kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷

رأی پارلمان عراق به مقاومت /عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر، برهم صالح رئیس‌جمهور

نمایندگان پارلمان عراق دو حامی مقاومت را به عنوان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور، انتخاب کردند.



بالاخره 138 روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور با رأی‌ نمایندگان پارلمان جدید، انتخاب شدند. براساس قانون اساسی عراق، این دو مقام می‌بایستی حداکثر ظرف دو ماه انتخاب می‌شده‌اند، ولی اعتراضات و تظاهرات خیابانی داخلی علیه دولت، کارشکنی‌های برخی از جریان‌های سیاسی و فشارهای آمریکا، باعث ایجاد اختلال در روند سیاسی انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور شده بود.
اما، بالاخره یک کار خام و نسجیده مخالفان دولت عراق در شهر بصره، اوضاع و احوال را به نفع مردم این کشور برگرداند و شرایط را برای این دو انتخاب مهم، آماده کرد و آن، آتش زدن کنسولگری ایران در بصره بود. این اتفاق، مردم عراق را هوشیار کرد و مردم متوجه شدند که کسانی پشت اعتراضات صنفی ضددولتی و ضد فساد آنها پنهان شده‌اند. بدین ترتیب، مردم وقتی خیابان‌ها را ترک کردند، فضا آرام شد. در ماجرای بصره همچنین، انگشت اتهام به سوی عوامل آمریکا و عربستان در عراق، یعنی تروریست‌های داعش و عوامل باقی مانده بعثی، گرفته شد و این ماجرا نیز همه زحمات آمریکا و عربستان را در عراق، برباد داد.
در مجموع، اتفاقات بصره، نه تنها باعث شد، آمریکا و عواملش در عراق، خلع سلاح شوند، به ضرر نامزدهای متمایل به آمریکا و عربستان نیز تمام شد و صدها هزار دلاری که رژیم سعودی به سرشاخه‌های ذی‌نفوذ خود داده و در میان قبایل و جریان‌های سیاسی هزینه کرده، بی‌تأثیر بوده است.
در یک چنین شرایط مناسبی بود که پارلمان عراق «عادل عبدالمهدی» چهره آشنای مقاومت را به نخست‌وزیری برگزید و «برهم صالح» یار نزدیک شیعیان و اهل‌سنت عراق و دوست ایران را به عنوان رئیس‌جمهور، انتخاب کرد.
به گزارش ایسنا، عبدالمهدی پس از دریافت رأی پارلمان برای نخست‌وزیری، از «حیدر عبادی» نخست‌وزیر سابق، درخواست کمک کرد و خطاب به او، گفت: من به حمایت و مشورت شما برای انجام وظایفم، تقویت امنیت کشور و فراهم کردن خدمات برای مردم نیاز دارم.
عبادی و دیگر مقامات عراق نیز به عبدالمهدی به خاطر انتخابش به نخست‌وزیری، تبریک گفتند.
«برهم صالح» نیز پس از احراز پست ریاست‌جمهوری، گفت: حامی عراق یکپارچه‌ هستم. وی که اسم کاملش، برهم احمد صالح است، افزود: وحدت و استقلال عراق را حفظ خواهم کرد. رئیس‌جمهور جدید که در پارلمان صحبت می‌کرد، افزود: براساس سیستم دموکراتیک فدرال عمل خواهم کرد و عراق، بحران‌های دیگری را تحمل نخواهد کرد. وی  تصریح کرد: رئیس‌جمهور همه عراق هستم و به هیچ‌وجه، رئیس یک گروه، یا یک جریان مشخصی نخواهم بود.
برهم صالح پس از رئیس‌جمهور شدن، نخست‌وزیر جدید را مأمور تشکیل کابینه کرد و عبدالمهدی باید وزرای کابینه خود را ظرف یک ماه مشخص و به پارلمان عراق معرفی کند، تا برای آنها رأی اعتماد بگیرد.
در عراق پست نخست‌وزیری به شیعیان، پست ریاست جمهوری به کردها و ریاست پارلمان نیز به اهل سنت این کشور می‌رسد.
عادل عبدالمهدی
«عادل عبدالمهدی» متولد سال 1942 در بغداد است. او مدرک کارشناسی را از دانشگاه بغداد در سال 1963، مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی را در سال 1970 از دانشگاهی در فرانسه و مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد را نیز در سال 1972 از دانشگاه دیگری در عراق اخذ کرده است.
پدر وی چهره‌ای معروف در عرصه سیاسی عراق بوده و خودش نیز قبلا رقیب «نوری مالکی» برای احراز پست نخست‌وزیری بوده و پس از شکست خوردن در انتخابات، یکی از وزرای کابینه مالکی بوده است.
برهم صالح
«برهم احمد صالح» در سال 1960 در شهر سلیمانیه عراق متولد شد.
او دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه «کاردیف» انگلستان در رشته مهندس شهرسازی در سال 1983 است و مدرک دکترای خود را نیز در رشته آمار و برنامه‌نویسی کامیپوتر در سال 1988 از دانشگاه لیورپول انگلیس گرفته است.
او در سال 1976 به صورت مخفیانه، به حزب «اتحادیه میهنی کردستان عراق» پیوست و مسئول دفتر روابط خارجی این حزب در لندن، پایتخت انگلیس شد.
صالح در سال 1992 به عنوان عضوی در شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان انتخاب و مکلف به مدیریت دفتر این حزب در آمریکا شد. او همچنین نمایندگی اولین حکومت منطقه کردستان عراق در آمریکا را در سابقه خود دارد.
برهم صالح از سال 2001 تا نیمه 2004 نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق بود و بعد از سقوط رژیم بعثی صدام، منصب معاون شورای وزیران دولت موقت عراق در سال 2004 را برعهده گرفت.
او بعد از این سمت، مدتی وزیر برنامه‌ریزی در دولت انتقالی عراق در سال 2005 شد و در سال 2006 بار دیگر معاون رئیس شورای و‌زیران عراق انتخاب شد.
صالح در انتخابات پارلمانی منطقه کردستان عراق در سال 2009 توانست به عنوان رئیس «لیست کردستان» راهی پارلمان این منطقه شود و از سوی نمایندگان این پارلمان به مکلف به تشکیل کابینه ششم منطقه کردستان عراق شد و تا سال 2011 نخست‌وزیر این منطقه بود.
رئیس‌جمهور جدید عراق سال 2014 به همراه «فؤاد معصوم» برای تصدی ریاست‌جمهوری این کشور نامزد شد، ولی نتوانست موافقت احزاب و گروه‌های سیاسی کرد را به دست بیاورد.
او مهر 1396 رسما از اتحادیه میهنی کردستان عراق جدا شد و «ائتلاف برای عدالت و دموکراسی» را تشکیل داد. این ائتلاف در انتخابات پارلمانی عراق توانست دو کرسی را از آن خود کند.
یکی از دلایلی که برهم صالح را برای تصدی ریاست‌ جمهوری عراق به پیروزی رساند، مواضع او و حزب اتحادیه میهنی کردستان در قبال همه‌پرسی جدایی کردستان عراق در سال گذشته بود. او و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق این همه‌پرسی را که در سوم مهر ماه سال گذشته برخلاف قانون اساسی عراق برگزار شد، غیرقانونی اعلام کردند.