kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۳۵۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴

بمباران بیمارستان «مادر و کودک» یمن توسط جنگنده‌های سعودی

همزمان با بمباران دو بیمارستان دیگر در یمن از سوی ائتلاف سعودی یک نهاد حقوقی سازمان ملل فعال در حمایت از حقوق کودکان، با ‌اشاره به شمار بالای کودکان قربانی شده در پی حملات ریاض در یمن، خواستار توقف این حملات شد.



وزارت بهداشت یمن پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنگنده‌ها و ناوهای ائتلاف متجاوزان، از هوا و دریا شهر «الدریهمی» را بمباران کردند که به تخریب کامل بیمارستان عمومی و بیمارستان «مادر و کودک» این شهر منجر شد. این دو بیمارستان مملو از بیمار و کادر بهداشتی درمانی بود که تاکنون شمار قربانیان این حمله مشخص نشده است. در حمله ائتلاف سعودی - آمریکایی، یک آمبولانس در بیماستان عمومی و شماری از منازل شهروندان نیز هدف قرار گرفت. طبق آخرین اطلاعات، جنگنده‌های ائتلاف از حرکت شهروندان برای فرار و یا کمـک‌رسـانی به مجروحان جـلوگـیـری مـی‌کـردنـد و «اوضاع بـسیار وحـشتنـاک و فاجعه بار است.» در بیانیه وزارت بهداشت یمن آمده: «اصرار کشورهای متجاوز بر تخریب همه زیرساخت‌های یمن و کشتار ساکنان آن، واقعیت همراهی جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی با آنها را آشکار می‌کند.»
در همین حال یک دیده‌بان حقوق‌بشری سازمان ملل اعلام کرد، عربستان باید حملات به یمن را متوقف کند. به گزارش فارس، بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، «پنل» حمایت از حقوق کودکان سازمان ملل از عربستان خواست تا به سرعت حملات مرگبار علیه اهداف غیرنظامی در یمن را متوقف کند و مقاماتی را که در حملات غیرقانونی دست داشته‌اند که به کشتار کودکان منجر شده است را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.
این پنل متشکل از ۱۸ کارشناس مستقل به بیانیه عربستان در این زمینه ‌اشاره اما اعلام کرد که کودکان یمن همچنان کشته، زخمی و یا
 یتیم می‌شوند.
ریاض هفته گذشته به این نهاد سازمان ملل گفته بود که تلاش می‌کند تا ‌اشتباهاتی را که در حملات نظامی رخ می‌دهند را اصلاح کند اما کارشناسان تردید دارند که رژیم سعودی واقعا چنین کاری بکند. «کلارنس نلسون» معاون رئیس‌این پنل گفته: «ما از آنها خواستیم که هر چه سریعتر حملات هوایی را متوقف کنند.»
وی افزود: «حدود ۲۰ درصد از قربانیان غیرنظامی، کودکان هستند و یکی از هر ۸ کودک و نوجوان کشته شده هم کمتر از ۱۸ سال سن دارد که تعداد زیادی است.» اطلاعات سازمان ملل نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۵، دست‌کم هزار و ۲۴۸ کودک کشته شده‌اند و حدود همین تعداد هم در جریان حملات هوایی زخمی شده‌اند.