kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵

امير کويت در تهران براي تحکيم مناسبات با ايران

حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور و شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح امير کويت در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد به صورت دوجانبه ديدار و گفت‌وگو کردند.
امير کويت عصر يکشنبه به منظور ديدار و گفت وگو با مقامات بلندپايه جمهوري اسلامي ايران به تهران آمد و در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال محمدجواد ظريف وزير امور خارجه قرار گرفت.
سفر دو روزه امير کويت به دعوت روحاني انجام شده است.
وزيران امور خارجه ، نفت، دارايي و تجارت و صنعت کويت شيخ صباح‌الاحمد الجابر الصباح را در اين سفر همراهي مي کنند.
حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در مجموعه سعدآباد به طور رسمي از امير کويت استقبال کرد.
پس از استقبال رسمي رئيس جمهور ايران از امير کويت و انجام ديدار دوجانبه، شش موافقت‌نامه همکاري بين دو کشور به امضا رسيد.
به گزارش ايسنا، موافقت‌نامه همکاري حمل و نقل هوايي بين محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران با همتاي کويتي‌اش، موافقتنامه همکاري گمرکي بين طيب‌نيا وزير اقتصاد ايران با همتاي کويتي او، موافقت‌نامه همکاري ورزشي بين گودرزي وزير ورزش و وزير خارجه کويت، موافقتنامه همکاري گردشگري بين سلطاني‌فر معاون رئيس جمهور و وزير بازرگاني کويت، موافقتنامه همکاري زيست‌محيطي بين معصومه ابتکار و وزير نفت کويت و موافقتنامه همکاري امنيتي بين ظريف و همتاي کويتي‌اش به امضا رسيد.
هيچ مانعي در مسير روابط ايران و کويت نيست
روحاني در ديدار با امير کويت با اشاره به اشتراکات تاريخي، فرهنگي و جغرافيايي دو ملت بزرگ ايران و کويت، درايت و فعاليت مسئولان دو کشور را در نزديکي روابط ايران و کويت بسيار تاثير گذار دانست و تصريح کرد: بي ترديد سفر امير کويت به تهران نقطه عطفي در تعميق روابط دو کشور دوست و برادر خواهد بود.
رئيس جمهور با بيان اينکه ظرفيت‌هاي فراواني در مسير توسعه روابط اقتصادي ميان دو کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه در حال حاضر سطح روابط اقتصادي ايران و کويت در شأن دو ملت بزرگ و همسايه نيست.
وي به برنامه دولت براي ايجاد فرصت‌هاي سرمايه گذاري در ايران اشاره و تصريح کرد: در مناطق جنوبي ايران از جمله آبادان و خرمشهر که در نزديکي کويت قرار دارند، زمينه‌هاي فراواني براي سرمايه گذاري‌هاي کارآفرينان و سرمايه گذاران کويتي اعم از دولتي و بخش خصوصي فراهم شده است.
روحاني تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ مانعي را در مسير توسعه روابط اقتصادي، فرهنگي و سياسي ميان ايران و کويت نمي‌بيند.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه ايران و کويت در زمينه مسائل سياسي منطقه اي و بين المللي نظرات نزديک و مشترکي با يکديگر دارند، گفت: منطقه خاورميانه طي سالهاي گذشته با مشکلات فراواني روبرو بوده اما امروز خوشحاليم که شاهد ثبات نسبي در‌ميان کشورهاي منطقه هستيم.
روحاني خاطر نشان کرد: بي‌ترديد ثبات و امنيت منطقه اولين شرط براي توسعه روابط و همکاري کشورها با يکديگر است .
رئيس جمهور افراطي گري و خشونت را از جمله عوامل مهم بي‌ثباتي و وجود مشکلات امنيتي در منطقه برشمرد و خاطر نشان کرد: همه بايد دست به دست هم بدهيم و با افراط و تروريسم مبارزه کرده و در جهت تقويت وحدت امت اسلامي در منطقه تلاش کنيم.
روحاني با اشاره به وجود مشکلات در برخي کشورهاي منطقه از جمله سوريه و عراق، گفت: همه کشورهاي منطقه بايد در جهت ايجاد آرامش و امنيت در اين مناطق کمک کنند.
وي همچنين به ضرورت تعامل و همکاري ميان کشورهاي حاشيه خليج فارس در زمينه حل مشکلات زيست محيطي و استفاده از منابع خليج فارس تاکيد کرد.
روحاني ضمن ابراز نگراني جدي جمهوري اسلامي ايران از معضل تروريسم در منطقه، گفت: معتقديم همه کشورها بايد در مسير مبارزه و ايستادگي برابر تروريسم دست به دست هم داده و تلاش کنند و در اين راستا ايران وظيفه ديني و منطقه اي خود مي‌داند به هر کشوري که مصمم به مبارزه با تروريست‌ها باشد کمک کرده تا بتوانيم اين گروهک‌هاي تروريستي را منزوي کرده و از بين ببريم.
شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امير کويت نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از سفر به ايران و تشکر از استقبال گرم رئيس جمهور از وي و هيئت همراه از تمايل دولت و ملت کويت براي توسعه همکاري ها و روابط ثمربخش با ايران خبر داد و گفت: مطمئنا اين سفر، ثمرات خوبي به نفع مصلحت دو کشور خواهد داشت.
امير کويت با تاکيد بر ضرورت توسعه و تقويت روابط دو کشور به ويژه در زمينه همکاري‌هاي اقتصادي، توسعه مناسبات ايران و کويت را نيازمند برنامه ريزي مشخص و تعامل مسئولان دو کشور دانست و تصريح کرد: با هيئتي بلند پايه از مقامات کويتي به ايران آمده ايم که همه آنها مشتاق به توسعه مناسبات ميان ايران و کويت هستند.
وي با تاکيد بر اينکه هيچ ترديدي نسبت به گسترش همکاري‌ها ميان ايران و کويت نداريم، گفت: سفر به ايران تا زماني که توافق ميان مسئولان دو کشور تحقق پيدا نکند به پايان نخواهد رسيد و ما با اين نيت به ايران سفر کرده‌ايم که مسئولان دو کشور در زمينه گسترش مناسبات و همکاري‌ها با يکديگر به توافق برسند.
شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح، همچنين با اشاره به ضرورت همکاري کشورهاي منطقه براي رفع مسائل و مشکلات موجود ميان کشورهاي منطقه خاطر نشان کرد: همه کشورهاي اسلامي بايد در کنار يکديگر در راستاي اتحاد و وحدت کشورهاي اسلامي همکاري کنند.