kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳
رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران:

ثروتمندان 25 برابر فقرا از یارانه بنزین استفاده می‌کنند

رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران گفت: بر اساس تحقیقات ما، دهک دهم (ثروتمندترین قشر جامعه)، 25 برابر دهک اول (فقیرترین قشر جامعه) از مزایای بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود خوانساری در جلسه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه هم‌اکنون پنج نرخ ارز وجود دارد،‌ اظهار داشت: ارز چهار هزار و 200 تومانی دولتی، نیمایی، سنا، مسافری و ارز آزاد؛ پنج نرخ ارز را تشکیل می‌دهند و طبیعی است که در چنین وضعیتی تصمیم‌گیری به خصوص در حوزه کسب و کار، کار بسیار مشکلی است بنابر این باید برای این موضوع تصمیمی قطعی و جدی گرفت.
وی ادامه داد: اگر تحریم‌ها هزار مشکل برای کشور ما داشته باشد اما یک فایده دارد و موقعیت خوبی است تا با شناخت دقیق از ظرفیت‌های داخلی، تصمیم‌گیری کنیم.
به گفته رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران، همین اتفاق برای ترکیه در سال 80 افتاد ترکیه در آن زمان سه میلیارد دلار صادرات داشت و اکنون صادراتش به 160 میلیارد دلار رسیده؛ ما قطعاً ظرفیت‌های صادراتی بسیار زیادی داریم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، اما تمام تصمیماتی که الان گرفته می‌شود، به جای اینکه مشکلات را حل کند صادرات را با مشکل مواجه می‌کند.
خوانساری اضافه کرد:‌ نزدیک 570 میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه ما مثل عراق، پاکستان، روسیه و... است که ما تنها 18 میلیارد دلار صادرات به این کشورها داریم. قطعاً با این قیمت‌هایی که اکنون در ارتباط با ارز ایجاد شده می‌توانیم در بسیاری زمینه‌های صادراتی موفق باشیم. وی با ‌اشاره به تحقیق انجام شده در مورد یارانه سوخت در اتاق تهران بیان کرد: در حال حاضر حدود 90 میلیون لیتر بنزین به قیمت هزار تومان روزانه در کشور مصرف می‌شود که اگر قیمت آن را با دلار هزار تومانی محاسبه کنیم، قیمت هر لیتر بنزین هفت سنت می‌شود. در حالی‌که بنزین در عراق 63 سنت دلار و در  افغانستان 73 سنت دلار است.
رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه هر چه سریع‌تر باید در رابطه با بنزین تصمیم‌گیری شود، گفت:‌ پیش از این بنزین یارانه‌ای را به ماشین می‌دادیم و اکنون توصیه ما این است که در سهمیه‌بندی بنزین، بنزین را به شخص بدهیم.
خوانساری افزود: بر اساس تحقیقات ما دهک دهم 25 برابر دهک اول از مزایای بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند، اگر قیمت بنزین آزاد شود، حدود 20 میلیون لیتر به ارزش چهارمیلیارد دلار در روز می‌توانیم بنزین را به قیمت هر لیتر 50 سنت به کشورهای همسایه صادر کنیم و همچنین حدود 30 هزار میلیارد تومان هم علاوه‌بر یارانه، می‌تواند برای کشور درآمد داشته باشد که دولت از محل این درآمدها می‌تواند بدهی‌های خود به تأمین اجتماعی و سایر موارد را پرداخت کند.
وی با ‌اشاره به اینکه مدتی است که در هند و چین سفیر نداریم، گفت:‌ همچنین دو وزارتخانه بی‌وزیر مانده و تعدادی از وزارتخانه‌ها بلاتکلیف هستند و مشخص نیست که وزیر آنها می‌ماند یا خیر که این موضوعات هم باید حل شود.