kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴

کوتاه از سراسر جهان



ترکیه
واشنگتن‌پست: مقام‌های آمریکایی از توافق آنکارا و واشنگتن برای آزادی قریب‌الوقوع «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی خبر دادند که از دو سال پیش به اتهام جاسوسی در ترکیه
 زندانی است.
به موجب این توافق، تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه لغو می‌شود و در ازای آن، قرار است اتهامات طرح‌ شده علیه برانسون به نحوی کاهش یابد که دو سال بازداشتی که او در ترکیه گذرانده به عنوان دوران محکومیتش در نظر گرفته شود یا اینکه بقیه دوران محکومیت او در آمریکا سپری شود.
آمریکا
واشنگتن‌تایمز: فروش شرکت‌های تسلیحاتی  آمریکایی به کشورهای خارجی بیش از یک‌سوم در سال جاری مالی افزایش داشته و به ۵۵ میلیارد دلار رسیده است.
 این رقم اندکی کمتر از رکوردی است که در این زمینه به ثبت رسیده است. مقامات آمریکایی در چند ماه گذشته به شدت بر روی کیفیت و ارزش تسلیحات آمریکایی برای فروش به خارجی‌ها کار کرده‌اند. آل سعود یکی از مشتریان اصلی سلاح‌های آمریکاست.
چین
رویترز: طبق آمارهای رسمی که روز جمعه انتشار یافته، مازاد تجاری چین با آمریکا در ماه سپتامبر(شهریور)  افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است که این بیانگر شتاب گرفتن رشد صادرات چین به آمریکا، به رغم وضع تعرفه‌های گمرکی از سوی واشنگتن، است. این آمارها می‌تواند به تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن دامن زند که از ماه گذشته عوارض گمرکی بیشتری را بر واردات کالاهای یکدیگر وضع کرده‌اند.
ا نگلیس
دیلی میل: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد مالیات‌دهندگان انگلیسی مبلغ ۱۸ میلیون پوند (حدود ۲۴ میلیون دلار آمریکا) برای تامین امنیت سفر تیر ماه گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به کشورشان پرداخت کرده‌اند.
همچنین بررسی‌ها درباره هزینه‌های تامین امنیت سفر ترامپ به انگلستان در حال انجام است و برآورد اولیه از صرف ۱۸ میلیون پوند حکایت دارد.
 از یک سال و نیم قبل‌تر مردم انگلستان هشدار داده بودند که ترامپ به دلیل دیدگاه‌های نژادپرستانه نباید به کشورشان
 سفر کند.
ایتالیا
تسنیم: «لوییجی دی مایو» معاون نخست‌‌وزیر ایتالیا در مصاحبه‌ای اعلام کرده دولت قصد دارد تا 500 میلیون یورو (حدود 580 میلیون دلار) از هزینه تسلیحات نظامی را در بودجه سال 2019 کاهش دهد.
 به گفته وی، این کاهش بودجه برای تسلیحات بی‌مصرفی اعمال می‌شود که هیچ استفاده‌ای برای دفاع از کشور ندارند، بلکه تنها باعث هزینه کردن پول می‌شوند.
 مقامات حزب جنبش 5 ستاره که بخشی از دولت ائتلافی است، بارها وعده کاهش هزینه‌های نظامی را داده بودند.
با این حال، وزیر دفاع ایتالیا تاکید کرده ایتالیا به برنامه ناتو برای اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی به بودجه نظامی این پیمان، پایبند است.