kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱

سئول تعداد بمب‌های اتمی کره شمالی را بین 20 تا 60 بمب تخمین زد

به گفته مقامات کره جنوبی، کره شمالی احتمالا چیزی بالغ بر ۶۰ بمب اتمی در اختیار دارد.

برای نخستین بار یک مقام ارشد دولت سئول به صورت علنی در مورد اندازه زرادخانه محرمانه سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی صحبت کرده و گفته، برآوردهای آنها نشان می‌دهد در زرادخانه هسته‌ای کره شمالی چیزی بین ۲۰ تا ۶۰ بمب اتمی وجود دارد.
وزیر اتحاد در دولت کره جنوبی که این اظهار نظر را در پاسخ به سؤال یک قانونگذار کره جنوبی مطرح کرده این را هم اضافه کرد که، اطلاعات مربوطه را از مقام‌های اطلاعاتی دریافت کرده است.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که وزارت اتحاد کره جنوبی روز گذشته اعلام کرده بود، اظهارنظرهای چو میونگ گیون به معنی این نیست که کره‌جنوبی، کره شمالی را به عنوان یک کشور هسته‌ای به رسمیت شناخته است بلکه به معنی این است که سئول به تلاش‌های دیپلماتیک خود به منظور خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ادامه می‌دهد.
از سوی دیگر کره‌شمالی روز گذشته در هشداری به واشنگتن تاکید کرد، نباید به اعلامیه پایان جنگ کره به چشم برگ برنده و اهرمی برای کسب امتیاز در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای نگاه شود اما لغو تحریم‌ها می‌توانند چنین خاصیتی داشته باشند.
براساس گزارش آسوشیتدپرس، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد پیونگ‌یانگ گام‌های چشمگیری برای خاتمه به مناسبات خصمانه با آمریکا برداشته است اما آمریکا تلاش دارد از طریق تحریم‌ها آن را رام کند و در ادامه توصیه کرد که اگر واشنگتن خواستار پیشرفت بیشتر در مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست رسیده است، باید تحریم‌ها را لغو کند.