kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۶۶۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
شاهزاده سعودی: قتل خاشقجی محبوبیت بن سلمان را افزایش داد

فشارهای بی‌امان سیاسی علیه بن سلمان/ آل‌سعود به هذیان‌گویی افتاد

قتل «خاشقجی» در سه هفته گذشته آل‌سعود را در وضعیتی شبیه «بن‌بست کامل» قرار داده و حتی متحدان عربستان را نیز واداشته بر فشارها علیه ریاض بیفزایند. این وضعیت گویا باعث شده آل‌سعود به اظهارنظرهای مضحک روی بیاورد. مثلاً یکی از شاهزادگان سعودی گفته، مرگ خاشقجی بر محبوبیت بن‌سلمان افزود!

با وجود آنکه ریاض قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی را پذیرفته و وعده مجازات عاملان آن را داده ‌اما جهان این روایت را نه تنها قبول نکرده بلکه خواستار مجازات شدید حاکمان سعودی هستند. در این راستا کشورها و مقامات مختلف غربی اگرچه عملاً کار زیادی نکرده‌اند اما برخی از تحریم ریاض خبر داده‌اند.
در این راستا، پارلمان اروپا اعلام کرد، احتمال ندارد که قتل جمال خاشقجی بدون تدبیر یا اطلاع محمد بن سلمان ولیعهد سعودی صورت گرفته باشد.
 پارلمان اروپا همچنین با تصویب مصوبه‌ای خواستار تحقیق بین‌المللی درباره قتل خاشقجی و اعمال تحریم‌هایی علیه مقامات سعودی شد که دست داشتن آنها در قتل این روزنامه‌نگار منتقد اثبات شده است. سخنگوی دولت فرانسه نیز اعلام کرد، در صورتی که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور تایید کنند که حکومت عربستان پشت ماجرای قتل جمال خاشقجی قرار دارد، پاریس می‌تواند تحریم‌هایی را علیه سعودی‌ها اعمال کند. ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس نیز در تماسی تلفنی با پادشاه عربستان تاکید کرد، توضیحات این کشور درباره قتل جمال خاشقجی، فاقد اعتبار است.
ترزا می ‌در اولین اقدام کشورش در واکنش به این پرونده گفته بود ورود تمامی متهمان این پرونده به خاک انگلیس ممنوع می‌شود!
توقف آموزش نظامی سعودی‌ها
از سوی دیگر، وزارت کشور آلمان توقف آموزش گارد مرزی عربستان را اعلام کرد.
پیش از این «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره گزارش عربستان درباره مرگ «جمال خاشقجی» ابراز تردید کرده بود. چند روز پیش از این نیز دولت آلمان اعلام کرد فروش سلاح به عربستان را متوقف می‌کند. نخست‌وزیر کانادا نیز هرچند گفت این کشور در حال بازبینی مجوزهای صادرات سلاح به عربستان است، اما تأکید کرد که لغو این قراردادها «فوق‌العاده دشوار» است و به اقتصاد کانادا خسارت می‌زند. وزارت امور خارجه اتریش نیز اعلام کرد که به دنبال قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان، وزیر خارجه سفرش به این کشور را لغو کرد. وزارت خارجه اتریش از ریاض خواست «توضیحات شفاف» در مورد قتل خاشقجی ارائه دهد. این در حالی است که کاخ ریاست جمهوری روسیه تاکید کرده دلیلی ندارد به بیانیه سعودی‌ها درخصوص نوع مرگ خاشقجی شک کنیم.
نکته جالب توجه اینکه، این کشورها عملاً اقدام جدی علیه سعودی‌ها نکرده‌اند و صرفاً به فشارهای سیاسی و کلامی بسنده می‌کنند.
گاردین: شرم بر ما
در همین ارتباط نشریه «گاردین» با‌ اشاره به روابط تجاری گسترده میان سیاستمداران انگلیسی و عربستان، نوشت: «لندن روح خود را به ریاض فروخته و باید از این بابت شرمسار باشد.» نشریه «گاردین» در یادداشتی با عنوان «بریتانیا روح خود را به آل‌سعود فروخته. شرم بر ما!» به رابطه نزدیک میان سیاستمداران انگلیسی و رژیم سعودی ‌اشاره کرده و نوشته اظهار خشم لندن از قتل «جمال خاشقجی» دوام چندانی نخواهد داشت. این نشریه، عربستان را «انزجارآمیزترین دیکتاتوری روی زمین» توصیف کرده و نوشته «به واسطه قتل خاشقجی و نه به دلیل کشتار مردم یمن، رابطه میان لندن و ریاض اندکی مورد کنکاش و پرسش قرار گرفته، اما انتظار نداشته باشید که این برهه چندان دوام بیاورد. رابطه میان سیاستمداران انگلیسی و ظالمان سعودی در هم آمیخته است: رابطه میان طبقه ممتاز ما و رژیمی که مخالفانش را گردن می‌زند، تروریسم صادر می‌کند و کودکان یمنی را می‌کشد، آنقدر سودآور است که به هم نمی‌خورد.» نویسنده این یادداشت سپس می‌افزاید: «رژیم سعودی صدها هزار دلار برای نمایندگان پارلمان انگلیس خرج می‌کند، از سفرهای خارجی گرفته تا هدایا.» طبق این گزارش، همین هزینه‌ها و سفرها موجب شده تا نمایندگان پارلمان انگلیس ولیعهد سعودی را فردی مصلح توصیف کرده و بگویند که او در حال متحول کردن عربستان است!
هذیان‌گویی سعودی‌ها
در حالی که قتل خاشقجی باعث شده که فشارهای سیاسی بر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی افزایش پیدا کند و حتی برخی‌ها احتمال برکناری وی را نیز داده‌اند اما یک مقام سعودی اظهارات مضحکی بیان کرد. ترکی الفیصل آل‌سعود رئیس‌ سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان و از اعضای خانواده سلطنتی در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست گفته: «کسانی که فکر می‌کنند پس از این حادثه ولیعهد عربستان تغییر می‌کند، در ‌اشتباه هستند» وی حتی مدعی شده «محبوبیت محمد بن سلمان در میان مردم عربستان در جریان این حادثه بیشتر شده است» چون عربستانی‌ها حملات رسانه‌ای اخیر علیه او را «غیرمنصفانه» می‌دانند! وزیر سابق دستگاه اطلاعات عربستان در ادامه ادعای خود افزود: «مردم عربستان از مقامات حکومت رضایت دارند زیرا حکومت چشم‌انداز آینده را ترسیم کرده و برای تحقق آن در حال تلاش
 است.»(!)
روایتی جدید از جسد خاشقجی
اما در جدیدترین گمانه‌زنی‌ها درباره کشته شدن خاشقجی، شبکه خبری «الجزیره» به نقل از رسانه‌های ترکیه گزارش داد که این بار فرضیه ذوب کردن جسد خاشقجی مطرح شده است. الجزیره گزارش داده بازرسان تُرک در حال تحقیق درباره این فرضیه هستند که «جنایتکاران جسد خاشقجی را با اسید ذوب کرده‌اند.» به گزارش این شبکه، پلیس ترکیه پس از اینکه یک ماسک ضد مواد شیمیایی در داخل یک خودروی وابسته به کنسولگری عربستان در اسلامبول کشف کرد، این فرضیه را نیز بررسی می‌کند.
 این خودروی وابسته به عربستان از 14 روز پیش در یک گاراژ در اسلامبول پارک بوده است. بازرسان تُرک در حال تحقیق هستند که ببینند آیا «قاتلان خاشقجی جسد وی را با اسید و مواد شیمیایی ذوب کرده و باقی مانده آن را در یک چاه قدیمی واقع در محل اقامت محمد العتیبی سرکنسول عربستان انداخته‌اند».
سایر رویدادها
* صلاح خاشقجی، پسر بزرگ جمال خاشقجی به همراه خانواده‌اش عربستان را ترک کرده و وارد آمریکا شدند.
* اردوغان، بار دیگر تاکید کرد، عربستان باید محل جنازه جمال خاشقجی، را اعلام کند.
* دادستانی عربستان اعلام کرد قتل جمال خاشقجی با قصد قبلی صورت گرفته
 است.