kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۷۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

شورش کارگری در «ظهران» عربستان/ ماموران آل‌سعود معترضان را به گلوله بستند

کارگران و کارمندان شرکت نفتی وابسته به آرامکو در شرق عربستان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود دست به تظاهرات و اعتصاب زدند و این امر به درگیری با پلیس منجر شد. گفته می‌شود در این درگیری‌ها نیروهای امنیتی سعودی به روی کارگران آتش گشوده‌اند.

رژیم آل‌سعود این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. اخیرا «بروس ریدل»، کارشناس مطرح آمریکایی اعلام کرد که سعودی‌ها در بی‌ثبات‌ترین وضعیت در 50 سال گذشته به سر می‌برند. به همین دلیل این رژیم هرگونه صدای معترضی را با گلوله پاسخ می‌دهد. حالا خبر رسیده این کشور با مشکلات اقتصادی و شورش‌های کارگری نیز مواجه شده است.
آن طور که خبرگزاری فارس درباره این اعتراض‌های کارگری نوشته، صدها نفر از کارگران و کارمندان شرکت «ازمیل» وابسته به شرکت نفتی آرامکو عربستان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود در شهر «الظهران» دست به اعتراض زده‌اند. شبکه «الجزیره» قطر نیز اعلام کرده، «کارمندان و کارگران، چهارشنبه در اعتراض به تأخیر بیش از شش ماهه در پرداخت حقوق خود تظاهرات کرده بودند، که پلیس برای مقابله با آنها اقدام به تیراندازی کرده و به سمت آنها حمله‌ور شد.»
در فیلمی که راجع به همین مسئله و در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده، کارگران، تظاهرات کرده و شیشه برخی از خودروهای شرکت را می‌شکنند. کاربران فضای مجازی در توییتر با راه انداختن هشتگ «شرکت ازمیل پرداخت حقوق کارمندان را به تأخیر انداخته»، به این وضع اعتراض کرده و دولت سعودی را مسئول این حوادث دانسته‌اند. این کاربران اعلام کرده‌اند که دولت سعودی برای جنگ علیه یمن میلیاردها دلار خرج می‌کند، ولی نمی‌تواند حقوق این کارگران را سر موقع پرداخت کند.
انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از بن سلمان
از سوی دیگر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به ناپدید شدن «جمال خاشقجی» منتقد آل‌سعود در ترکیه اعلام کرده اگر منتقد آل‌سعود در اسلامبول بازداشت شده باشد، این تخلفی دیگر از سوی حکومت سرکوبگر ولیعهد این کشور است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، دیده‌بان حقوق بشر این را هم اعلام کرده که مسئولیت اثبات این خبر که جمال خاشقجی کنسولگری عربستان در اسلامبول را ترک کرده، با ریاض است. بنابر اعلام این سازمان بین‌المللی، اگر عربستان خاشقجی را بازداشت کرده باشد این کار تخلفی دیگر از سوی حکومت سرکوبگر بن سلمان است.
در پی ناپدید شدن خاشقجی در ترکیه، کنسولگری عربستان در اسلامبول بامداد پنجشنبه ادعا کرد که جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای منتقد نظام سعودی، که ظهر روز سه‌شنبه وارد کنسولگری عربستان در اسلامبول شد، ساختمان کنسولگری را ترک کرده است. این در حالی است که منابع خبری از ناپدید شدن او پس از ورود به کنسولگری عربستان خبر می‌دهند. در همین حال روزنامه واشنگتن پست آمریکا یک ستون خالی را در همبستگی با نویسنده ناپدید شده سعودی‌اش منتشر کرده و عنوان آن ستون را «صدای مفقود» گذاشته است. پیش از این خاشقچی یادداشت‌هایی را در این روزنامه آمریکایی در انتقاد از سیاست‌های پادشاهی و خاندان سعودی منتشر کرده بود.