kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

کیهان: دیپلمات ایرانی از فرانسه اخراج شده است/قاسمی: اقدام مقتضی در زمان لازم انجام می‌شود!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اخراج دیپلمات ایرانی از فرانسه بدون توجه به حق ایران در اجرای اصل عمل متقابل گفت: اقدام مقتضی در زمان لازم انجام می‌شود!


سرویس سیاسی-

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنها درباره آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پاسخ داد.
قاسمی در پاسخ به سؤال کیهان با این عنوان که «چند هفته پیش یک دیپلمات ایرانی از فرانسه اخراج شده است. با توجه به اینکه اصل عمل متقابل یکی از اصول بدیهی در روابط دیپلماتیک است، چرا دستگاه دیپلماسی مانند اخراج دیپلمات‌هایمان از هلند، این موضوعات را پنهان می‌کند و آیا اراده‌ای برای عمل متقابل وجود ندارد؟!» گفت: «ایران در مقابل اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلمات‌ها و چه سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط عکس‌العمل لازم و متقابل را داشته و خواهد داشت، چه در مورد هلند و چه کشورهای دیگر، ما این حق را داریم و با توجه به مجموع منافع ملی و مصالح کشور اقدام لازم را انجام می‌دهیم. نه بحث پنهان نگه‌ داشتن و نه سکوت و نه نادیده انگاشتن موازین بین‌‌المللی وجود ندارد. در مواقع لازم اقدام متناسب انجام می‌شود. درباره هلند گفته‌ام که ما حق خود را محفوظ می‌دانیم. خبری شدن اقدامات و تحرکات به زمان مناسب خود موکول می‌شود. خیلی از روابط بین‌الملل بین کشورها خبرش با فاصله زیادی ارایه می‌شود. ما الزاماً با شتابزدگی دست به اقداماتی نمی‌زنیم که متضرر بشویم. نهایتاً همه آنهایی که باید در جریان اقدامات باشند، هستند و در زمان لازم اقدامات مقتضی انجام خواهد شد».
آقای قاسمی تاکید کرده است که در واکنش به اخراج دیپلمات کشورمان از فرانسه، اقدام مقتضی در زمان لازم انجام می‌شود!
این در حالی است که «اصل عمل متقابل» یکی از اصول بدیهی در روابط دیپلماتیک است، بر همین اساس اگر کشوری در واکنش به کشوری دیگر بلافاصله به اقدام متقابل دست بزند، از سوی سایر دول مورد سرزنش قرار نمی‌گیرد زیرا این عمل به عنوان کمترین واکنش محسوب می‌شود؛ اما اکنون در انفعالی سؤال‌برانگیز، پس از گذشت چندین ماه از اخراج ۲ دیپلمات ایرانی در هلند و بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان و سپس استرداد وی به بلژیک و سپس اخراج یک دیپلمات ایرانی از فرانسه به این گفته بسنده می‌شود که در موعد لازم اقدام متناسب انجام می‌شود!
متاسفانه این انفعال از سوی دستگاه دیپلماسی، طرف اروپایی را در استمرار اقدامات ضدایرانی گستاخ‌تر کرده است.
معاندین روابط ایران و اروپا!
سخنگوی وزارت خارجه درباره «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی که علیرغم مصونیت دیپلماتیک، بیش از 100 روز است که توسط آلمان و بلژیک بازداشت شده است، گفت: در پی وقوع این واقعه تلخ و متهم شدن یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران بر اثر توطئه‌های معاندان روابط ایران با اروپا و اصولا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مقطع به خصوص حساسی که ایران و اتحادیه اروپا در پس خروج آمریکا از برجام، به همکاری‌ها و تعاملات جدید و گسترده‌ای ورود کردند، اقدامات لازم توسط جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته و در تماس دائم با این کشورها بودیم و هستیم.
وی افزود: برنامه‌های تدوین شده در این زمینه کماکان ادامه دارد و امیدواریم هر چه زودتر بی‌گناهی دیپلمات ایرانی ثابت شده و به کشور بازگردد.
قاسمی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی در این خصوص کوتاهی نکرده ولی دلیلی وجود ندارد که ما اقدامات خود را با توجه به ماهیت اتهامات و نقش گروه‌های معاند و مخالف و تروریستی به ریز و روز به روز بیان کنیم. در زمان لازم در این زمینه می‌توانیم توضیحات مفصل‌تر را ارائه کنیم.
وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری جزئیات و ریز به ریز گام‌های خود در چنین مواردی را برملا نمی‌‌کند، گفت: متاسفانه در اینجا افراد و گروه‌هایی هستند که آگاهانه و ناآگاهانه روز به روز با بهانه‌جویی و بهانه‌گیری علاقه‌مندند اقدامات جمهوری اسلامی افشا و اعلام شود؛ فکر می‌کنم چنین کاری، نادرست، غلط و کاملا خلاف منافع ایران است. بهتر است دوستان به این موضوع توجه داشته باشند.
متاسفانه علیرغم رفتار گستاخانه برخی دولت‌های اروپایی و بازداشت و اخراج مکرر دیپلمات‌های ایرانی به دلایل واهی، مسئولان دستگاه دیپلماسی از کوچکترین اعتراض به طرف اروپایی نیز امتناع کرده و با به کار بردن عناوینی چون «معاندین روابط ایران و اروپا» در پی تبرئه و بزک اقدام گستاخانه برخی دولت‌های اروپایی هستند.
دستگاه دیپلماسی همزمان با این رویکرد تاسف‌برانگیز، رسانه‌هایی که با توجه به وظیفه و رسالت خود در پی خاتمه یافتن بازداشت غیرقانونی دیپلمات کشورمان و اقدام متقابل درخصوص اخراج دیپلمات‌هایمان هستند را بهانه‌جو و بهانه‌گیر معرفی می‌کند!
چین و هند بدون سفیر!
قاسمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شنیده‌ها حکایت از این موضوع دارد که وزارت خارجه منتظر پاسخ نهایی نهاد ریاست‌جمهوری جهت تأیید سفرای انتخاب شده برای چین و هند است، با توجه به اهمیت این دو کشور در تجارت با ایران، تا چه زمانی باید منتظر تأیید نهاد باشیم؟ اظهار داشت: سفرای ما در دو کشور چین و هند مشخص شده‌اند و یکی از آنها خیلی زود و طی چند هفته آینده به محل مأموریت خود عزیمت خواهد کرد چراکه در آخرین مراحل روند پروتکل انتخاب سفرای جدید قرار دارد.
وی افزود: در مورد کشور دیگر، روند کار عقب‌تر است. موضوع معطل شدن برای پاسخ دفتر ریاست‌جمهوری صحت ندارد و اگر برخی این مسئله را پایه فرضیه خود در موضوع انتخاب سفرای جدید ما قرار می‌دهند، امری ‌اشتباه است. اگر چنین تصوری برای برخی وجود دارد این مسئله را در وین تکذیب می‌کنم چراکه ما هیچ مشکل و یا مورد خاصی با دفتر ریاست‌جمهوری نداریم.