kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
واکنش‌ها به تحویل فوری اس-300 به سوریه

کابوس اسرائیل تعبیر شد انتقام روسیه از صهیونیست‌ها قطعی است

روسیه با تجهیز ارتش سوریه به سامانه دفاع هوایی «اس-300»، کابوس رژیم صهیونیستی را به واقعیت تبدیل و سران این رژیم و آمریکا را به شدت نگران و دستپاچه کرد.

وزارت دفاع روسیه از دیروز، کار انتقال تجهیزات جنگ الکترونیک به سوریه را آغاز کرد. این اقدام در واکنش به سرنگونی یک فروند هواپیمای «ایلوشین-20» صورت گرفته است.
به کارگیری این تجهیزات، باعث ایجاد پارازیت و اختلال در فعالیت رادارها، سیستم‌های ارتباطی و کلا، سیستم‌های ناوبری هوایی در آسمان مدیترانه و حتی برخی از کشورهای اطراف آن می‌شود.
این نقل و انتقال یک روز پس از آن صورت گرفت که وزیر دفاع روسیه رسما اعلام کرد که این کشور طی دو هفته، ارتش سوریه را به سامانه دفاع موشکی «اس-300» مجهز می‌کند.
با توجه به اینکه مقامات سوری هم گفته‌اند نظامیان این کشور قبلا آموزش‌های لازم را در مورد به کارگیری اس-300 فرا گرفته‌اند، از هم‌اکنون باید سوریه را دارای این سیستم پیچیده دانست.
اما از آنجا که انتقال اس-300 به سوریه، برای رژیم صهیونیستی و آمریکا یک کابوس واقعی است، سران این دو رژیم ادعا کرده‌اند که جلوی تجهیز شدن سوریه به اس-300 را می‌گیرند؛ «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، مدعی شد: با روس‌ها درباره بحران سامانه موشکی اس-300 گفت‌وگو خواهیم کرد و اجازه هیچ اقدامی که منافع ما را تهدید کند، نخواهیم داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا هم از مقامات روسیه خواست در مورد ارسال اس-300 به سوریه، بازنگری کنند.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم به این اقدام روسیه، واکنش نشان داده و آن را کابوسی برای تل‌آویو خواندند.
به گزارش تسنیم، شبکه 9 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این رابطه اعلام کرد که طی دو هفته آینده، کابوس اسرائیل از راه می‌رسد. در این میان، به دست و پا افتادن «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در نوع خود جالب است؛ نتانیاهو ابتدا با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تماس گرفت و از وی خواست که از این تصمیم خود صرف‌نظر کند. اما این تماس نتیجه نداد و حتی قبل از آن، پوتین با همتای سوری خود تماس گرفته و قول انتقال
اس-300 به سوریه را به او داده بود.
نتانیاهو سپس دست به دامان آمریکایی‌ها شد، ولی این اقدام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم سودی نداشت، چون آمریکایی‌ها قدرت چندانی ندارند و نمی‌توانند روسیه را از اقدام خود منصرف کنند.
در نهایت، نتانیاهو برای اینکه کم نیاورد، ادعا کرد که به حملات هوایی علیه سوریه ادامه خواهد داد! وی همزمان به اعضای کابینه خود هشدار داد که حق ندارند درباره سرنگونی هواپیمای ایلوشین روسی بر فراز لاذقیه، صحبت کنند. این هواپیما هفته گذشته سرنگون شده و 15 نظامی روسی که سرنشین آن بودند، کشته شده‌اند.
در پی این حادثه، مسکو اعلام کرد، مسئولیت کامل سقوط این هواپیما متوجه رژیم اسرائیل است.
در ارتباط با توانمندی اس-300 نیز روسیه اعلام کرد، این سامانه می‌تواند بخش‌هایی از فضای سوریه را به روی هواپیماهای دشمن ببندد. موشک‌های این سامانه می‌توانند هر هدفی را تا فاصله 250 کیلومتری منهدم کنند. بدین ترتیب، جنگنده‌های اسرائیلی از فراز لبنان هم قادر نخواهند بود سوریه را هدف قرار دهند.