kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۲۵۶
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
گزارش خبری کیهان

روایت سعودی از قتل خاشقجی را جز بن سلمان و ترامپ هیچ‌کس باور نکرد

روایت ریاض از چگونگی قتل خاشقجی هیچ کس جز ترامپ که به دلارهای این رژیم چشم دوخته! و خود بن سلمان که دستور قتل را صادر کرده قانع نکرد. این روایت، و همراهی نسبی آمریکا با آن، شعارها و ارزش های غربی و افرادی را که برای آن گلو پاره می‌کردند را هم، با هم به سخره گرفت. واشنگتن گفته هنوز زود است از تحریم عربستان حرف بزنیم!
سرویس خارجی-

عربستان پس از نزدیک به سه هفته از انتشار خبر قتل خاشقجی، سرانجام (و به گفته برخی کارشناسان و منابع آگاه، با خواست آمریکا)  قتل این خبرنگار داخل کنسولگری خود را تایید کرد و مدعی شد مرگ خاشقجی در یک درگیری فیزیکی رخ داده است! تا بدین ترتیب مسئولیت آن را به گردن چند مقام «خودسر» بیندازد که انداخت. شاه سعودی در پی اعتراف رسمی به کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد این کشور در اسلامبول، علاوه بر برکنار کردن شماری از فرماندهان اطلاعاتی، کمیته‌ای هم به ریاست ولیعهد! برای بازسازی ساختار اطلاعات کل کشور تشکیل داد. در واقع تمام تلاش‌ها در این راستا بود که بن سلمان ولیعهد سعودی از اتهام قتل تبرئه شود. اما نکته جالب این است که این روایت سعودی را هیچ کس باور نکرد و همه معتقدند که بن سلمان شخصا پشت صحنه این قتل فجیع بوده است.
اتحادیه اروپا اعلام کرده‌ روایت رسمی حکومت عربستان درباره نحوه قتل «خاشقچی»، آنها را قانع نکرده است. آلمان، فرانسه و بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی همگی خواستار توضیحات بیشتر از سوی رژیم سعودی درباره پرونده خاشقچی شده و بر ضرورت «تحقیقات کامل» در این خصوص و پاسخگو کردن عاملان آن تأکید کرده‌اند. مجله «اشپیگل» نیز شنبه به نقل از «منبعی در پلیس فدرال آمریکا» نوشته که شخص «محمد بن سلمان»، دستور «قتل وحشیانه» خاشقجی را صادر کرده است. این مجله به نقل از «علی سوفان»، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا گزارش نوشته، ولیعهد سعودی با این کار خواسته پیامی بفرستد: «پیام بن سلمان این بود؛ اگر با من مخالفت کنید، هرکجا که باشید به چنگتان خواهم آورد. او خواست که این قتل وحشیانه باشد چرا که این گونه حاوی پیام خواهد بود.»
داستان‌سرایی
روزنامه واشنگتن پست  نیز در بخش سرمقاله خود توضیحات عربستان را درباره مرگ روزنامه‌نگار مخالف دولت سعودی «داستان‌سرایی» خوانده است. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری «هیل»، بخش سرمقاله این روزنامه همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را بابت اینکه گفته بود «اظهارات عربستان را درباره مرگ خاشقجی معتبر می‌داند»، مورد انتقاد قرار داد. این روزنامه در ادامه با اعلام اینکه «داستان مرگ خاشقجی از سوی مقام‌های عربستان فاقد هرگونه اعتبار است» نوشته: «رئیس‌جمهور آمریکا با پذیرش داستان‌سرایی عربستان درباره مرگ این روزنامه‌نگار مخالف دولت عربستان، تنها به دنبال کمک به این رژیم به ویژه ولیعهد آن برای فرار از مسئولیت‌پذیری است. همانطور که ترامپ به درستی می‌داند، این داستان جدید عربستان نه تنها با شواهد جمع‌آوری شده از سوی مقام‌های ترکیه و خبرنگاران مغایرت دارد بلکه با گزارش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز همخوانی ندارد... انگشت اتهام به سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نشانه رفته که قتلی خونسردانه، خشن و با قصد قبلی صورت گرفته چون جسد خاشقجی مثله شده است.» روزنامه واشنگتن پست حتی تاکید کرده که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز فایل صوتی قتل «جمال خاشقچی»، را که تکه تکه کردن خاشقجی را تایید می‌کند، شنیده است.
تناقض تازه در روایت قتل
در همین حال خبرگزاری «رویترز» روز یکشنبه به نقل از «یک مقام ارشد سعودی» روایتی را از نحوه قتل «جمال خاشقجی» ارائه کرده که با داستانی که پیشتر ریاض مطرح کرده بود، «تناقض‌های اساسی» دارد. بر اساس این روایت تازه، تیمی ۱۵ نفره از اتباع عربستان به دستور «احمد العسیری» نایب رئیس استخبارات عربستان راهی ترکیه شده‌اند تا خاشقجی را به بازگشت به ریاض متقاعد کنند، اما از اختیارات خود فراتر رفته و او را به ربایش تهدید کرده، سپس وی را خفه کرده‌اند. در نهایت هم یکی از این افراد لباس خاشقجی را پوشیده تا وانمود کند که او از ساختمان کنسولگری خارج شده است.
اظهارات تازه ترامپ
دونالد ترامپ نیز که در ابتدا به صراحت تاکید کرده بود که روایت عربستان در مورد قتل خاشقجی «معتبر» است در مصاحبه تلفنی با واشنگتن پست درباره توضیحات ریاض در خصوص قتل خاشقچی گفت، مشخص است که درباره این پرونده، فریبکاری و دروغ وجود داشته است.(!) ترامپ درباره احتمال دست داشتن ولیعهد عربستان در ماجرای قتل خاشقجی هم تاکید کرد: «هیچ کسی به من نگفته که او مسئول بوده و هیچ کسی هم به من نگفته که او مسئول نبوده است. ما هنوز به آن نقطه نرسیدیم. البته من خیلی دوست دارم که او در این قضیه مسئولیتی نداشته باشد». این در حالی است که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا تعامل ترامپ با پرونده خاشقجی را خجالت‌آور و خطرناک دانست.