kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
فرانسه به ایران اجازه نداد در نمایشگاه غذایی شرکت کند!

فهرست طولانی خصومت‌های پاریس در سایه انفعال دیپلماسی تهران

در سایه سکوت و بی‌عملی دولت و دستگاه دیپلماسی، فرانسه روز به روز بر اقدامات خصمانه علیه ملت ایران می‌افزاید. از توهین‌های دیپلماتیک تا بستن پاویون ایران در نمایشگاه.



سرویس سیاسی-

در شهریورماه سال‌جاری، تعدادی از اعضای گروهک‌های تروریستی به سفارت ایران در فرانسه تعرض کردند. نکته قابل تأمل اینجاست که پلیس فرانسه علیرغم اطلاع قبلی، برای جلوگیری از این تعرض در محل حاضر نشد!
اما اقدام خصمانه فرانسه علیه ایران در ماه‌های اخیر به این مورد ختم نشد. در هفته‌های گذشته فرانسه در اقدامی گستاخانه یکی از دیپلمات‌های ایرانی را از این کشور اخراج کرد.
اخراج دیپلمات
 و محدودیت دیپلماتیک
خودداری از معرفی سفیر، ایجاد محدودیت برای سفر دیپلمات‌های ایرانی در پاریس، بخشنامه رسمی وزارت خارجه فرانسه مبنی بر ممنوعیت سفر دیپلمات‌ها و حتی کارگزاران رسمی به ایران و عدم صدور کارت شناسایی(اقامت) برای همسران و دختران دیپلمات‌های جدید ایرانی تا مادامی که کشف حجاب! نکنند را نیز باید به فهرست اقدامات ضدایرانی فرانسه در حوزه دیپلماتیک اضافه کرد.
بستن پاویون ایران
اقدامات خصمانه فرانسه در ماه‌های اخیر به حوزه دیپلماتیک محدود نمی‌باشد.
از 29 مهر تا 3 آبان 97 نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی پاریس موسوم به SIAL برگزار می‌شود. نکته قابل تأمل اینجاست که فرانسه، پاویون ایران در نمایشگاه مذکور را بسته است و در ادامه این رفتار خصمانه، حضور بازرگانان و شرکت‌کنندگان ایرانی برای بازدید از این نمایشگاه را نیز ممنوع اعلام کرده است.
اروپایی که به آن دل بسته‌اید!
نمایشگاه فرانسوی SIAL که نمایشگاه تخصصی مواد غذایی است امسال برگزاری این نمایشگاه را به یک شرکت آمریکایی سپرده است.
آنچنان که فعالان صنایع غذایی گفته‌اند در این نمایشگاه نه تنها شرکت مواد غذایی ایرانی را برخلاف سال‌های قبل نپذیرفته‌اند بلکه حتی از ورود ایرانیان به عنوان بازدیدکننده نیز جلوگیری به‌عمل آورده‌اند.
این اقدامات هماهنگ فرانسه و آمریکا درحالی است که دولتمردان و طیف آن در چند سال اخیر سعی کرده‌اند تا با عمل یکجانبه به تعهدات خود راه هرگونه مانع‌تراشی را سد کنند، اما چنانکه منتقدان می‌گفتند می‌بینیم که آمریکا و اروپا دستشان از بهانه‌های واهی خالی نمی‌شود.
نکته دیگر این است که متاسفانه دولتمردان و حامیان آنها به اروپا دل خوش کرده‌اند تا در مقابل آمریکا بایستد اما از ادعا و حرف و سخن که بگذریم در عرصه حقایق و عملکردها اکنون فرانسه در خاک خود به شرکت‌های مواد غذایی ایرانی اجازه حضور نمی‌دهد و برای فراهم آوردن توجیه، سپردن نمایشگاه به شرکت آمریکایی بهترین فکری بود که به ذهن مقامات فرانسوی رسیده است.
تا کجا این طیف در داخل می‌خواهد به بازی خوردن خود در میان آمریکا و اروپا ادامه دهد؟!
بلوکه کردن اموال ایران
در روزهای گذشته فرماندار شمال فرانسه در اقدامی خصمانه فرمان تعطیلی مرکز شیعی الزهرا واقع در «گراند سنت» شهر «دانکرک» را صادر کرد.
مرکز الزهرا متهم شده است که پیام‌هایی در راستای مشروعیت بخشیدن به جهاد مسلحانه منتشر کرده است و اقداماتی در راستای گسترش نفرت، تبعیض و خشونت صورت داده است. فرانسوی‌ها مدعی‌اند که از این مرکز سلاح هم کشف شده است.
لازم به ذکر است که 10 مهرماه، پلیس فرانسه با 200 کماندو خود به دفتر مرکز اسلامی «الزهرا» حمله کرده بود و ضمن تخریب و توقیف بخش مهمی از امکانات این دفتر، یازده تن از اعضای این مرکز از جمله یحیی قواسمی (مدیر مرکز اسلامی الزهرا) را بازداشت کرد.
همچنین 10 مهرماه سالجاری، فرانسه در اقدامی خصمانه اموال وزارت اطلاعات و دو ایرانی در فرانسه را بلوکه کرد.

صدام، منافقین، خون‌های آلوده
این اقدامات خصمانه در حالی است که فرانسه میزبان و حامی و پناهگاه گروهک تروریستی منافقین است. گروهک تروریستی که ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه را به خاک و خون کشیده است.
این کشور علاوه‌بر حمایت از گروهک تروریستی منافقین، حمایت و تجهیز رژیم بعث صدام علیه ایران در 8 سال جنگ تحمیلی و حمایت و تجهیز گروهک تروریستی داعش را نیز در کارنامه سیاه خود ثبت کرده است.حمایت دولت فرانسه از رژیم صدام از جنبه تسلیحاتی تا بدانجا پیش رفت که این کشور به دلیل محدودیت‌هایی که برای فروش هواپیماهای پیشرفته سوپر اتاندارد داشت، برای تقویت قدرت هوایی عراق، جهت حمله به‌ نفتکش‌ها و پایانه‌های نفتی ایران در خلیج‌فارس، چند فروند از این هواپیماها را به صورت «اجاره» در اختیار صدام قرار داد.سرویس‌های امنیتی فرانسه در نیمه‌ سال 1986 میلادی گزارش دادند که اگر فرانسه تنها سه هفته از ارسال سلاح به عراق خودداری کند صدام شکست خواهد خورد.رسوایی مربوط به انتقال خون‌های آلوده فرانسه به شماری از کشورها از جمله ایران طی سال‌‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ و مرگ عده زیادی از بیماران هموفیلی دریافت‌کننده این فرآورده‌های خونی در نتیجه مصرف آن نیز یکی از نقاط تاریک در پرونده فرانسه است.
عوض شدن جای طلبکار و بدهکار!
با این اوصاف ایران در جایگاه طلبکار است و فرانسه باید درخصوص اقدامات ضدایرانی خود جواب پس بدهد اما این کشور با فرار به جلو در جایگاه طلبکار نشسته و اقدامات خصمانه خود را روز به روز گسترده‌تر می‌کند.متاسفانه انفعال و بی‌عملی دولت و دستگاه دیپلماسی در مقابل اقدامات خصمانه فرانسه، این کشور را در تشدید این قبیل اقدامات گستاخ کرده است.مقامات دولت مدعی بودند که شان پاسپورت ایرانی پایین آمده و دولت می‌خواهد این اعتبار را برگرداند! اما اکنون برخی دولت‌های اروپایی با گستاخی با کشورمان برخورد کرده و هر روز نیز بر دامنه گستاخی خود می‌افزایند.