشم انداز اینکه پالایشگاه‌های هندی خرید نفت ایران را به صفر برسانند غیرواقع گرایانه است.
وی اعلام کرد احتمال اینکه واردات نفت ایران به صفر برسد، بسیار اندک است و این شرکت با وجود این حقیقت که تحریم‌ها از روز دوشنبه اجرایی می‌شوند، برای خرید محموله‌های نفت ایران در ماه میلادی جاری ثبت سفارش کرده است.
رئیس ‌هیئت مدیره شرکت ایندین اویل گفت: ما قویا بر این باوریم که اگر نفت ایران از بازار جهانی حذف شود، بازار حداقل برای مدتی دچار بی‌ثباتی خواهد شد. شخصا تصور نمی‌کنم هند بتواند خرید نفت از ایران را متوقف کند.
پیش از اظهارات رئیس ‌ایندین اویل، اکونومیک تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود که هند به شرط اینکه پالایشگاه‌هایش میزان خرید نفت ایران را مجموعا ۳۵ درصد در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ نسبت به سال مالی گذشته کاهش دهند، معافیت دریافت خواهد کرد.
طبق گزارش پلاتس، صادرات نفت ایران به هند در سپتامبر به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید اما در اکتبر به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و انتظار می‌رود این میزان صادرات در نوامبر حفظ شود.
روسیه به تجارت با ایران ادامه می دهد
همچنین، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز به «فایننشیال تایمز» گفت مسکو به گسترش تجارت نفت ایران پس از مهلت روز دوشنبه آمریکا برای اجرای تحریم‌ها ادامه می‌دهد.
وی ادامه داد: مسکو از ایران برای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا حمایت خواهد کرد. روسیه بدنبال ادامه تجارت نفت ایران پس از آغاز تحریم‌ها است.وزیر انرژی روسیه گفت: تجارت با ایران همچنان ادامه خواهد یافت و مسکو تحریم‌های آمریکا را غیرقانونی می‌داند. روسیه نیز در شرایط تحریم‌ها زندگی می‌کند و تحریم‌هایی را که به صورت یکجانبه و بدون تصویب سازمان ملل متحد وضع شده‌اند را به رسمیت نمی‌شناسد.
در ادامه این واکنش‌ها به ناکامی تحریم‌های آمریکا، عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل بانک مرکزی کشورمان نیز اعلام کرد: امروز بر همگان مسجل شد که آمریکا در تحریم کامل نفت ایران و به صفر رساندن آن، ناکام مانده است.
وی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از ناکامی آمریکا درخصوص تحریم نفتی ایران نوشت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در ماه‌های اخیر ذخایر ارزی خود را به حد مطلوب رسانده، متناسب با شرایط در حال تغییر، حتی در شرایط بسیار نامحتمل به حداقل رساندن صادرات نفت، برنامه متناسب با آن را دارد.