kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵

اردنی‌ها مانع لوله‌گذاری دولت برای واردات گاز از اسرائيل شدند

اردنی‌های ساکن استان «اربد» در مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و خرید گاز از این رژیم، مانع اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز اسرائیل به خاک کشورشان شدند.

ساکنان شهرک «ابسر ابوعلی» واقع در استان اربد در شمال اردن، در اعتراض به خرید گاز از رژیم صهیونیستی، مانع کار گذاشتن لوله‌های گازرسانی در زمین‌های آنها جهت انتقال گاز شدند. اردنی‌ها با اعتراض به توافقنامه فروش گاز رژیم صهیونیستی به کشورشان و عبور لوله‌های انتقال گاز از این مناطق، مانع اجرای این پروژه در منطقه خود شدند. اردن در شهریور 95 توافقنامه‌ خرید گاز از این رژیم را امضا کرد که به موجب این توافقنامه، اردن به مدت ۱۵ سال و به ارزش حدود ۱۵ میلیارد دلار از صهیونیست‌ها گاز وارد خواهد کرد.
«یاسر القرعان»، یکی از ساکنان الطیبه و فعال مخالف مسئله عادی‌سازی روابط با اسرائیل در این باره گفت: «به خودروهای آنها اجازه عبور از مناطق‌ ما داده نشد و ما مسیر را با لاستیک‌های خودرو بدون هیچگونه اقدام خشونت‌آمیزی مسدود کردیم... تعدادی زمین اجاره‌ای وجود دارند که خودروها از آنها عبور می‌کنند، مالکیت این زمین‌ها متعلق به شهروندان اردنی است که مخالف مسئله عادی‌سازی و هرگونه توافقی با دشمن صهیونیستی هستند.» وی در ادامه از فرماندهان دستگاه‌های امنیتی و مسئولان استانی نام برد که برای ازسرگیری کار در این پروژه تلاش کردند اما بی‌فایده بود. البته منابع اردنی اعلام کرده‌اند که این مشکل یک روزه برطرف خواهد شد. شرکت «نوبل انرژی» دارنده حق امتیاز بهره‌برداری از میدان گازی لیفتان اسرائیل در سواحل فلسطین اعلام کرده قرارداد 15 ساله واردات گاز از اسرائیل در مقایسه با خرید گاز از بازارهای جهانی سالانه 300 میلیون دلار صرفه‌جویی برای اردن خواهد داشت. اما مخالفان این طرح تاکید دارند، انگیزه‌های امضای این توافقنامه صرفا سیاسی است به ویژه که گزینه‌های دیگری برای تامین انرژی وجود دارد.