kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

خیز چین، کره جنوبی و روسیه برای شکستن تحریم‌های کره شمالی

به‌رغم تلاش‌های فراوان آمریکا برای حفظ تحریم‌های کره شمالی، روسیه، چین و کره‌جنوبی اعلام کردند به دنبال لغو تحریم‌ها علیه این کشور هستند. آشتی دو کره و احتمال اعلام رسمی پایان جنگ بین این دو، مدتی است نگرانی آمریکایی‌ها را برانگیخته است.

وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه تلاش از طریق سازمان ملل برای لغو تحریم‌های کره‌شمالی را تایید کرده و گفته این موضع‌گیری با وجود شرایط حاکم بر شبه جزیره کره و در قالب بیانیه‌ای اعلام شده است. در این بیانیه معاون وزرای خارجه روسیه، چین و کره شمالی اعلام کرده‌اند که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را مورد بازنگری قرار دهد. کره جنوبی نیز مستقلا برای لغو تحریم‌ها تلاش می‌کند.
آن‌طور که خبرگزاری اسپوتنیک نوشته، طبق این بیانیه «ایگور مورگولوف»، «کونگ خوانیوا» و «چئو سون هوی» معاون وزرای خارجه روسیه، چین و کره‌شمالی در جریان نشستی سه‌جانبه در زمینه شرایط شبه‌جزیره کره که در مسکو برگزار شد به این جمع‌بندی رسیده‌اند. همچنین دیپلمات‌ها از مذاکره به‌منظور ارتقای روابط میان آمریکا و کره‌شمالی و نیز مذاکره میان پیونگ‌یانک و سئول حمایت کرده‌اند.وزرای خارجه روسیه و چین در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار کاهش تحریم‌های کره‌شمالی شده بودند تا تشویقی باشد بر ادامه روند خلع‌سلاح هسته‌ای.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ماه سپتامبر(شهریور) گفته بود کشورش به تحریم‌ها علیه کره‌شمالی تا زمانی که خلع سلاح هسته‌ای در این کشور به‌طور کامل اجرایی شود، ادامه خواهد داد و سایر کشورها نیز باید ادامه دهند. نمایندگان کنگره آمریکا نیز چندی پیش نسبت به آشتی دو کره بدون توجه به شروط آمریکا ابراز نگرانی کرده بودند!از سوی دیگر، کره جنوبی که به شدت به دنبال کاهش تنش با همسایه اتمی خود است اعلام کرده، می‌خواهد تحریم‌های کره شمالی برداشته شوند. وزیر خارجه کره‌جنوبی گفته سئول مشغول بررسی لغو برخی تحریم‌های کره‌شمالی با هدف کمک به پیشبرد روند دیپلماسی است. او روز چهارشنبه به قانونگذاران اعلام کرد کشورش مشغول بررسی لغو تحریم‌های خود علیه کره شمالی است. این تحریم‌ها در سال ۲۰۱۰ پس از آن اعمال شد که کره شمالی به کشتی جنگی کره جنوبی حمله کرد و طی آن ۴۵ ملوان این کشور کشته شدند.خبر دیگر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا از انجام دومین دیدارش با رهبر کره شمالی پس از انتخابات میاندوره‌ای این کشور در ششم نوامبر(15 آبان) خبر داده است.