kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸
یک کارشناس:

۷۰ درصد برنامه‌ریزی صادرات دست دولت است

یک کارشناس صادرات گفت: اگر قصد صادرات داریم، باید از فردیت به ملیت برسیم اما مشکلات زمانی شروع می‌شود که 70 درصد برنامه‌ریزی صادراتی برعهده دولت است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، سلیمانی در یک برنامه تلویزیونی اظهارداشت : اگر قصد صادرات داریم، باید از فردیت به ملیت برسیم و کشوری صادر‌کننده باشیم و البته مشکلات زمانی شروع می‌شود که یادمان می‌آید 70 درصد برنامه‌ریزی صادراتی برعهده دولت است.
او به عدم شفافیت ، قدیمی بودن قوانین مملکتی و نبود فرهنگ مالیاتی‌اشاره کرد و ادامه داد: اگر این کمبودها را رفع کنیم تازه می‌رسیم به بخش تولید، تولیدات ما باید بر مبنای این استانداردهای بین‌المللی باشد، تا بتوانیم قابل رقابت با دیگر کشورها باشیم و از این مرحله به بعد تازه به حد و اندازه مالیات دادن می‌رسیم.
این کارشناس صادرات گفت: به نظر می‌رسد دولت یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد که مشکلات صادرکنندگان را حل کند، شاید هم شرایط حل مشکل را ندارد، به نظر می‌رسد در بدنه دولت و میان تصمیم گیرندگان امر صادرات و تجارت نوعی بی‌ثباتی دستورالعملی وجود دارد.
سلیمانی تصریح کرد: من تاکنون فقط دو مرتبه به اتاق بازرگانی ایران رفته‌ام و اعتقادی هم به این اماکن ندارم، چنین جمعیت‌هایی ما را درک نمی‌کنند، زیرا آنها صادر‌کننده و تولید‌کننده نیستند.
یک صادرکننده هم درباره وضعیت صادرات اظهارداشت: با نوسانات و افزایش نرخ ارز فرصتی فراهم آمده تا صادرکنندگان بتوانند محصولاتشان را به روش رقابتی ، با نرخی پایین‌تر از محصولات مشابه خارجی عرضه کنند، البته این شرایط دائمی نخواهد بود و بازار داخلی به زودی به‌روز‌رسانی می‌شود.
یونس ژائله ادامه داد: در شرایط کنونی با افزایش فاصله قیمتی میان ارز نیما و ارز آزاد دیگر برای صادرکننده انگیزه‌ای وجود ندارد که ارز حاصله از صادراتش را وارد بازار داخلی کند.
وی افزود: ما پتانسیل صادراتی خوبی به آفریقا داریم، اما در 52 کشور این قاره صادراتی از ایران ثبت نمی‌شود، زیرا شبکه لجستیکی موثر و خاصی در آفریقا ایجاد نکرده‌ایم، مشاهده می‌شود کشتی‌ها و بارکش‌ها در دریا آب می‌خورند و می‌گویند سوختی برای حمل‌ونقل نداریم.
این صادرکننده از عدم فعالیت بخش‌های بازرگانی سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها انتقاد کرد و درباره اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی، سنتی عمل می‌کند. این اتاق‌ها می‌توانند نقش مهمی در صادرات کشور داشته باشند، اما هیچ اقدامی نمی‌کنند.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت هم گفت: طبق آمارها امروز صادرات 13 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر بیش از هر زمانی چرخه‌های تولید کشورمان نیازمند بازگشت ارز به داخل است. ضمن اینکه یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط ناموزون اقتصادی از سوی دولت، حمایت از بنگاه‌های صادراتی است.