kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹

وزیر ارشاد در یک جلسه دو کارت زرد از مجلس گرفت

حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران از وزارت راه برای عدم پیگیری مشکل کامیون‌دارها گلایه کرد اما پاسخ وزارت راه بیانیه‌ای بود که در آن مدعی شد کامیون‌دارها کمترین مشکل را دارند! با این حال در جلسه دیروز مجلس نماینده مبارکه از عدم رسیدگی این وزارتخانه به مشکلات خبر داد همچنین وزیر ارشاد در جلسه دیروز دو کارته شد.

زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: مهم‌ترین مسئله کشور که پایه اقتصادی ما است، بحث کامیونداران مظلوم و زحمتکش است که قریب به 20 روز از اعتراضات صرفا صنفی و نه سیاسی آنها می‌گذرد. این قشر اعتراضات خود را به زبان‌های مختلف و با نامه، مکاتبه، مراوده و غیره به مسئولان گفتند اما ما کاری برای آنها نکردیم.
وی با بیان اینکه در این مدت فرصت تذکر حتی دو دقیقه‌ای به وی برای طرح این موضوع در صحن علنی مجلس داده نشد، اضافه کرد: کامیون داران و رانندگان صبورترین و زحمت‌کش‌ترین اقشار هستند که سهم خود را در این انقلاب ایفا کردند.
وی خطاب به نمایندگان و مسئولان کرمانشاه و با یادآوری زلزله سال گذشته این منطقه، گفت: هر زمان که از کرمانشاه دستور دادند، کامیون داران خود را به خط کردیم تا خاطری از زلزله زدگان مکدر نشود و این قشر هر آنچه توان داشتند در میان گذاشتند ولی‌ای کاش امروز درد آنها را می‌شنیدیم.
وی با طرح این سؤال که مسئول مستقیم رسیدگی به امور کامیون‌داران در این کشور در دولت کیست، توضیح داد: وزارت راه مسئولیت را بر دوش وزارت صنعت می‌گذارد؛ وزارت صنعت به وزارت جهاد کشاورزی پاس می‌دهد؛ وزارت جهاد هم وزارت کشور را متولی امور کامیون داران کشور می‌داند.
لازم به ذکر است که جمعه گذشته امام جمعه تهران در خطبه‌های پیش از نماز جمعه ضمن یادآوری مشکل کامیون‌دارها از وزارت راه خواست که برای حل آن اقدامی انجام دهد اما وزارت عباس آخوندی با انتشار بیانیه‌ای مدعی حل مشکل کامیون‌دارها شده و امام جمعه تهران را به عدم اطلاع کافی متهم کرد. حالا پس از گذشت قریب به یک هفته نماینده طیف مستقل مجلس نیز از حل نشدن مشکل کامیون‌دارها گلایه کرده است.
دوکارت زرد در یک روز
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز در جریان طرح سؤال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص نظارت وی بر عملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیرعامل آن از توضیحات وزیر  قانع نشدند.
وی با بیان اینکه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای واردکننده هستیم، ادامه داد: با تقویت بنیاد ملی و موسسات مشابه می‌توان نسبت به تولید مناسب بازی‌های رایانه‌ای اقدام کرد و تبعات و آسیب‌های بازی‌های خارجی را برای فرزندان کاهش داد.
همچنین در ادامه جلسه دیروز سؤال ملی نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد از عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد را مورد بررسی قرار گرفت. نمایندگان پس از استماع سؤال پژمانفر و نهایتا پاسخ وزیر از اظهارات وزیر ارشاد قانع نشدند.
این سؤال درباره علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدئویی درخواستی از سوی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد بود.
گفتنی‌ است نمایندگان با 94 رای مخالفت، 74 رای موافق و 4 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه به وزیر فرهنگ و  ارشاد کارت زرد دادند. به این ترتیب وزیر ارشاد در یک جلسه (دیروز) از مجلس دو کارت زرد گرفت.
هجوم به فرهنگ ایرانی
و سهل‌انگاری مسئولان
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد در سؤال از وزیر ارشاد درباره‌ علت عدم نظارت بر سامانه ویدئویی، اظهار داشت: حدود ۵ میلیون کاربر برای سامانه‌های ویدئویی مذکور وجود دارد و متأسفانه در این سامانه‌ها فیلم‌های مستهجنی نمایش داده می‌شود.
وی افزود: بنده از هیئت‌رئیسه درخواست کرده‌ام که اجازه پخش بخشی از این محتواها در صحن علنی به ما دهد که رئیس‌مجلس بیان کرد وهن مجلس است که این محتواها در صحن علنی نمایش داده شود و سؤال ما این است که چطور نمایش این محتواها در مجلس‌اشکال دارد اما به راحتی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد!؟
به گزارش فارس، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با‌اشاره به تکالیفی که قانون برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع گذاشته است، گفت: برای مثال شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه‌ای دارد که تکالیفی را برای وزارت ارشاد در این راستا مشخص کرده‌اما رعایت نمی‌شود و همچنین هیئت وزیران در سال ۸۲، آئین نامه‌ای برای نظارت بر نمایش فیلم در نظر گرفت که از آن هم تخلف می‌شود.
وی افزود: اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر قوانینی دارند که اجازه نمی‌دهند از یک سقفی بیشتر فیلم‌های آمریکایی پخش شود، چرا که از آسیب فرهنگی به کشورشان جلوگیری می‌کند اما این مسئله در کشور ما لحاظ نمی‌شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره محتوای اغلب فیلم‌های خارجی که در این سامانه‌های ویدئویی بارگذاری می‌شود، گفت: این فیلم‌ها بسیار مشکل‌دار هستند و مسائلی همچون ترویج مسیحیت، خشونت، خودکشی و صحنه‌های مستهجن را نشان می‌دهند و به وفور در این سامانه‌ها پخش می‌شوند.
پژمانفر تصریح کرد: متأسفانه فیلم‌های هالیوودی بسیار زیادی به کشور ما رسیده است که تأثیر منفی بر سینمای داخلی می‌گذارد و ذائقه مخاطب را تغییر می‌دهد. همانطور که نیروی انتظامی بخشی از وظایف خود را به پلیس +۱۰ منتقل کرد، لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل این مشکل، راه‌‍اندازی دفاتر ارزیابی فیلم را در دستور کار قرار دهد.
بار دیگر پیروزی وزیر راه
بر نظارت مجلس
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز گزارش کمیسیون عمران درخصوص بخشنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را مورد بررسی قرار دادند.
نمایندگان نهایتاً پس از استماع گزارش توسط صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با 91 رأی مخالف، 89 رأی موافق و 10 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه با ارسال این گزارش به قوه قضائیه مخالفت کردند.
در بخشی از این گزارش آمده است با توجه به تخلفات احراز شده از جمله اجرای ناقص قانون، اقدام خارج از اختیار و ورود به حوزه صلاحیت قوه‌مقننه توسط وزارت راه و شهرسازی، تأخیر در اعلام مغایرت‌ها به دیوان عدالت اداری و پیگیری ابطال بخشنامه‌های مذکور توسط سازمان بازرسی کل کشور  و عدم صیانت از قانون و مصوبات مجلس شورای اسلامی به دلیل توقف و عدم اجرای به موقع ماده 40 قانون و دیوان عدالت اداری، لازم است طبق ماده 236 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم به عمل آید.
معافیت مرزنشینان از عوارض خروج
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز کلیات طرح اصلاح ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری را تصویب کردند.
پس از تصویب کلیات این طرح، امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: چون کمیسیون قضایی و حقوقی این طرح را بررسی و اعلام نظر نکرده است، طرح با این موافقت به کمیسیون ارجاع می‌شود تا پس از بررسی و رفع‌اشکالات جزییات، در دستور کار مجلس قرار گیرد.
همچنین نمایندگان مجلس یک فوریت طرح اصلاح بند ح تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۹۷ را مورد بررسی قرار دادند.