kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
چرا هیچ‌کس حاضر نیست با ترامپ کار کند؟

استعفای نیکی‌ هیلی بازتاب هرج و مرج در سیاست خارجی آمریکا

در شرایطی که از نیکی هیلی به عنوان یکی از ستون‌های سیاست خارجی افراطی ترامپ یاد می‌شد وی نیز نتوانست در کنار ترامپ دوام بیاورد و ضمن تعریف و تمجید از ترامپ! کناره‌گیری خود را اعلام کرد. هرج و مرج در کاخ سفید دلیلی است که برخی کارشناسان آن را، عامل اصلی خداحافظی یاران ترامپ از کاخ سفید می‌دانند.
سرویس خارجی -

در کاخ سفید هرج و مرجی باید حاکم شده باشد. کسی درست نمی‌داند در این کاخ چه خبر است؟ مقامات آمریکایی یکی پس از دیگری کنار می‌روند و حاضر نیستند با ترامپ کار کند، اگر چه در زبان، از ترامپ تعریف و تمجید هم می‌کنند. طی دو سال گذشته بیش از 40 نفر از مقامات ارشد دولت ترامپ برکنار شده یا استعفا کرده‌اند. تنها در 7 ماه نخست حضور ترامپ در کاخ سفید شمار افرادي که برکنار يا استعفا داده‌اند به 15 نفر رسید که در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است.
این برکناری‌ها غیر از مقاماتی هستند که در کنار ترامپ حضور دارند ولی جرات حرف زدن ندارند و انتقادات تند و تیز خود را در گوشه و کنار مطرح می‌کنند که برخی از آنها از لابه‌لای کتاب‌های خاطرات بیرون می‌آید.
ماه گذشته نیویورک تایمز از تشکیل یک گروه مقاومت از مقامات کاخ سفید خبر داده بود که «قصد کودتا علیه ترامپ» را دارند. این یعنی یک هرج و مرج کامل. در جدیدترین مورد از نشانه‌های به‌هم‌ریختگی اوضاع در کاخ سفید استعفای نیکی هیلی نماینده افراطی آمریکا در کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه به وقت ایران بود که همه را شگفت‌زده کرد.
 نیکی هیلی از اعضای اصلی هدایت‌کننده تیم سیاست خارجی دولت ترامپ بود که با همراهی مایک پامپئو و جان بولتون، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری، مثلث سیاست تهاجمی ترامپ در عرصه دیپلماسی را تشکیل می‌دادند. دلایل زیادی برای شگفت‌زده شدن از خبر استعفای ناگهانی هیلی وجود داشت. او از ابتدای پیوستن به کابینه نشان داده بود در میان بسیاری از نزدیکان ترامپ که امنیت شغلی چندان زیادی نداشتند، جای پایش را با حمایت‌های افراطی از سیاست‌های ترامپ محکم کرده است. تنها چند هفته پیش هنگام سخنرانی «دونالد ترامپ»، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نظر می‌رسید «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل یکی از مستحکم‌ترین جایگاه‌ها را در دولت آمریکا دارد.  «هیلی» در آن روز یکی از اعضای هیئت آمریکایی هنگام سخنرانی ترامپ بود و لبخندها و سر تکان دادن‌های تأییدآمیز او بارها نظر دوربین‌های تلویزیونی را به خود جلب کرد.
«باب منندز»، سناتور آمریکایی نیز در بیانیه‌ای درباره استعفای نیکی هیلی با تایید وجود هرج و مرج در کاخ سفید نوشته: استعفای هیلی یک نمونه دیگر از هرج و مرج در حوزه سیاست خارجی دولت کنونی آمریکا است. خروج هیلی از نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بر امنیت ملی کشور تاثیرگذار خواهد بود.
اخراج یا استعفا؟
 اگرچه هیلی گفته استعفا داده و ترامپ هم تائید کرده ‌اما برخی کارشناسان معتقدند او اخراج شده است چرا که او در زمره طرفداران سیاست خارجی متعارف حزب جمهوری‌خواه بود که برای چندجانبه‌گرایی اهمیتی بیش از ترامپ قائل بودند. هیلی، علاوه ‌بر این، از جمله معدود مقام‌های دولت ترامپ به شمار می‌رفت که مواضع بسیار تندی در قبال روسیه داشت. در شرایطی که ترامپ از در آشتی با مسکو وارد شده و بر تلاش برای کاهش اختلافات تأکید می‌کرد هیلی بارها سخنان او را رد کرده بود. وی در ماه جولای(تیر) بعد از آنکه ترامپ با عملکرد ضعیف مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه جنجال آفریده بود گفت: «به روسیه اعتماد نداریم. هیچ‌وقت اعتماد نخواهیم کرد. آنها هیچ‌گاه دوست ما نخواهند بود. این، یک واقعیت است.»  مضاف بر همه این‌ها، او چندی پیش، بعد از آنکه انتشار مقاله‌ای از یک مقام بلندپایه، اما بی‌نام دولت ترامپ در روزنامه‌نیویورک‌تایمز جنجال‌های گسترده‌ای به پا کرد اقدامی کرد که عده‌ای آن را نشانه‌ای از اختلافات پشت‌پرده او با ترامپ دانستند. هیلی، بلافاصله بعد از مقاله منتشر شده یادداشتی در واشنگتن‌پست منتشر کرد و گفت که نگارنده این مقاله جنجالی او نبوده است. هیلی نوشته بود هنگامی که با رئیس‌جمهور مخالف است آن را با صراحت انجام می‌دهد و نیازی به نوشتن مقاله‌های بی‌نام ندارد!
جانشینان احتمالی
بعد از استعفای ناگهانی و مشکوک «نیکی هیلی» از نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل، گمانه‌زنی‌ها از احتمال جایگزینی «ایوانکا ترامپ» دختر رئیس‌جمهور این کشور خبر می‌دهند اما دختر «دونالد ترامپ» این موضوع را رد کرده است. دختر و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید در توئیتر خود نوشته: «افتخاری است که در کاخ سفید در کنار بسیاری از همکاران خوب (به کشور) خدمت کنم. من می‌دانم که رئیس‌جمهور یک جانشین توانمند به جای (نیکی) هیلی نامزد خواهد کرد اما این‌ جایگزین من نخواهم بود.»
علاوه ‌بر ایوانکا ترامپ شایعه‌هایی درباره تعیین «ریچارد ‌گرینفل»، سفیر هم‌جنس‌باز آمریکا در آلمان، «کلی آیوت» سیاستمدار جمهوری‌خواه و حتی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عنوان نماینده جدید واشنگتن در سازمان ملل منتشر شده است.